Silverstone: HTP Mercedes klopt nipt WRT Audi #1
Kort voor de eerste serie pitstops zagen we een mooi duel voor de leiding tussen Bortolotti en Perera, de ISR Audi is echter een Pro-Am wagen en zou na de sterke stint van de Fransman beginnen terugvallen. Frédéric Vervisch werkte de #1 Audi tijdens zijn rijbeurt op van de elfde naar de zevende positie en de troepen van WRT zorgden voor een uitmuntende pitstop. De WRT crew slaagde er, tegen alle verwachtingen in, in om een volledige stop uit te voeren in 69 seconden en daardoor net onder de 70 seconden te blijven... terwijl de rest allemaal mooi boven de 90 tellen bleef. Het reglement stelt immers dat een pitstop tussen de 70 en 90 seconden verboden is. Dries Vanthoor reed alzo achter de leidende Lamborghini als tweede weer de baan op. Het duurde niet lang of de jongste Vanthoor nam de leiding over van Rolf Ineichen, ook Jazeman Jaafar in de #84 Mercedes dook in het gat en stormde naar de tweede plaats.
De Maleisiër had echter zijn zinnen op de leiding gezet en ging een ronde later tijdens het dubbelen al meteen voorbij onze landgenoot. Dries Vanthoor liet het gat echter nooit te groot worden en tijdens de laatste stint werd het duel voor de leiding uitgevochten tussen broer Laurens en de nog steeds leidende Mercedes van Maxi Buhk. Met nog dik een half uur op de klok werd het gat van enkele seconden tot nul herleidt na een interventie van de safety car om de gestrandde #42 CMR Ferrari weg te takelen.
Met nog twintig minuten te gaan werd het veld losgelaten voor de finale sprint; Vanthoor ging meteen voorbij de gedubbelde #19 GRT Lamborghini maar kon nooit een vuist maken ten opzichte van Buhk. De van pole vertrokken zuster-Lamborghini mocht uiteindelijk nog mee naar het podium terwijl Philipp Eng daarachter in zijn Rowe Racing BMW nog voorbij de tweede HTP Mercedes van Indy Dontje geraakte en de vierde plaats bezette. Onze Noorderbuur probeerde nog in de laatste ronden te counteren maar kwam niet voorbij de Beierse bolide.
De sterke prestatie van Perera in de beginfase was nipt niet genoeg om de #74 ISR Audi de zege in Pro-Am te bezorgen, Maro Engel passeerde immers in zijn Black Falcon Mercedes #56 in de allerlaatste ronde zowel de leider als de tot dan op de tweede plaats rijdende #44 Oman Racing Aston Martin. ln de Am Cup kon dan weer een Belgisch feestje gevierd worden, Stef Vancampenhoudt zegevierde immers samen met Pierre Ehret in de #488 Rinaldi Ferrari, nadat de zege hen tijdens de seizoensopener in Monza ontglipte na een lekke band.
Laurens Vanthoor: "Ik heb nog alles in het werk gesteld om de Mercedes te passeren maar het mocht jammer genoeg niet baten. Bij de herstart na de safety car kon ik nog goed volgen maar ik kon het vlotte ritme van de Mercedes gewoon niet bijhouden. Gezien de problemen met de balans die we gisteren nog hadden zijn dit toch belangrijke punten die we pakken, ook al is het net de HTP Mercedes die er nog net ietsje meer pakt."
Foto's: Arne Simons & Racing International Photography
Tweet