van der Horst

Short Rally Kasterlee: Nabeschouwing van de organisatoren

Het werd regenachtig en kil voor de Short Rally van Kasterlee. Voor deze eerste post-corona editie van het evenement mochten uiteindelijk 72 deelnemende wagens aanschuiven.
Eén klepper van formaat kon men al gelijk schrappen, Martijn Van Iersel kreeg van bij aanvang motorproblemen met de Hyundai R5. Niels Reynvoet liet het niet aan zijn hart komen en pakte met de Skoda Fabia R5 de besttijden in de eerste lus. Dit gebeurde voor een gemotiveerde Patrick Snijers en de krachtige Porsche GT3.

En toen kwamen er bange momenten.

Daarna werd het wat hectisch voor de organisatie. Gaston Vaes, bijgestaan door co Machiels Brent, reed zijn Opel Kadett GT/E tegen een boom. Eens dat oponthoud uit de weg was, zagen de talrijke toeschouwers Patrick Snijers naar de leiding gaan. Lang duurde het feest niet want op KP4 nam Reynvoet alweer over. Voor de organisatie ging de kalvarietocht verder, de Lancer Evo van Johnny Poelmans en Thomas Driesen belandde in de grachten vlak daarna raakte de Citroën Saxo van Massimo Delaere en Mathias Bruggeman een boom en een paal voordat ook zij in de gracht rolden. Het bevrijden van de co-piloot nam enige tijd in beslag. Beide ongevallen waren een reden tot bezorgdheid.

Ondertussen bleef de druilregen aanhouden, werden de wegen alsmaar gladder en kregen de krachtige Porsches en BMW machines zonder vierwielaandrijving het steeds moeilijker. Niels Reynvoet ging, na een geannuleerde KP5, definitief naar de leiding en stond die dan ook niet meer af. Patrick Snijers had meer dan voorsprong genoeg om de tweede plaats te vrijwaren. Achter deze toppers, die nergens anders dan vooraan werden verwacht, werd het veel interessanter. De derde plaats ging immers redelijk onverwacht naar Andy Heyrick, met co Didier Grunewald op de Subaru Impreza. Heel wat mensen keken de ogen uit naar de Ford Escorts van Bob Kellen en Nathalie Hoffman en het exemplaar van de Ieren Wesley Patterson en Johnny Baird. De heren toonden zich geregeld bij de top, wat menigeen verbaasde. Er dient uiteraard gezegd dat deze Escorts natuurlijk “Millington” wagens waren, met de krachtige opgevoerde motoren en sequentiële versnellingsbakken. Zij kwamen even de benen strekken voor ze het volgende weekend in Roeselare starten en gingen vol overgave in de aanval. Het leverde hen de spektakelprijs op.

Zeker nog te vermelden is de zesde plaats van Serge Vervondel, met co Erik Van Beneden op de Lancer Evo. Hij was de eerste thuisrijder, een “Titanieker” dus, en won de eerste uitgave van de wisselbeker “Kris Peeters”.

Geven we nog mee dat er weer geen kruid gewassen stond tegen de overmacht van Stefaan Tjoens en Greet Passchyn op de Evo X in Divisie 1-2. De ervaren Bert Swerts, met Benjamin Vanaerschot op de Opel Manta, won het Historics gedeelte van deze wedstrijd en meteen ook de Divisie 4 Oldtimer. De winnaar van de Divisie 5 Youngtimer vinden we op de 29ste plaats, Lambert Glenn en Kristof Vanoverberghe op Opel Kadett E.

Wisselbeker Kris Peeters

De Titanic rijder die driemaal achter elkaar deze beker wint,mag hem mee naar huis nemen. De nagedachtenis van Titanic bezieler en steunpilaar Kris Peeters, die vorig jaar helaas overleed, wordt zo levendig gehouden.

Kristof Verhoeven, voorzitter club RT Titanic:  “Dit was een van de meest hectische edities van de afgelopen 10 jaar. Alle voorvalletjes en akkefietjes die we in de afgelopen jaren al eens zagen, kregen we zondag op één dag te verwerken. Inclusief twee toch zware ongevallen. Er waseen lange extractie nodig. Gelukkig kregen we ‘s avonds het bericht dat iedereen het ziekenhuis had verlaten. Daar kwamen we toch goed weg. Voor de timing was het een ramp want op een bepaald moment lagen we twee uur achter op schema en twijfelden we zelfs of we de laatste lus nog zouden laten doorgaan. Maar die KP7 en KP8 verliepen dan weer helemaal perfect. We waren blij dat we konden organiseren. Er was eindelijk nog eens iets te doen in Antwerpen. Het publiek was talrijk aanwezig, qua inkomsten zag dat er veelbelovend uit. Kris Peeters ontbrak en werd gemist, maar het hele team was zeer gemotiveerd, met ook dochter Leen Peeters in de rekenkamer. Titanic is in Antwerpen een club die op veel helpende handen kan rekenen. Onze praktische om-
kadering was helemaal in orde en ieder kon zich uitleven in zijn taak, iedereen wist perfect waar hij mee bezig was. Je hebt al die mensen nodig om het geheel te laten draaien. We hebben veel te danken gehad aan Kris Peeters en ik denk dat we dit weekend bewezen hebben dat we het waard zijn om het van hem over te nemen. We kijken nu al uit naar de volgende editie, misschien eens met een ander parcours, maar wellicht niet op een andere locatie want we willen de eigenheid, de typische nabijheid van alles en de gezelligheid natuurlijk behouden.”

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op dinsdag 31 augustus 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons