van der HorstTotal 2' Hours of Spa

Silverstone: Derde zege voor Kristoffersson

Kristoffersson versus Solberg
Kristoffersson versus Solberg
Kristoffersson, Bakkerud en Loeb. Ze staan dit seizoen reeds voor de tweede maal samen op het podium, maar in Barcelona werd Bakkerud derde en nu tweede na een knappe finale waarin vooral Sébastien Loeb na een slechte start toch een podium in de wacht sleepte. Pech was er opnieuw voor Guillaume De Ridder in RX2 na opnieuw een schitterende kwalificatie.
  • Powercars
Start finale Silverstone 2018
Start finale Silverstone 2018
Regerend wereldkampioen Johan Kristoffersson is er op het circuit van Silverstone in geslaagd om, ondanks een zware crash in de halve finale, een derde winst te boeken op vier wedstrijden. Samen met Loeb kleurde de Zweed de wedstrijd. Opnieuw een podium voor Peugeot en Sébastien Loeb die trouwens de enige piloot is die dit seizoen met een zege, twee tweede en een derde plaats steeds op het podium stond.

Nadat Kristoffersson als beste uit de kwalificaties kwam, de halve finale en de finale won, scoort de Zweed het maximale puntentotaal van 30 punten tegenover 26 voor Loeb. De VW-rijder diept zijn voorsprong verder uit, terwijl Loeb als enige een beetje in de buurt blijft met een achterstand van 14 punten. Bakkerud pakt de derde plaats over van Solberg die ex aequo met Ekström op een gedeelde vierde plaats staat.

Timmy Hansen: Peugeot 208
Timmy Hansen: Peugeot 208
De 23 ingeschreven wagens hebben de 15 reguliere deelnemers niet veel punten kunnen ontfutselen. De enige niet-vast ingeschreven piloot die zich een weg naar de halve finales kon banen, was Tommy Rustad met een elfde chrono in een VW Polo van Marklund Motorsport. Hierdoor moest Robin Larsson met een dertiende plaats na de kwalificaties zijn MSE Ford Fiesta vroeger dan verwacht inladen.

Tijdens de eerste halve finale moest Kristoffersson de eerste startrij delen met zijn ploegmaat bij Volkswagen, Petter Solberg voor Bakkerud (Audi), Kevin Hansen (Peugeot), Eriksson (Ford) en Rustad (Vokswagen). De twee VW-rijders kwamen zij aan zij naar de eerste bocht waarbij we de indruk hadden dat Solberg van zijn lijn afweek en Kristoffersson in
Bakkerud voor Loeb
Bakkerud voor Loeb
de banden katapulteerde. Ook Rustad dook in dezelfde bandenmuur die opnieuw moest werden opgebouwd. Herstart dus en hierbij moesten de meccano's van Solberg in ijltempo een lekke band vervangen en de schade aan de wagen tapen. Het zou niet helpen, want even later moest de Noor naar de kant met technische averij. Uiteindelijk won Kristoffersson de halve finale voor Bakkerud en Kevin Hansen die richting finale mochten.

De tweede halve finale was voor Loeb voor Ekström en Grönholm nadat Timmy Hansen in derde positie kreeg af te rekenen met een defecte steekas.

Kristoffersson voor Bakkerud
Kristoffersson voor Bakkerud
Kristoffersson en Loeb stonden op de eerste startrij van de finale, gevolgd door de beide Audi's van Bakkerud en Ekström, de Hyundai van Grönholm en de Peugeot van Kevin Hansen die in Barcelona nog zijn plaats in de halve finale na een teamorder moest afstaan aan Loeb. De Fransman kwam slecht uit de startblokken en moest opnieuw rekenen op Kevin Hansen om een plaats te winnen en op te schuiven naar de vierde plaats na Kristoffersson, Bakkerud en Ekström. Op het moment dat Ekström uit de joker kwam, kwam de Fransman langszij en blijkbaar had hij iets meer tractie. Hij ging voorbij de Zweed die nog fel aandrong, maar uiteindelijk vierde werd na Kristoffersson, Bakkerud en Loeb. Overderdiend voor Kristoffersson die een half uur eerder nog quasi uitgeteld in de bandemuur stond. Na de halve finales moesten de meccano's nog de wagen opnieuw rijklaar maken en met succes.

Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 28 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Great Britain.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons