van der Horst

Sezoensrally: Loix viert afscheid van de Skoda Fabia S2000 met een zege

Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia S2000
Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia S2000
Freddy Loix heeft zijn laatste wedstrijd met de Skoda Fabia S2000 afgesloten met een zege. Geen makkelijke, want Chris Van Woensel was quasi een ganse dag de snelste in zijn Mitsubishi Lancer WRC, terwijl ook Kris Princen zijn rivaal Loix op een kleine afstand kon houden. Maar een sortie van Van Woensel en technische averij voor Princen brachten Loix aan de leiding, terwijl Verschueren schitterend tweede werd in de Citroën DS 3 van GoDrive
Chris Van Woensel - Mitsubishi Lancer WRC
Chris Van Woensel - Mitsubishi Lancer WRC
Tijdens de eerste lus van vijf KP’s startte Chris Van Woensel met zijn Mitsubishi WRC als een sneltrein en won drie KP’s op rij. Nadien was het de beurt aan Princen om met zijn Peugeot 208 T16 R5 twee snelste chrono’s op de tabellen te zetten. Freddy Loix kwam iets moeilijker op gang en won de vijfde en laatste proef van de eerste ronde. Ook Vincent Verschueren startte bijzonder sterk met zijn privé Citroën DS 3 en was tijdens de twee openingsproeven met tweemaal een derde chrono telkens sneller dan Loix. Nadien kwam de Limburger sterk terug en de eerste lus werd afgesloten met Van Woensel aan de leiding met een voorsprong van 6,4 sec. op Princen die op zijn beurt 10 tellen voorsprong had op Loix, terwijl Verschueren reeds meer dan een halve minuut moest prijs geven.

Een quasi zelfde scenario tijdens de tweede lus met vier zeges voor Van Woensel tegenover één voor Loix. De Mitsubishi-rijder was onderweg naar de zege met 25 sec. voor op Princen, 39 op Loix en anderhalve minuut op Verschueren die zich veilig nestelde op de vierde stek en de meerdere bleef van de Nederlander Becx die met zijn Ford Fiësta R5 in een duel was verwikkeld met merkgenoot Wright voor de vijfde stek.

Kris Princen - Peugeot 208T16 R5
Kris Princen - Peugeot 208T16 R5
De derde lus moest een formaliteit werden voor Chris Van Woensel, maar op de 12de proef veranderde alles. Van Woensel ging van de baan, waardoor Princen zicht had op de zege. Maar ook hij had pech aangezien zijn schakelbak blokkeerde in eerste versnelling en ook hij naar de kant moest. Loix kon hiervan optimaal profiteren en rukte in geen tijd op van de derde naar de eerste postie.  

Ondanks het feit dat Princen binnen RC2 met zijn Peugeot 208 T16 R5 sneller was dan Loix in zijn verouderde S2000, was het toch ‘Fast Freddy’ die als eerste over het podium reed en zodoende zijn voorsprong in het Belgisch kampioenschap aanscherpt. Aldus werd het een afscheid in schoonheid van de Skoda Fabia S2000 na dertien zeges met deze oerdegelijke en betrouwbare bolide.   

Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia S2000
Freddy Loix-Johan Gitsels - Skoda Fabia S2000
"Het was een zware wedstrijd, want op bepaalde proeven was onze atmosferische tweeliter duidelijk in het nadeel, maar nog maar eens heeft de betrouwbaarheid van onze Skoda het verschil gemaakt, en natuurlijk de betrouwbaarheid van de piloot," lacht Loix, die zijn leidersplaats in het kampioenschap verstevigt. "Voor het seizoen had ik niet verwacht nog drie keer te winnen met de Fabia Super 2000. Ik had eerder gedacht de schade te beperken met enkele podiumplaatsen, maar in Ieper starten we als leider in het Belgisch kampioenschap met de Fabia R5, een wagen die zeker klaar zal zijn om voor een tiende overwinning te gaan in de Westhoek!"

Vincent Verschueren - Citroën DS3 R5 Godrive
Vincent Verschueren - Citroën DS3 R5 Godrive
De tweede plaats ging naar Vincent Verschueren, die dit weekend voor de eerste keer sinds 2010 nog eens in actie kwam op de Noord-Limburgse Maaskiezel. Met zijn DS 3 R5 bleef Verschueren foutloos: "Ik had wel een ronde nodig om mijn draai te vinden op het onverhard. Ik was in het begin te voorzichtig. Pas toen ik agressiever reed, werden de tijden beter en met een tweede plaats ben ik heel tevreden."

Stephen Wright profiteerde in de slotfase nog van de sortie van Michiel Becx om een onverhoopte podiumplaats te scoren. Deze beide Fordrijders waren in een secondengevecht verwikkeld nadat de Ier met 10 strafseconden werd bedacht. Vooral voor copiloot Eddy Smeets smaakte de podiumplaats in zijn thuiswedstrijd erg zoet. Benoît Allart opende aarzelend met zijn Skoda Fabia WRC, maar naarmate de dag vorderde klom hij op in het klassement om uiteindelijk nog vierde te worden, voor de Nederlander Johan Faes, winnaar van de klassieke Gr.N.

Patrick Snijers - Porsche 997 GT3
Patrick Snijers - Porsche 997 GT3
Patrick Snijers was bij de finish al even gelukkig als Freddy Loix, want voor de eerste keer dit seizoen was zijn Porsche 997 GT3, voortaan geprepareerd door M.I., uitermate betrouwbaar. "Dit zal het ganse team enorm deugd doen," lachte Snijers. "Natuurlijk wisten we vooraf dat we op het onverhard geen kans maakten tegen de 4x4's met onze Porsche, maar ik heb me wel geweldig geamuseerd op de Maaskiezel."

Jourdan Serderidis werd 7de, voor Martin van Iersel en Guillaume Dilley, die opnieuw de klasse RC3 won en die daarmee oprukt naar een ongelofelijke tweede plaats in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap.

In het Junior BRC ging de zege naar Polle Geusens, ondanks een sortie en een defecte koppeling, terwijl Frank Jorissen op de allerlaatste proef de strijd in Historic in zijn voordeel besliste. In de M Cup moest topfavoriet Tobi Vandenberghe al vroeg opgeven, waardoor Franky Boulat onbedreigd naar de zege reed.

Foto's: RIP
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op zaterdag 16 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sezoens Rally.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons