van der Horst

Shanghai: Nabeschouwing Tom Coronel

Het voorlaatste raceweekend van het FIA WTCC 2013 vond plaats op het 4,6 kilometer lange Shanghai International Circuit in China. Tom Coronel begon het weekend sterk, maar in de kwalificatie miste hij nipt een Top 12 positie. Die zou hem recht geven op deelname aan de tweede kwalificatie. Een trieste constatering, zeker omdat na afloop de als zevende gekwalificeerde Volvo-coureur Bjork vijf plaatsen werd teruggezet, omdat het gewicht van zijn auto te laag was. Voor de Nederlander, uitkomend met de BMW 320 TC van ROAL Motorsport, bleef daarmee niet meer dan een dubbele twaalfde startplek.

Die positie wist hij in de eerste (mistige, natte en achter de safety car gestarte) race niet te verbeteren en eindigde ook als twaalfde. Een sterke start, gevolgd door een mooie tweede race bracht Tom Coronel een achtste plek. Daardoor kwam zijn achtste positie in de tussenstand van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens niet in gevaar. Hij heeft daar nu een totaal van 147 punten. Er is nog een FIA WTCC raceweekend te gaan. Dat vindt plaats van 15 tot en met 17 november op het spectaculaire stratencircuit van Macau.

Na afloop van het weekend analyseert Tom Coronel: “Het begon eigenlijk allemaal supergoed. We deden mee in de top en daarmee was er alle vertrouwen voor de rest van het weekend. De verschillen waren klein en ik zat in de spannende kwalificatie rond de twaalfde/dertiende plaats. Deze keer reed de Volvo C30 van Thed Bjork mee en mengde zich in de strijd om de Top 12. Daarin eindigde hij als zevende, maar omdat hij rijdt op een nationale homologatie is voor hem deelname aan Q2 niet toegestaan. In plaats van mij met mijn dertiende plek toe te laten tot de Top 12, ging de tweede sessie van start met elf rijders. Daarmee was mijn kans op een goede startpositie voor race twee verkeken. Zuur inderdaad, zeker omdat na afloop die Volvo ook nog te licht bleek en vijf plaatsen naar achteren moest. Echt zwaar balen dus, want hier kun je niets tegen beginnen. Ik kwam uiteindelijk 4/100 van een seconde tekort en dat betekent iets van 10 centimeter later remmen.

Bij de start van de eerste race was het mistig en de baan wat nat. Toch koos ik voor slicks en na de opwarmronde liet ik die er onder zitten. Dat bleek een juiste beslissing en zeker aan het einde van de race liep ik in op de mannen voor mij. Jammer dus dat de race met drie ronden was ingekort, want aan het eind kwam ik steeds dichterbij de rest en had nog wat over om ze aan te kunnen vallen. In de laatste ronde zat ik in de hairpin zelfs al naast de twee Honda’s. Gelukkig was ik wel weer de beste BMW.

Race 2 begon voor mij met een superstart. Ik pakte direct wat plaatsen en reed achter Yvan Muller toen Rickard Rydell in een keer haaks voor mij stond. Vol in de remmen en daarna weer vol verder. Na het inhalen van Barth en O´Young had ik de nodige strijd met Oriola en Nash en lag zesde. Maar Nash en Oriola kwamen terug en op de streep waren de verschillen echt minimaal,” aldus Tom Coronel.     

Een video van Tom tijdens het succesvolle elfde raceweekend van het FIA WTCC 2013 is te bekijken via:
http://www.youtube.com/watch?v=qI1EThgjkLE&feature=youtu.be
 




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 5 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Shanghai.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons