van der Horst

Škoda Import met Tanja Dexters en Tatiana Silva naar 23e Rallye des Gazelles

Tatiana Silva en Tanja Dexters doen het Rallye des Gazelles-project uit de doeken
Tatiana Silva en Tanja Dexters doen het Rallye des Gazelles-project uit de doeken
Škoda Import zet bij de volgende Rallye Aïcha des Gazelles een Škoda Yeti in. Aan het stuur zullen Tanja Dexters en Tatiana Silva, beide een voormalige Miss België, de kleuren van Škoda en de organisatie Think-Pink hoog houden. Het project dat op een originele manier de bewustmakingscampagne tegen borstkanker Think-Pink in het nieuws wil brengen, werd op de persdag voorafgaand aan de opening van het Autosalon van Brussel 2013 op de Škoda-stand (Paleis 9) uit de doeken gedaan.
  • STX Motorhomes

Skoda Import-directeur Christian Rampelbergh in gezelschap van beide ex-Miss België
Skoda Import-directeur Christian Rampelbergh in gezelschap van beide ex-Miss België
“We willen ons merk een vrouwelijker imago meegeven. De wedstrijd, die wordt afgewerkt tussen 16 en 30 maart, zou daar in grote mate moeten toe bijdragen, want het is een rally die is voorbehouden aan vrouwen", stak  Christian Rampelbergh, directeur van Škoda Import van wal.

"Het betreft een oriëntatiewedstrijd in de Marokkaanse woestijn waarbij het er niet op aankomt om overal volgas over en door te scheuren, maar waar het belangrijk is om na te denken, de kortste weg te vinden en het verbruik zo laag mogelijk te houden. Škoda Import steunt Think-Pink sedert drie jaar. Deze vereniging brengt schitterende projecten tot een goed einde. De verantwoordelijken waren onmiddellijk te vinden voor ons idee om een Škoda Yeti in de kleuren van Think-Pink aan de Rallye des Gazelles te laten deelnemen. We zijn dan ook heel blij dat onze SUV zal worden bestuurd door Tanja Dexters en Tatiana Silva, twee schitterende symbolen van een verenigd België" aldus de spreker.

Tanja Dexters: “Beste resultaat krijg je door samen te werken”

Tatiana Silva & Tanja Dexters mikken op top 3 of beter
Tatiana Silva & Tanja Dexters mikken op top 3 of beter
Tanja Dexters werd in 1998 verkozen tot Miss België, sindsdien lijkt haar leven één lange roetsjbaan. Zo liet ze zich onder andere opmerken als één van de presentatrices van Mediamadammen, kandidate voor het Eurovisiesongfestival, gezicht voor het lingeriemerk Marie-Jo, nam ze deel aan wedstrijdprogramma’s als Sterren op het IJs en Expeditie Robinson. Deze laatste challenge wist ze in 2011 als winnares af te sluiten. Maar ook tussenin zat Tanja Dexters niet stil. Haar sportieve activiteiten zijn even gevarieerd als uitdagend te noemen.

Motorracen, autoracen, basejumpen, zelfs modderduiken staan op je palmares! Heb je er iets op tegen dat mensen je als een waaghals omschrijven?

“Neen, helemaal niet! (lacht breed) Dat klopt helemaal. Ik ben mijn wilde haren nog niet helemaal kwijt. Avontuur blijft mijn tweede natuur, ik ga altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging.”

En die wil je vinden in de Rallye des Gazelles?

“Ja, inderdaad. Ik heb nog nooit zo een rally gereden, dat wordt iets helemaal nieuw voor mij. Tot nu bestonden mijn autoraces uit rondjes rijden, ik heb het nog nooit meegemaakt dat het parcours een hindernis is die moet worden overwonnen. En niet alleen het rijden in de woestijn en de duinen zal in de Rallye des Gazelles een ontdekking worden voor mij, ook het navigeren. Ik kijk er heel erg naar uit, ook naar de samenwerking met Tatiana, trouwens. Zij heeft in 2011 al een editie van de Rallye des Gazelles afgewerkt, dat is een groot voordeel voor ons, denk ik. Ik zal goed naar haar raadgevingen luisteren. Echt waar. (grijnst) Ik ken mezelf, ik ben nogal koppig en denk af en toe dat mijn manier de beste manier is om een probleem op te lossen. Maar door de jaren heen heb ik geleerd te luisteren en ik moet zeggen: je bereikt het beste resultaat door samen te werken.”

Heb je ooit al zo lang in een woestijn vertoefd?

“Neen, eigenlijk niet. Ik stond ooit heel dicht bij een deelname aan de Dakar, maar dat is toen op het laatste moment afgesprongen. Heel jammer was dat. Maar tijdens onze deelname aan Expeditie Robinson (Tatiana Silva nam deel in 2010, red.) hebben zowel Tatiana als ik lang op een onbewoond eiland gezeten, altijd met dezelfde mensen rond ons, en met heel weinig eten. Erger dan dat bestaat er niet, geloof me maar. Ik denk dus wel dat ik één en ander aan kan. We werken samen met de mensen van SKODA Import ook een goede voorbereiding af.  Er zijn navigatiestages, een stage in Francorchamps en ook een stage in Zuid-Frankrijk, in omstandigheden die dicht bij de wedstrijdcondities zouden moeten liggen. Het is ook nodig om goed voorbereid naar een wedstrijd als de Rallye des Gazelles te trekken.”

Hoe goed ken je Tatiana Silva eigenlijk?

“We hebben elkaar al een paar keer ontmoet tijdens media-evenementen, maar meer niet. Ik ga in mijn leven echter veel op mijn gevoel af, en bij Tatiana heb ik een heel positief gevoel. We hebben heel wat trekjes gemeenschappelijk, dus ik heb geen schrik om dag in, dag uit met haar op te trekken. Pas op, voor mij mag er af en toe best eens ruzie gemaakt worden. Dat maakt een relatie alleen maar sterker. Zolang het maar niet fysiek wordt. (grijnst) Neen, zonder zeveren: laat de start maar snel komen, ik heb er echt een goed oog in.”


Tatiana Silva:“Een mooi ontdekkingsavontuur waarbij je elkaar leert helpen”

Tatiana Silva
Tatiana Silva
Tatiana Silva Braga Tavares werd in 2005 op haar negentiende tot Miss België verkozen en is bij de Franstalige televisiekijkers nu vooral bekend als de jongedame die sinds drie jaar het mooie weer maakt op de RTBF. De taak van weervrouw pent ze tussen alle andere activiteiten in haar volle agenda, want het gezicht van het Belgische lingeriemerk Vela zet ook haar carrière als fotomodel verder. Ze zet zich ook zoveel mogelijk in voor goede doelen, in het bijzonder voor de organisatie Think-Pink, dat een permanente bewustmakingscampagne in het kader van de strijd tegen borstkanker voert. Tatiana Silva zal tijdens de volgende Rallye des Gazelles dan ook trots de rol van ambassadrice voor de organisatie op zich nemen.

Tatiana, waarom de Rallye des Gazelles ?

Tatiana Silva en Tanja Dexters steunen Think-Pink-project
Tatiana Silva en Tanja Dexters steunen Think-Pink-project
“Ik nam in 2011 al eens met een vriendin deel aan de Rallye des Gazelles. Van bij onze terugkeer had ik zin om het nog een keer te doen. Vooral dan om Think-Pink wat meer aandacht te bezorgen. Er werden contacten gelegd met ŠKODA, maar om al in 2012 deel te nemen kwamen we nog wat tijd te kort. Voor dit jaar zijn we er echter helemaal klaar voor. Bovendien neem ik deel met een andere Miss België aan mijn zijde. Tanja ken ik uiteraard wel, tijdens evenementen lopen we elkaar regelmatig tegen het lijf. Toen ik met haar aan de babbel geraakte, merkte ik dat we dezelfde kijk op dingen hebben. Voor een avontuur waarbij je voortdurend in elkaars gezelschap vertoeft, het merendeel van de tijd vastgesnoerd in de cockpit van een wagen, is dat heel belangrijk.”

Wat bevalt jou het meest in deze wedstrijd?

“In 2011 ging er een nieuwe wereld voor mij open. Ik moest vaststellen dat ik ook bepaalde limieten heb. Dat het bijvoorbeeld heel moeilijk is om met twee van vier uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds samen te leven, met uiteindelijk het doel om steeds hoger in het klassement te geraken. En dan is er nog de woestijn… Ik had nooit verwacht dat die me zo zou bevallen. Die is zo overweldigend, dat kan je met niets anders vergelijken. Je moet deze rally volledig beleven, vooral de stilte ‘beleven’, om het helemaal te kunnen begrijpen. Daarnaast zijn er meer dan 130 teams, meer dan 260 vrouwen die ’s ochtends en ’s avonds samenkomen en elkaar voortdurend helpen waar het mogelijk is. Het is echt een mooi ontdekkingsavontuur waarbij je elkaar leert helpen.”

Wat zijn je doelen bij deze tweede deelname?

“In 2011 finishten we als 17de op ongeveer 110 teams. Tanja is iemand die van nature uit heel competitief is en ik vermoed dat ze echt wel wil winnen. Met de Yeti die door ŠKODA Import wordt ingezet komen we uit in de SUV-categorie, waar we wel een plaats bij de eerste drie kunnen ambiëren. Dat is ons eerste doel. Hoe hoger we staan, hoe meer kansen we zullen krijgen om interviews te geven en over Think-Pink te praten, de organisatie waarvoor ik sinds mei 2012 deeltijds werk. Omdat Think-Pink vijf jaar geleden door een Vlaamse werd opgericht is de organisatie beter bekend in het noorden van het land, maar het is mijn opdracht om ze in het Franstalige gedeelte van het land nog meer bekendheid te geven en zo onze strijd nog meer slagkracht te geven.

Hoe ziet jullie voorbereiding er uit?

e7992a7c4dd3c7ae589cab05e40a0f5870798692.jpg
“Twee jaar geleden volgde ik een navigatiestage, maar ik heb een nieuw opleidingsweekend nodig om al mijn kennis nog eens op te frissen. We volgen ook een rallystage in Francorchamps: je trekt beter niet onvoorbereid naar de duinen! De duinen, die zijn fantastisch en een nachtmerrie tegelijk. In 2011 hebben we meisjes geholpen die over de kop waren gegaan en wisten we zelf maar net een afgebroken duin te vermijden. Beneden in het ravijn lag het karkas van een dromedaris. Niet echt geruststellend, zoiets… We hadden echt schrik dat we niet uit de woestijn zouden geraken! Ik vind het niet zo erg dat het parcours voor de SUV’s de grootste duinen links laat liggen…
We zullen allebei proberen beide taken – rijden en navigeren – te vervullen, want in deze rally is het echt belangrijk polyvalent te zijn: je weet maar nooit wat je kan overkomen, of je ziek wordt of wat weet ik nog allemaal. Je moet altijd klaar staan om het stuur over te nemen of de kaart te kunnen lezen.”

Think-Pink: “Samen vechten tegen borstkanker”

Think-Pink is een organisatie die sinds vijf jaar een permanente bewustmakingscampagne in het kader van de strijd tegen borstkanker voert. In ons land is het de meest voorkomende ziekte bij vrouwen.

Het belangrijkste doel van Think-Pink: informeren. Non-stop en voluit. Met bijvoorbeeld een bijzondere inspanning voor de bevolkingslagen die weinig of niet bereikt worden door de campagnes van de overheid. Meestal door culturele verschillen, soms ook door een taalbarrière.

203cec7913feff92ca09b3d3892ed97c591ee9ad.jpg
Think-Pink, dat zijn dus folders die ook worden opgesteld in de verschillende talen van de Maghreb-landen, om zo een gemeenschap van eerste generatie immigranten te bereiken, een generatie die nu in een voor de ziekte kritieke leeftijdscategorie valt. Een bus wordt naar alle hoeken van het land gestuurd om de vrouwen aan te moedigen zich te laten onderzoeken en ze van de nodige informatie te voorzien. Net als hun partners overigens.
Think-Pink, dat is ook de actie ‘Geef om Haar’, waarbij de organisatie de bevolking vraagt een beetje haar op te offeren om zo het maken van pruiken voor de zieken te bevorderen.

“Naast het verstrekken van informatie proberen we de vrouwen die door de ziekte zijn getroffen ook een financiële steun te bieden, via de sociale diensten en de ziekenhuizen”, stelt Jürgen Vanpraet, communicatieverantwoordelijke van de vzw. “We proberen ook kleine organisaties die net zoals wij strijden tegen borstkanker te ondersteunen.”

Voor meer info over het Think-Pink-initiatief, surft u naar think-pink.be.

Foto's: Hans van Onsem & Škoda Import




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Autosalon op donderdag 10 januari 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons