Slovakia Ring: Tom Coronel verzilvert pole met zege na dominante vertoning
Op een voor de banden erg slijtgrage omloop en bij 23 C° had Coronel, die dankzij een tiende chrono in Q2 vanop de pole mocht starten, dit weekend wel wat troeven in de hand. Niet alleen werd diens achterwiel aangedreven BMW in tegenstelling tot de Chevrolet- en Honda-concurrentie niet of nauwelijks door bandenproblemen geplaagd, maar ook de start uit stilstand maakte het de ROAL Motorsport-rijder allemaal wat makkelijker. Een start die overigens prima lukte, waarna onze man dankbaar van de duels achter zich profiteerde om op kousevoeten van het hele veld weg te rijden. En afgetekend te winnen! Om het plaatje voor ROAL Motorsport af te maken beloonde Darryl O'Young het team dat zijn wagen na de crash van gisteren opnieuw strijdvaardig kreeg met het puntje voor de tiende plaats. Enkele gekneusde ribben ten spijt...
Puntenleider Yvan Muller deed met een tweede plaats beter dan in het eerste treffen en ging daarbij zijn naaste achtervolger, de pas als tiende gestarte Gabriele Tarquini, vooraf.
Michel Nykjær, derde in de puntenstand doet een slechte zaak wanneer hij bij de start blijft stil staan; de Deen eindigt als twaalfde dan ook buiten de punten. Monteiro daarentegen heeft een prima start en nestelt zich achter Coronel, Oriola en Huff in vierde stelling. De Portugees krijgt even later wel een heuse tik mee van Muller, valt hierdoor terug naar P7 maar eindigt uiteindelijk nog als vijfde. Diezelfde Muller krijgt het daarop aan de stok met oud-Chevy-maatje Rob Huff, een fraai gevecht tussen wereldkampioenen waar de Fransman als winnaar uit komt. Ook Tarquini laat zich niet onbetuigd en schuwt het contact met Muller's Chevrolet niet; de aanval levert de Italiaan evenwel geen plaatswinst op. Pepe Oriola van zijn kant weet zijn tweede stek zes ronden lang met verve te verdedigen maar verliest dan de pedalen. De Spanjaard ziet in één ruk Huff, Muller, Tarquini en Monteiro aan zich voorbij gaan. Ook Huff krijgt het moeilijk, gaat te wijd en Muller en Tarquini profiteren om uiteindelijk P2 en P3 te claimen.Norbert Michelisz die in tegenstelling tot zijn beide merkgenoten niet kon oprukken, ziet een toch al minieme puntenwinst totaal verloren gaan wanneer hij in de slotronden met een technisch probleem ver terugvalt.
Uitslag race 2 FIA WTCC Slovakiaring 2013
1 T.Coronel BMW 320 TC 10 ronden in 22:26.224
2 Y.Muller Chevrolet Cruze 1.6T +2.990
3 G.Tarquini Honda Civic +3.345
4 R.Huff SEAT Leon WTCC +4.954
5 T.Monteiro Honda Civic +5.222
6 P.Oriola SEAT Leon WTCC +11.365
7 T.Chilton Chevrolet Cruze 1.6T +11.625
8 A.MacDowall Chevrolet Cruze 1.6T +11.816
9 M.Bennani BMW 320 TC +12.265
10 D.O'Young BMW 320 TC +12.498
11 S.D'Aste BMW 320 TC +12.827
12 M.Nykjaer Chevrolet Cruze 1.6T +13.678
13 F.Barth BMW 320 TC +14.651
14 J.Thompson Lada Granta +18.518
15 M.Basseng SEAT Leon WTCC +19.887
16 F.Monje SEAT Leon WTCC +20.246
17 J.Nash Chevrolet Cruze 1.6T +22.418
18 T.Boardman SEAT Leon WTCC +31.643
19 R.Münnich SEAT Leon WTCC +32.076
20 M.Koslowskiy Lada Granta +35.472
21 N.Michelisz Honda Civic +54.663
DNF :
C. Ng
F. Engstler
Kampioenschap:
1.Y.Muller 120p; 2. G.Tarquini 96; 3.M.Nykjaer 57; 4.T.Chilton 55; 5.J.Nash 51; 6.P.Oriola 49; 7.T.Coronel 47; 8.T. Monteiro 46 9.A.MacDowall 34; 10.R.Huff 31; 11.M.Basseng 28; 12.N.Michelisz 22...
Foto's: Hans van Onsem en Coronel Press
Tweet