van der Horst

Silverstone: HTP Mercedes klopt nipt WRT Audi #1

HTP Mercedes AMG GT3
HTP Mercedes AMG GT3
De pole was in Silverstone nog voor Lamborghini maar de strijd om de zege ging uiteindelijk tussen de HTP Mercedes #84 en de WRT Audi #1 van de broers Vanthoor en Frédéric Vervisch. De snelle Kortrijkzaan en de oerdegelijke pitstrategie van WRT brachten de Audi na één uur wedstrijd in de kopgroep en een foutloze Dries Vanthoor gaf de wagen door aan broer Laurens voor de finale. Deze laatste kon echter nooit een echte aanval plaatsen op de Mercedes van oud-kampioen Maxi Buhk.
Start Blancpain Endurance Silverstone 2016
Start Blancpain Endurance Silverstone 2016
Bij de start was het Mirko Bortolotti die de leiding stevig in handen nam in de #16 Lamborghini, hij sloeg meteen een gat op de ISR Audi van Franck Perera en de Rowe Racing BMW van Maxime Martin. De HTP Mercedes van Dominik Baumann en de Bentley van Guy Smith maakte dat er vijf verschillende merken vooraan reden tijdens de beginfase. Een spin van de Britse bolide en een kapotte servopomp voor de zusterwagen van Wolfgang Reip en Maxime Soulet ruïneerden echter het weekend voor Bentley.

Podium Blancpain Endurance Silverstone 2016
Podium Blancpain Endurance Silverstone 2016
Kort voor de eerste serie pitstops zagen we een mooi duel voor de leiding tussen Bortolotti en Perera, de ISR Audi is echter een Pro-Am wagen en zou na de sterke stint van de Fransman beginnen terugvallen. Frédéric Vervisch werkte de #1 Audi tijdens zijn rijbeurt op van de elfde naar de zevende positie en de troepen van WRT zorgden voor een uitmuntende pitstop. De WRT crew slaagde er, tegen alle verwachtingen in, in om een volledige stop uit te voeren in 69 seconden en daardoor net onder de 70 seconden te blijven... terwijl de rest allemaal mooi boven de 90 tellen bleef. Het reglement stelt immers dat een pitstop tussen de 70 en 90 seconden verboden is. Dries Vanthoor reed alzo achter de leidende Lamborghini als tweede weer de baan op. Het duurde niet lang of de jongste Vanthoor nam de leiding over van Rolf Ineichen, ook Jazeman Jaafar in de #84 Mercedes dook in het gat en stormde naar de tweede plaats.

Halverwege de race vochtten Mercedes, Audi en Lamborghini voor de leiding
Halverwege de race vochtten Mercedes, Audi en Lamborghini voor de leiding
De Maleisiër had echter zijn zinnen op de leiding gezet en ging een ronde later tijdens het dubbelen al meteen voorbij onze landgenoot. Dries Vanthoor liet het gat echter nooit te groot worden en tijdens de laatste stint werd het duel voor de leiding uitgevochten tussen broer Laurens en de nog steeds leidende Mercedes van Maxi Buhk. Met nog dik een half uur op de klok werd het gat van enkele seconden tot nul herleidt na een interventie van de safety car om de gestrandde #42 CMR Ferrari weg te takelen.

WRT Audi R8 LMS
WRT Audi R8 LMS
Met nog twintig minuten te gaan werd het veld losgelaten voor de finale sprint; Vanthoor ging meteen voorbij de gedubbelde #19 GRT Lamborghini maar kon nooit een vuist maken ten opzichte van Buhk. De van pole vertrokken zuster-Lamborghini mocht uiteindelijk nog mee naar het podium terwijl Philipp Eng daarachter in zijn Rowe Racing BMW nog voorbij de tweede HTP Mercedes van Indy Dontje geraakte en de vierde plaats bezette. Onze Noorderbuur probeerde nog in de laatste ronden te counteren maar kwam niet voorbij de Beierse bolide.

Rinaldi Racing - Ferrari F488 GT3
Rinaldi Racing - Ferrari F488 GT3
De sterke prestatie van Perera in de beginfase was nipt niet genoeg om de #74 ISR Audi de zege in Pro-Am te bezorgen, Maro Engel passeerde immers in zijn Black Falcon Mercedes #56 in de allerlaatste ronde zowel de leider als de tot dan op de tweede plaats rijdende #44 Oman Racing Aston Martin. ln de Am Cup kon dan weer een Belgisch feestje gevierd worden, Stef Vancampenhoudt zegevierde immers samen met Pierre Ehret in de #488 Rinaldi Ferrari, nadat de zege hen tijdens de seizoensopener in Monza ontglipte na een lekke band.

Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor: "Ik heb nog alles in het werk gesteld om de Mercedes te passeren maar het mocht jammer genoeg niet baten. Bij de herstart na de safety car kon ik nog goed volgen maar ik kon het vlotte ritme van de Mercedes gewoon niet bijhouden. Gezien de problemen met de balans die we gisteren nog hadden zijn dit toch belangrijke punten die we pakken, ook al is het net de HTP Mercedes die er nog net ietsje meer pakt."

Foto's: Arne Simons & Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Blancpain GT Endurance op zondag 15 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Silverstone.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons