van der Horst

Sezoensrally: Nabeschouwing Fabory Rallyteam

Afgelopen zaterdag stonden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen onder de vlag van het FABORY Rallyteam aan de start van de Sezoenrally rondom het Belgische Bocholt. Faes bewees opnieuw hoezeer hij het naar zijn zin heeft op het beruchte Maaskiezel. Na vijftien prachtige proeven eindigde de equipe met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 op de vijfde plaats algemeen en de eerste plaats in de standaardklasse. Een prachtig resultaat met hun auto uit de standaardklasse, groep N.
  • Dreamdrive
Zaterdagochtend 16 mei reed de FABORY-Evo rond kwart voor negen over het startpodium op het Kerkplein in Bocholt. Op het programma stonden vijftien uitdagende klassementsproeven, vijf verschillende die drie keer werden verreden. De Sezoenrally is een van de favoriete evenementen voor Johan Faes:  “Ik houd van de proeven met de lange halen over het rollende Maaskiezel. Het vergt een speciale aanpak die mij erg goed ligt. Vorig jaar hadden we op de laatste proeven last van een krakende versnellingsbak, waardoor ik de auto heel naar de finish moest zien te brengen. Toen eindigden we op de achtste plek algemeen, tweede in de standaardklasse, groep N. Ik hoopte natuurlijk in ieder geval dit resultaat te kunnen evenaren.”

De wedstrijd begon meteen goed. Tijdens de eerste vijf proeven werden respectievelijk een elfde, zevende, tweemaal een zesde en eenmaal een achtste plek genoteerd. Het resultaat na vijf proeven was een mooie zevende plek algemeen en de leiding in de standaardklasse! Toch was het gevoel er nog niet helemaal voor Faes: “Ik begon niet ontspannen en reed voor mijn gevoel te krampachtig. Toch bleken de tijden prima te zijn. Dat was goed voor het vertrouwen.” De bandenkeuze bleek tijdens dit evenement voor alle deelnemers een harde dobber te zijn: “We hadden elke keer de juiste keuze gemaakt en dat helpt natuurlijk fantastisch om mooie dingen neer te kunnen zetten. Op de rondkoers, De Hees, bleven Martin van Iersel (Mitsubishi Evo 10, R4) en Patrick Snijers (Porsche 997 GT3) ons voor, maar op de buitenproeven waren wij sneller.” Na de tweede boucle van vijf proeven was Faes een plaatsje in het algemeen klassement gezakt, naar de achtste plek, maar wat hij liet zien was indrukwekkend. De equipe had een gat geslagen naar de N4’s en R4’s en was in een strijd verwikkeld met de snellere wagens in de klasses R5, S2000 en WRC. Toen de equipe uiteindelijk over het finishpodium reed was het eindresultaat een prachtige vijfde plek algemeen en de winst in de standaardklasse! Een schitterend resultaat met de standaard-Evo 9. “We hebben een aantal echt snellere auto’s achter ons weten te houden, waaronder meervoudig kampioen en lokale rijder Patrick Snijers. Oké, hij heeft een achterwielaangedreven Porsche, maar dat ding maakt snelle meters op de rechte stukken en die waren ruimschoots aanwezig.”

Faes besluit: “Ik heb hard moeten werken. De omstandigheden waren verraderlijk. Soms nat, soms droog, soms was het onverhard goed hard en vervolgens was het weer compleet uitgereden… Kortom, een echte rally. We hebben enorm genoten, hulde aan de organisatie. Mooie proeven, een prachtige serviceplek op het Kerkplein, een relaxte sfeer, er wordt niet moeilijk gedaan en iedereen heeft goede zin. Top!”  
   
De volgende wedstrijd is voor het team is de Vechtdalrally (zaterdag 20 juni rondom Hardenberg). Dit zal een bijzondere wedstrijd worden voor het team. Later meer…     

Fabory Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op dinsdag 19 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sezoens Rally.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons