van der Horst

Silverstone: Eerst Porsche en daarna Audi bij de vrije trainingen

Audi - Porsche - Toyota
Audi - Porsche - Toyota
Audi lijkt nog steeds het te kloppen merk in het WEC na de twee eerste vrije trainingen op het circuit van Silverstone. Was Porsche nog nipt de snelste in de eerste vrije sessie dan plaatste Audi zijn beide R18 e-tron quattro’s vooraan in de tweede training. Toyota volgt met de derde tijd voor de Porsche van Mark Webber. In de LMP2 klasse ging de snelste tijd naar de G-Drive Racing Morgan-Nissan. Bij de GTE’s is het Porsche dat de plak zwaait, zowel in de Pro- als in de Am-klasse staat het Duitse merk bovenaan de tabellen.
Met een tijd van 1:44.042 zette Marc Lieb zijn Porsche 919 Hybrid op de eerste plaats bij de eerste vrije training. Maar Audi en Toyota waren niet ver af met een tweede tijd voor de Audi R18 e-tron quattro #1 en een derde tijd voor de Toyota TS040 Hybrid #8. De G-Drive Morgan-Nissan was de snelste bij de LMP2’s. In de GTE Pro-klasse nestelden beide officiële Porsche’s zich bovenaan de tabellen met de #91 voor de #92 terwijl Sam Bird op Ferrari de snelste was in de GTE Am-klasse.

De hiërarchie wijzigde echter in de namiddag bij de tweede sessie. Audi liet zien dat het veel sneller kon dan wat in de morgen was getoond en zette zijn beide wagens bovenaan de tabellen. Met een tijd van 1:43.124 kwam Lucas di Grassi al in de buurt van de poletijd van verleden jaar. André Lotterer op de R18 e-tron quattro #2 moest maar 0.400 seconde toegeven op de tijd van zijn Braziliaanse teamgenoot. Kazu Nakajima was met de Toyota TS040 Hybrid goed voor een derde tijd op 0.963 van de snelste tijd terwijl Mark Webber met de Porsche 919 al 1.917 moest toegeven.

In de LMP2 was de snelste tijd opnieuw voor de G-Drive Mogan-Nissan met Olivier Pla aan het stuur, de KCMG Oreca 03-Nissan volgde op 0.302. In de GTE Pro-klasse was het weer Porsche dat domineerde, ditmaal was de #92 van Lietz/Holzer/Makowiecki sneller dan de #91 van Tandy/Bergmeister/Pilet in een tijd van 2:00.057. De RAM Racing Ferrari van Parente en Griffin klokte de derde tijd terwijl wij moeten verder gaan tot de zesde plaats om de eerste Aston Martin terug te vinden (Mücke/Turner). Ook in de GTE Am- klasse was het Porsche die bovenaan eindigde met de Proton Competition 911 RSR van Ried/Bachler/Al Qubaisi.

Foto: WEC/Rourke



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op vrijdag 18 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons