van der Horst

Silverstone 500: Century Motorsport wint na juiste strategische keuzes

Darren Leung en Dan Harper
Darren Leung en Dan Harper
De British GT trok richting Silverstone voor de hoofdattractie van het seizoen: de Silverstone 500. Na twee jaren waar men ook wel degelijk de 500 km haalde, werd de race dit jaar een strategisch steekspel. Eentje die Century Motorsport beter beheerste, want Darren Leung en Dan Harper eindigden de race van drie uur met hun BMW op het hoogste schavot.
  • Skylimit Events
Century Motorsport - BMW M4 GT4
Century Motorsport - BMW M4 GT4
Al vrij vroeg in de race werden er strategische keuzes gemaakt bij de pitstops, want na een kwartier kwamende eerste deelnemers al binnen vanwege een safety car procedure. Uiteindelijk besloten er een aantal dit niet te doen om hun amateurs hun rijtijd te laten afronden. Een betere keuze zo bleek later, want hierdoor kon bijvoorbeeld de Lamborghini van Barwell Motorsport naar de leiding klimmen nadat de wagen voor lange tijd buiten de top tien hing. Hetzelfde kan gezegd worden van Century Motorsport, dat vanaf plaats achttien de race aanvatte. Uiteindelijk zouden favorieten als bijvoorbeeld de Mercedessen van 2 Seas Motorsport en ABBA Racing vooraan wegvallen, waardoor het uiteindelijk uitdraaide op een duel tussen Harper en Sandy Mitchell. Mitchell verdedigde sterk, maar in het laatste kwart van de race kon hij niets beginnen tegen de jongeling van BMW, die zo zijn eerste winst in de British GT wist te behalen. Mitchell en Shaun Balfe eindigden als tweede, terwijl de Optimum Motorsport McLaren van Mark Radcliffe en Rob Bell het podium vervolledigde.

Optimum Motorsport - McLaren Artura GT4
Optimum Motorsport - McLaren Artura GT4
Ook in GT4 kregen we drie verschillende merken op het podium. Daar haalden Charles Clark en Jack Brown de winst met hun Optimum Motorsport McLaren Artura GT4. Het duo heeft vooral de overwinning te danken door uit te problemen te blijven. De One Motorsport Mercedes van Ed McDermott en Michael Broadhurst eindigde als tweede, terwijl Erik Evans en Matt Cowley de Academy Motorsport Ford op de derde plaats parkeerden. Nu trekken de teams voor hun volgende manche richting Donington Park eind mei.

Foto's: British GT



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in British GT Championship op maandag 8 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Silverstone 500.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons