Silverstone: Toyota op pole - Ford klopt nipt Aston Martin in GTE
Toyota TS050 Hybrid
Dat de strijd voor de pole positie voor de FIA WEC 6 Hours of Silverstone zou uitdraaien op een onderling duel tussen de beide Toyota's was een evidentie. Het eerste deel was superspannend, Mike Conway was in de #7 slechts twee honderdsten van een seconde sneller dan Fernando Alonso in de #8. José Maria Lopez maakte echter het werk van Conway mooi af door bijna een halve seconde sneller te gaan dan Kazuki Nakajima en zo de #7 de pole te bezorgen.
SMP Racing - BR1
SMP Racing was de beste non-hybrid, de #11 van ondermeer lokale held Jenson Button was net ietsje sneller dan de beide Rebellion's. Het oplapwerk dat na de crash van Bruno Senna nodig was op de #1 zorgde er wel voor dat de startnummer 3 eens als eerste Rebeliion aan de race zal mogen beginnen. In de LMP2-klasse was er een één-tweetje voor Jackie Chan DC Racing, de #37 en de #38 zullen morgen respectievelijk als negende en tiende algemeen starten.
Maxime Martin (foto van de FIA WEC-manche Silverstone 2018)
In GTE Pro was de pole niet verrassend voor Ford, wel verrassend was de marge en met wie. Uiteindelijk waren Olivier Pla en Stephan Mücke slechts 0.078 seconden sneller dan.... Maxime Martin en Alex Lynn in de Aston Martin. Het Britse merk was totnogtoe niet competitief maar kreeg dit weekend een Balance of Performance-aanpassing. Deze draait blijkbaar goed uit want de derde tijd was voor het Deense duo Nicki Thimm en Marco Sorensen in de zuster-Aston voor de tweede Ford van Andy Priaulx en Harry Thincknell.
Team Project 1 - Porsche 911 RSR
Porsche domineerde de GTE Am-klasse maar het was niet Dempsey Proton Racing maar wel Project One dat met de pole ging lopen. Jörg Bergmeister, Egidio Perfetti en Patrick Lindsey waren twee tienden sneller dan de Dempsey Porsche #77, op de tweede rij staan morgen de Aston Martin's van TF Sport en het fabrieksexemplaar met startnummer 98.