van der Horst

Slovakia Ring: Hyundai domineert, Catsburg en Michelisz op eerste rij voor race 1

Nicky Catsburg met Norbert Michelisz
Nicky Catsburg met Norbert Michelisz
In een kwalificatiesessie waarin slipstreamen de sleutel tot succes bleek, trok Hyundai-rijder Nicky Catsburg aan het langste eind. Onze Noorderbuur had tot dusver nog maar 19 punten weten te scoren maar snelde thans naar de pole voor de eerste race op zondag waarin BRC-teamgenoot Norbert Michelisz naast hem van start gaat. Zoals verwacht waren ook Alfa Romeo - met Ma Qinghua op P3 en Kevin Ceccon op P6 - en Cupra - P4 en P5 voor Daniël Haglöf en Tom Coronel -op de afspraak. Ook Audi tekende present met een zevende, resp. negende stek voor Jean-Karl Vernay (WRT) en Fred Vervisch (Comtoyou), hetduo nam Esteban Guerrieri (P8) in de tang. De All-Inkl.Com-Honda's die 60 kg ballast meezeulen zetten zoals verwacht een stapje terug, puntenleider Nestor Girolami vertrekt in het eerste treffen pas als elfde.
Ma Qinghua - Alfa Romeo Veloce TCR
Ma Qinghua - Alfa Romeo Veloce TCR
Norbert Michelisz stond na een 'tow' van teamgenoot Gabriele Tarquini vroeg in de sessie geruime tijd met de snelste chrono gekrediteerd. In diens ultieme run kreeg de Hongaar nog een slipstream van teamgenoot Catsburg, maar bizar genoeg was het de Nederlander die via een snellere tijd in de bochtenrijke tweede sector Michelisz' chrono scherper stelde. Merkgenoot Tarquini lukte slechts de 13de tijd maar start pas als 18de, een gevolg van een terugzetting met vijf plaatsen na zijn aanrijding met Ehrlacher in race 2 op de Hungaroring.

Net als in free practice kwamen de Lynk&Co-rijders ook nu topsnelheid tekort. Cyan Racing kende een dramatisch slechte sessie. Yvan Muller prijkte na afloop pas op P18 op anderhalve seconde van Catsburg's pole, maar wat dan te denken van Björk, Ehrlacher en Priaulx die op de laatste drie plaatsen eindigden op ca. twee seconden van de snelste tijd.
 
Bij Sebastien Loeb Racing greep men na een zondermeer desastreuze seizoenstart ten einde raad terug naar de Engine Control Unit van vorig seizoen, de intensieve wintertests bleken op motorisch vlak een maat voor niks te zijn geweest. Met een Golf GTI die wegens de ECU-wissel niet de geplande 40kg gewichtsreductie genoot, maakte Mehdi Bennani er met een tiende startplaats het beste van. Testrijder Benjamin Leuchter redde met P15 nog ietwat de meubelen, in tegenstelling tot Johan Kristoffersson en Rob Huff die buiten de top 20 eindigden.

De kwalificatiesessie (Q1,Q2,Q3) voor race 2 en 3 gaat om 16u35 van start.


Slovakiaring - Uitslag Qualifying Race 1

Foto's: DPPI



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 10 mei 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons