van der Horst

Slalom Kuurne: Dominante zege voor VW Polo GT van Dominique Van Kerckhove

De Slalom van Kuurne, op Paasmaandag, werd een zege voor Dominique Van Kerckhove en zijn VW Polo GT. Zeggen dat hij domineerde is nog wat zachtjes uitgedrukt want zelden was het verschil tussen de winnaar en de concurrentie zo groot!
  • St. Paul
Sommige dingen zijn zo quasi perfect dat er weinig of niets kan aan toegevoegd worden als waarnemer die het geheel van buitenaf beschouwt. Van Kerckhove, zoals gewoonlijk bijgestaan door zijn kompaan Frederik De Clercq, kwam toe in Kuurne en zette in de ochtend in de eerste reeks onmiddellijk een 1’45”45 op het gewijzigde parcours. Droog en stoffig misschien maar onder een mooie 23 graden en weinig wind waren de omstandigheden voor iedereen dus bijna perfect. Mochten we de tijd van Dominique Van Kerckhove als de referentie beschouwen? Wel even kijken naar de concurrentie, en die volgde op... acht seconden afstand! Jelrik Suffeleers, hier vorig jaar nog winnaar met de Suzuki Cappuccino, zette immers een 1’53” op het bord en dat was ver, heel ver verwijderd van de leider. Van Kerckhove haalde met die eerste run misschien wel het grote lot want hij kon achteraf ook niet meer bij zijn eigen kanontijd, al zette hij wel driemaal een 1’45” run.

Jelrik Suffeleers hield vast aan zijn tweede tijd, die hij nog bracht naar 1’52”65. Jos Bronckart, met een lange foutenreeks in de eerste manche, een afgebroken derde run en een tik in de afsluiter, lukte met de Renault Clio nog net een 1’52”97, goed genoeg voor het podium. Maar het verhaal vertelde op de baan nog wat anders. Met 1’48”06, en moeten we dan zeggen met een luttele drie seconden achterstand, vonden we immers Frederik De Clercq op de Locost. Tweede op de baan, maar niet in de rangschikking want de “Fast Freddie” Locost staat immers ingeschreven in de Divisie 4 en evolueert dus buiten klassement. Maar het is dus duidelijk, de AC Cameleon boys zijn snel, zeer snel en zelden zagen we zo’n groot verschil met de achtervolgers. Kijken dus wat het vervolg binnen twee weken zal brengen in Zonhoven.

Dominique Van Kerckhove winnaar Slalom van Kuurne

“Aan de auto is op zich niets veranderd. Het is nog steeds dezelfde motor en dezelfde versnellingsbak. Vanwaar het verschil dan komt? De ophanging en de uitlijning van de ophanging die Frederik in zijn garage doet. Bovendien hebben we hier ook de Extreme banden geprobeerd, waarvan Frederik de verdeling doet in België. Een pak goedkoper en als ik daar nu ook nog gelijkaardige tijden mee rijd, dan is de rekening snel gemaakt. Of ik alles zal winnen? Je weet nooit, maar iedere wedstrijd moet gereden worden en niemand is immuun voor pech.”

Jelrik Suffeleers, 2de Slalom van Kuurne

“Eerlijk is eerlijk. Als Dominique in topvorm is zoals vandaag, dan is er niets aan te doen. Ik heb echt wel alles gegeven. Aan de Cappuccino werd de motorkap veranderd en er zijn nu ook meerdere luchthappers in en de opening vooraan is ook groter gemaakt. Dat heeft niet zozeer met gewichtsbesparing te maken dan wel met een betere koeling en een beter rendement van de motor.”

Jan Verschaeve, organisator

“We kunnen tevreden zijn over het verloop van de wedstrijd. Ik stel toch vast dat er weer een aantal rijders minder zijn dan vorig seizoen. Slalom zou dringend moeten verjongen. Dat we hier toch nog 48 deelnemers aan de start hebben is deels te danken aan eenmalige deelnemers uit de rally bijvoorbeeld. Er is ook een markt aan bepaalde types van achterwielaangedreven wagens en er zijn er zo honderden in Vlaanderen. Als er daar 10% van besluiten om deel te nemen aan slaloms, dan hebben we opnieuw volle velden. Maar het is een moeilijke lijn tussen toegankelijkheid, spektakel en het pure slalom rijden.”

Persbericht VAS



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op woensdag 24 april 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons