van der Horst

Silverstone: Nabeschouwing Max Koebolt

Na zijn debuut in de Blancpain Endurance Series, medio april op het circuit van Monza, startte coureur Max Koebolt afgelopen weekeinde met een Audi R8 LMS van het Belgian Audi Club Team WRT in de tweede race van de BES in het Britse Silverstone. Samen met zijn teamgenoten Pieter Schothorst en Sacha Bottemanne deed Koebolt lange tijd mee in de strijd om de podiumplaatsen in de Pro-Am-klasse. Sacha Bottemane werd, op de derde plaats in de klasse rijdend, tijdens zijn rijbeurt geraakt door een concurrent, waarop het team zo’n 30 seconden verloor. Daarop werd het trio uiteindelijk zevende in de Pro-Am-klasse en 22e algemeen in het veld van 60 teams.
“Ik ben heel tevreden dat we kunnen meestrijden om podiumplaatsen in onze klasse. Dat is in een serie van dit niveau bepaald niet vanzelfsprekend. Voor mezelf gaat het leerproces in hoog tempo door”, zegt Max Koebolt.

“In Monza was natuurlijk alles nieuw voor mij, maar nu was het allemaal al een stuk vertrouwder”, vervolgt Max Koebolt zijn terugblik op het weekeinde. “Ik weet nu hoe zo’n raceweekeinde verloopt, het team en de auto zijn bekender en dat helpt natuurlijk allemaal om me meer op het rijden te kunnen concentreren. Silverstone was ook een nieuw circuit voor me, dus dat moest ik ook eerst leren kennen.” Koebolt nam de eerste kwalificatie voor zijn rekening, maar nadat hij één ronde had gereden, werd de sessie al onderbroken, omdat een andere rijder van de baan was geraakt. “Toen de training werd hervat, begon het al licht te regenen, dus ik heb nog wel een aantal ronden gereden, maar wilde natuurlijk geen onnodige risico’s nemen”, aldus de coureur, die de sessie als negende in de klasse en 28e algemeen afsloot. In de tweede sessie reed Sacha Bottemanne, in de regen, terwijl Pieter Schothorst op een weer droge baan de derde kwalificatie voor zijn rekening nam. Uiteindelijk startte het team als 28e algemeen en negende in de Pro-Am-divisie.

Over de wedstrijd bericht Koebolt: “In de race reed Pieter als eerste en bracht de auto op de vierde plaats in de klasse binnen. Daarna nam ik de auto over en het ging eigenlijk heel goed. Ik kon constante rondetijden rijden en het tempo van andere rijders goed bijhouden. Daarna reed Sacha de laatste stint en hij reed op de derde plaats toen hij na één ronde al werd aangetikt en in de rondte ging. Daarmee viel hij natuurlijk terug en verloren we ongeveer 30 seconden. De kansen op een podiumplek waren wel verkeken, maar het is goed om te weten dat we zelfstandig om podiumplaatsen in de klasse kunnen meestrijden. Uiteindelijk werden we zevende in de klasse en 22e algemeen. Voor mezelf stel ik vast dat ik weer veel geleerd heb en dat ik me goed thuisvoel in de serie.”
Coach Frans Vörös verklaart: “Max heeft ook dit weekeinde weer veel nieuwe ervaringen opgedaan, maar dat is voor hem ook het doel van dit seizoen. Hij heeft in zijn stint prima gereden, goed op het materiaal gepast en leert ook steeds beter omgaan met het verkeer op de baan, wat met 60 auto’s in de race bepaald geen sinecure is, maar wel iets waarmee je altijd rekening moet houden. Ook dat hoort bij zijn ontwikkeling als rijder.”

Vincent Vosse, die leiding geeft aan het Belgian Audi Club Team WRT, zegt: “Opnieuw heeft Max veel geleerd en een prima prestatie geleverd. Het was met wisselende omstandigheden zeker niet altijd makkelijk, maar het team deed het als geheel goed en er is zeker sprake van vooruitgang.”
Op 19 en 20 juni staat de volgende race op het programma op het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet. Met een duur van zes uur, twee maal zo lang als de meeste andere races van de Blancpain Endurance Series, is dit na de 24 Uur van Spa-Francorchamps de op één na langste race van het seizoen. “Daar proberen we zeker op het podium in onze klasse te eindigen, ik kijk er al erg naar uit”, aldus Max Koebolt.

Max Koebolt Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op dinsdag 26 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Silverstone.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons