van der Horst

Shanghai: Chevrolet domineert kwalificatie - 7de pole voor Yvan Muller

RML-duo Muller-Chilton monopoliseert eerste startrij
RML-duo Muller-Chilton monopoliseert eerste startrij
Het Shanghai International Circuit is duidelijk Chevrolet-terrein. De Cruze's bezetten na afloop van de kwalificatie de eerste drie rijen op de grid voor race 1 en kampioen Yvan Muller deed met een zevende pole wat van hem verwacht werd. Volvo maakte met een zevende chrono voor Thed Björk in Q1 een opgemerkte comeback terwijl Honda via een 9de en 10de tijd voor Monteiro en Tarquini de eerste startrij voor race 2 inpalmde.

Business as usual dus in Shanghai waar alle zes de Chevrolet Cruze's niet alleen Q2 haalden maar hierin bovendien de volledige top 6 inpalmden. Dat het RML-duo Muller-Chilton hierbij de eerste startrij voor zich opeiste, zal wel niemand verwonderen. Temeer omdat alvast de beide officiële Honda-rijders, eens duidelijk dat er op de Chevy's geen maat stond, zich zo dicht mogelijk bij de pole voor race 2 poogden te positioneren.
Zoals Tiago Monteiro achteraf zelf toegaf een gevaarlijk spelletje dat evenwel prima afliep: de Portugees lukte de tiende tijd en versierde zo de pole voor Honda-teamgenoot Gabriele Tarquini.

Dé verrassing tot dusver kwam uit de Volvo-hoek dat met de C30 van Thed Björk in de eerste vrije oefenrit zowaar de snelste tijd had gerealiseerd. Op nieuwe rubbers weliswaar, in tegenstelling tot de concurrentie. In de tweede vrije rit zette Muller weliswaar orde op zaken en dat deed hij later ook in de eigenlijke kwalificatie.
De bewering dat op deze omloop met zijn lange rechte eind enkel dankzij slipstreamen een snelle tijd kan worden neergezet werd enigszins onderuit gehaald toen  Pepe Oriola in Q1 zonder 'tow' de tweedesnelste tijd achter Muller lukte. Desalniettemin kregen we net geen Salzburgring-toestanden te zien waarbij het hele veld opzettelijk gas terugnam in de hoop zich onder de bumper van een voorligger te kunnen nestelen.

Onder de pechvogels die Q2 niet haalden vinden we Tom Coronel terug. Bij ROAL Motorsport verliep de communicatie zo te zien eens te meer niet optimaal want de Nederlander moest het zonder slipstream van teamgenoot Darryl O'Young stellen en strandde op de 13de plaats. Coronel profiteerde bizar genoeg niet van het feit dat gastrijder Björk die een sterke 7de tijd had neergezet sowieso niet aan Q2 mocht deelnemen. Niet twaalf maar slechts elf rijders werden immers tot Q2 toegelaten, met Franz Engstler als hekkensluiter.

Met rondetijden net onder de twee minuten bleek er in Q2 slechts tijd voor één run maar dat was voor Muller ruim voldoende om het ronderecord met een seconde scherper te stellen en een zevende pole te pakken. RML-teamgenoot Tom Chilton, met Gabriele Tarquini in strijd om de titel van vice-kampioen, strandde ook al zonder slipstream op 0.382 van zijn leermeester, voor een herboren Oriola en de beide Bamboo Engineering-rijders James Nash en Alex MacDowall. Rob Huff, de enige SEAT-rijder in het gezelschap, start morgen als achtste.

De kwalificatie eindigde ietwat in mineur voor het Zweedse Nika Racing toen de Volvo C30 van Björk, in de loop van Q1 nog conform bevonden, bij de technische controle achteraf te licht werd bevonden. De Zweedse toerwagenkampioen wordt hiervoor in beide races vijf plaatsen achteruit gezet naar de 17de plaats.


Uitslag Q1:

1 Y.Muller Chevrolet Cruze 1:54.132  
2 P.Oriola Chevrolet Cruze +0.093 
3 T.Monteiro Honda Civic WTCC +0.373 
4 R.Huff SEAT Leon WTCC +0.409 
5 G.Tarquini Honda Civic WTCC +0.505 
6 J.Nash Chevrolet Cruze +0.645 
7 T.Björk Volvo C30 +0.694
8 R.Rydell Chevrolet Cruze +0.741 
9 T.Chilton Chevrolet Cruze +0.754 
10 A.MacDowall Chevrolet Cruze +0.810 
11 N.Michelisz Honda Civic WTCC +0.949 
12 F.Engstler BMW 320 TC +1.032 
13 T.Coronel BMW 320 TC +1.072 
14 J.Thompson Lada Granta +1.184 
15 M.Basseng SEAT Leon WTCC +1.302 
16 H.Valente SEAT Leon WTCC +1.403 
17 C.Ng BMW 320 TC +1.449 
18 D.O'Young BMW 320 TC +1.459 
19 T.Boardman SEAT Leon WTCC +1.478 
20 F.Barth BMW 320 TC +1.587 
21 M.Koslovskiy Lada Granta +1.788 
22 R.Münnich SEAT Leon WTCC +2.039 
23 F.Monje SEAT Leon WTCC +2.150 
24 M.Bennani BMW 320 TC +2.227 
25 Y.Taniguchi SEAT Leon WTCC +2.996 
26 S.D'Aste BMW 320 TC +4.316 
27 H.Ho BMW 320si +4.733 
28 F.de Souza Chevrolet Cruze LT +5.098 
29 K.Ng Chevrolet Cruze LT +6.205 
30 M.Lok BMW 320si +7.706 
 

Uitslag Q2:

 
1 Y.Muller Chevrolet Cruze 1:53.486  
2 T.Chilton Chevrolet Cruze +0.382 
3 P.Oriola Chevrolet Cruze +0.522 
4 J.Nash Chevrolet Cruze +0.548 
5 A.MacDowall Chevrolet Cruze +0.568 
6 R.Rydell Chevrolet Cruze +0.729 
7 N.Michelisz Honda Civic WTCC +1.090 
8 R.Huff SEAT Leon WTCC +1.137 
9 G.Tarquini Honda Civic WTCC +1.180 
10 T.Monteiro Honda Civic WTCC +1.473 
11 F.Engstler BMW 320 TC +2.138 
 
 
Kampioenschap:

1.Muller 365p
2.Tarquini 211
3.Chilton 187
4.Nash 183
5.Nykjaer 180
6.Michelisz 156
7.Huff 153
8.Coronel 143
9.Oriola 130
10.Monteiro 117


Foto: FIA WTCC

 




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 2 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Shanghai.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons