Sezoensrally: Voorbeschouwing Freddy Loix en Johan Gitsels
Voor co-rijder Johan Gitsels is de Sezoensrally deels een stap in het onbekende. “Dit is een wedstrijd waarmee ik weinig ervaring heb. In 2012 verscheen ik aan de start maar na een dramatisch ongeval werd de wedstrijd stopgezet. De verkenning van vrijdag wordt dan ook zeer belangrijk. Het notasysteem dat we hanteren blijft steeds hetzelfde met dat verschil dat ik steeds beklemtoon wanneer we een onverharde strook aansnijden en verlaten. Die overgang is belangrijk want bij de wissel van ondergrond kan er ook een verandering van grip zijn. Een tweede doortocht op onverhard kan mogelijk anders zijn en dus houden we tijdens de verkenningen al rekening met bochten met bijvoorbeeld veel grind. Als er pakweg 60 wagens zijn gepasseerd en als het dan ook nog eens regent kan die bocht er nadien helemaal anders bijliggen. Daar moet je tijdens de verkenningen al op anticiperen en ruimte laten om je nota’s aan te passen voor de derde en vierde doortocht.”
Na afloop van de Sezoensrally is het kampioenschap halfweg. “Mijn ambitie is om mijn leidersplaats te verstevigen in Bocholt” zegt Freddy Loix. “Net zoals dat in de andere wedstrijden het geval is zal het ook hier moeilijk zijn om de handschoen op te nemen tegen de WRC’s maar kansloos zijn we zeker niet. Uit ervaring weet ik dat je met een WRC moet uitkijken want dat type wagen krijgt het zwaarder te verduren dan een Super 2000. Met een WRC kan je bruter rijden dan met een Super 2000 maar als je niet goed oplet en je te bruut bent dan is er een verhoogd risico op lekke banden en krijgt de transmissie het harder te verduren in vergelijking met een Super 2000 wagen. Ik spreek uit ervaring want ik heb zowel met een WRC als met een ŠKODA Fabia S2000 deelgenenomen aan de Sezoensrally.”
De Sezoensrally … Aan wat doet Freddy Loix dat denken? “Aan maaskiezel en (glimlachend) aan lekker bier. Dat laatste houden we voor na de wedstrijd.”
Freddy Loix press
Tweet