Sezoensrally: Loix te snel voor de concurrentie
Een andere constante is het feit dat het met Loix, Verschueren, Princen, Wright en Snijers voortdurend dezelfde piloten zijn die zich manifesteren binnen de top 5. Tom Van Rompuy en Guino Kenis steken hun neus regelmatig aan het venster, maar binnen de top 5 duiken lukt net niet. Serderidis kende reeds vroeg in de wedstrijd problemen met zijn Citroën DS3 R5 en komt in het hoofdstuk niet voor.
Kris Princen: "Ik weet niet precies wat er aan de hand is. Ik heb geen vertrouwen in de auto, want hij reageert nogal wispelturig. In een bocht heb ik onderstuur en twee bochten verder plots overstuur. Automatisch ga je daarvoor een beetje van het gas, want we knallen hier aan 160, 170 km/h op onverhard tussen de bomen."
Vincent Verschueren: "Ik kan nog wat progressie maken in de remzones en verder hebben we de pop-off moeten vervangen, want die ging in Gerdingen op het onverhard open. Blijkbaar een probleem door de verticale trillingen op het onverhard, want ook Princen en Loix hebben hun pop-off gewisseld," vertelde Verschueren".
Loix heeft na acht van de vijftien af te leggen KP’s ondertussen een voorsprong uitgebouwd van 29 seconden op merkgenoot Vincent Verschueren die op zijn beurt een bonus heeft van een kleine vijf seconden op Kris Princen in zijn Peugeot 208 R5. Wright staat op 56 tellen, terwijl Snijers reeds anderhalve minuut aan zijn broek kreeg. Voor Snijers is het wel de eerste kennismaking met de Ford Fiësta R5 en de kans bestaat de hij ook in Ieper aan de start komt met deze wagen.
Patrick Snijers: "Natuurlijk moet ik een beetje wennen aan de Fiesta R5 Evo, maar het grootste probleem deze ochtend waren de banden. Ik had een te zachte compound. De banden werden te heet en verloren grip."
De Nederlander Jonkers staat voorlopig zesde in zijn Mitsubishi voor Guino Kenis in zijn toegeknepen MINI WRC en Tom Van Rompuy die vanaf de Rally van Wallonië alsmaar sneller wordt in diens Citroën DS 3 R5.
In de M Cup heeft Franky Boulat de beste start genomen. Bij de Juniors verloor Polle Geusens ettelijke minuten door een probleem met de injectoren, zodat Romain Delhez een mooie voorsprong heeft op Jelle Vermeire, die drie proeven met remproblemen afwerkte. In Historic heeft Dirk Deveux de leiding in handen voor Robin Maes, terwijl Gunther Monnens zijn Escort met een kapotte motor aan de kant moest zetten.
Foto's: RIP - Vincent Wouters
Tweet