Sezoensrally: Loix wint, pech voor Verschueren
Verschueren ging het beste van start tijdens de tweede lus en pakte de tweede plaats van Princen over. Maar vooraan diepte Loix zijn voorsprong verder uit richting 34 sec. op Verschueren die op zijn beurt Princen op 15 tellen zette.
Opnieuw kwam Verschueren het snelst uit de startblokken tijdens de eerste KP van de derde en laatste lus van vijf KP’s, maar op KP12 week hij uit voor een losgekomen riooldeksel en ging de boer op. Weinig schade aan de wagen, maar hij verloor een minuut voor hij door de toeschouwers opnieuw op de baan werd geholpen en verhuisde naar de vierde plaats. Ook Loix was lek gereden over het bewuste riooldeksel. De GoDrive rijder realiseerde nog twee besttijden, maar strandde op 11 seconden van de Brit Wright en het podium.
Loix won zodoende zijn vijfde rally op rij en is ongeslagen inzake de tussenstand voor het BK. Voor Princen die het onderste uit de kan haalde in zijn Peugeot restte nog maar eens de dichtste ereplaats. Het is duidelijk dat de Skoda momenteel sneller is dan de Peugeot. Zonder uiteraard de kwaliteit van Loix en Verschueren in twijfel te trekken. Wright werd anoniem vierde, maar reed 15 kp’s op rij binnen de top 5 en was dus oerregelmatig. Net als Patrick Snijers die zich goed aanpaste aan zijn nieuwe speeltje, maar niet begrijpt waar hij de verloren tijd laat liggen. Guino Kenis werd mooi zesde in zijn dichtgeknepen MINI WRC met in zijn zog een knappe Tom Van Rompuy die zich alsmaar beter begint te voelen in zijn Citroën DS3 R5. Tom had een goed resultaat nodig om aan vertrouwen te winnen.
Freddy Loix: "Normaal start ik altijd wat trager dan Kris, maar deze keer had ik me voorgenomen om er meteen voluit in te vliegen. In de eerste ronde had ik het voordeel van een propere baan, terwijl ik in de tweede lus geconfronteerd zou worden met het grind dat op de baan wordt gegooid door de Historics. Mijn plan klopte perfect, want we sloten de eerste lus af met 22" voorsprong. Uiteindelijk werd het zelfs de makkelijkste zege van het seizoen, want we werden nooit bedreigd. Het voordeel is dat ik in Ieper voluit kan aanvallen, want zelfs een blanco score in de Westhoek zal nog geen drama zijn voor mijn titelkansen.”
Vincent Verschueren: "In de laatste bocht in Goolder moest ik uitwijken voor een putdeksel dat los was gekomen. Ik ging even van mijn lijn af en de wagen brak bruusk uit. We schoven achterwaarts van de baan. Aanvankelijk dacht ik dat het afgelopen was, maar na een minuutje konden we weer verder. Zonder dat foutje hadden we Princen verslagen, ondanks problemen met oververhitting van de motor in de tweede ronde.”
Volgens teameigenaar Gaby Goudezeune de beste rally uit de carrière van Verschueren met veel aanvalslust, vier KP zeges en veel doorzettingsvermogen. Het is duidelijk dat men bij GoDrive klaars is voor de thuiswedstrijd van het team in Ieper.
Kris Princen werd tweede, maar daar kon de belangrijkste challenger van Freddy Loix niet tevreden mee zijn: "Ik heb alles gegeven wat mogelijk was. We hebben risico's genomen en op de Steenberg gingen we drie keer bijna van de baan, maar toch geraakte ik niet aan de chrono's van Freddy. Dan moet je gewoon erkennen dat we een fractie tekort komen," vertelde Princen eerlijk.
De derde podiumplaats ging, net zoals vorig jaar, naar Stephen Wright, de jonge Ier die naar Bocholt werd gehaald door zijn copiloot Eddy Smeets, zelf lid van RT Moustache, de organiserende club. Stephen was in de wolken:
"Een podium, dat had ik nooit gedacht. Zeker niet omdat we zelfs Patrick Snijers kloppen en ik reed onderweg nog een snelste tijd algemeen. Dit is echt een onverhoopt resultaat," aldus Wright, die Patrick Snijers voor kon blijven met een gelijkaardige Ford Fiesta R5.
De Limburger verdedigde, voor de eerste keer samen met copilote Cindy Verbaeten, de kleuren van Car Cave.
"Ik kan niet ontevreden zijn over onze wedstrijd," vertelde Snijers. "Men mag niet vergeten dat ik al bijna een jaar niet meer gereden had en dat ik vooraf amper gereden had met de Fiesta R5. Loix, Princen, Verschueren, zij hebben meer dan een jaar ervaring met een R5. Ik mis gewoon kilometers, maar dat komt wel. Ik hoop met de Fiesta R5 Evo aan de start te komen in Ieper," vertelde Snijers.
Bij de jongeren was Polle Geusens de snelste, maar de Lommelse piloot werd geremd door problemen met de injectoren. Ook Jelle Vermeire had problemen (motor en remmen), waardoor Romain Delhez de zege voor het Junior BRC, en de BRC Award, won. In Historic stond er geen maat op Dirk Deveux, die met zijn Ford Escort won, zelfs ondanks een foutje op de allerlaatste proef. Robin Maes werd tweede voor Stefaan Prinzie.
Foto's: RIP - BRC
Tweet