van der Horst

Shanghai: Porsche uiteraard op pole – Ferrari in GTE

Porsche 919 Hybrid #17
Porsche 919 Hybrid #17
Mark Webber en Brendon Hartley hebben op overtuigende wijze de pole bemachtigd voor de FIA WEC Six Hours of Shanghai, de voorlaatste manche van het seizoen. De kampioenschapsleiders reden in de Porsche 919 Hybrid #17 samen een gemiddelde tijd die niet minder dan 0.769s sneller was dan de zusterbolide #18, met Romain Dumas en Marc Lieb achter het stuur. De #18 kampte eerder op de dag met motorproblemen en dus werd besloten om de krachtbron in de aanloop naar de kwalificaties te vervangen. Op een klein oponthoud in het begin van de sessie na, konden Lieb en Dumas zich alsnog probleemloos voor de Audi’s kwalificeren.
Lucas Di Grassi en Loic Duval reden voor Audi naar de derde chrono en moesten in de R18 e-tron quattro #8 al bijna anderhalve seconde toegeven. De #7 van titelkandidaten Bénoit Tréluyer, Marcel Fässler en Andre Loterrer strandde op net geen twee seconden in P4, afwachten dus of men bij Audi de in Fuji verloren koppositie in het kampioenschap nog wel terug kan veroveren. Toyota kwam er naar goede gewoonte al helemaal niet aan te pas en beide TS040’s werden op meer dan drie seconden gereden.

G-Drive Racing - Ligier JS P2 Nissan
G-Drive Racing - Ligier JS P2 Nissan
In LMP2 blijft de rivaliteit tussen KCMG en G-Drive Racing verder spelen. Nadat de wedstrijdleiding eerder dit weekend eindelijk een uitspraak deed over het incident in Fuji, werd KCMG rijder Richard Bradley bedacht met een drive-through onder opschortende voorwaarde. In Shanghai ging de pole positie naar de G-Drive Ligier-Nissan #26 van Sam Bird en Julien Canal. Laatstgenoemde was eerder op de dag in VT3 nog van de baan gegaan waardoor de wagen nauwelijks in actie kwam. Dankzij de pole lopen ze samen met derde rijder Roman Rusinov een extra punt verder uit in het kampioenschap. De KCMG Oreca 05 wist beslag te leggen op P2, maar moest meer dan een halve seconde toegeven.

Bij de GT’s kon Ferrari net als in Fuji beslag leggen op de eerste startrij. Ditmaal was het echter de #51 van Gianmaria Bruni en Toni Vilander die de pole bemachtigde, voor de #71 van James Calado en Davide Rigon, die er weliswaar beter voor staat in het kampioenschap. Vilander gaf achteraf toe voor zachtere banden te hebben gekozen om toch maar pole en bijhorend punt te kunnen scoren. Puntenleider Richard Lietz kwam samen met Michael Christensen niet verder dan de vijfde chrono. In GTE Am realiseerde Aston Martin de dubbel, met op kop de #98 van Paul Dalla Lana en Pedro Lamy.

--- UITSLAG KWALIFICATIES FIA WEC 6H OF SHANGHAI (PDF) ---



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 31 oktober 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Shanghai.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons