van der Horst

Slovakia Ring - Kwalificatie: Castrol Honda Racing Team lukt hattrick met pole voor Tarquini

Castrol Honda Racing Team
Castrol Honda Racing Team
Net als in beide vrije trainingen eerder vandaag op de Slovakia Ring bleek Gabriele Tarquini en met hem het hele Honda Team nu ook in de eigenlijke kwalificatie een maatje te groot voor de concurrentie. Met Tarquini op pole voor teamgenoot Tiago Monteiro en Norbert Michelisz in de door Zengo Motorsport gerunde Honda Civic, lukte de Japanse constructeur niet alleen een tweede pole maar zowaar een heuse hattrick. Achter het Honda-trio moest Yvan Muller, die als enige het tempo van de Honda's aankon, genoegen nemen met een vierde startplaats. Nog meer Chevrolet Cruze's op de derde startrij voor race 1 met Tom Chilton en Alex McDowall, maar zij hadden reeds vier, resp. zes tienden meer nodig voor een rondje op de snelle en bochtige Slovakia Ring.
Alweer een incidentrijk weekend voor Darryl O'Young
Alweer een incidentrijk weekend voor Darryl O'Young
Vreugde en drama dan weer binnen het ROAL Motorsport Team waar Tom Coronel dankzij diens tiende tijd in Q2 in race 2 vanop de pole start; diens teamgenoot Darryl O'Young verging het veel minder goed: de BMW van de man uit Hong Kong belandde na een foutje hard in de rail. Rijder ok, maar het mag een klein wonder heten indien de zwaar beschadigde wagen morgen aan de start verschijnt.

O'Young's crash noopte de wedstrijdleiding tot een lange onderbreking van Q1. Op het ogenblik dat de rode vlag werd uitgehangen prijkte Rob Huff weliswaar op P1 voor Marc Basseng en Oriola, maar die rangorde werd al dadelijk na de herneming weggegomd. Met uitzondering van Tom Boardman die spijts een nieuwe motor met het zelfde ontstekingsprobleem werd gekonfronteerd als in de eerste oefenrit en Fernando Monje die een brokstuk van O'Young's BMW in de radiator kreeg, ging het hele veld dadelijk voor een laatste run. Tarquini lukte meteen een 2:10.308, precies zes tienden sneller dan maatje Monteiro. Muller en Michelisz bleven als enigen binnen dezelfde seconde. Ook Chilton, McDowall, Huff, Oriola, Nykjaer, Nash, Coronel en Bennani stootten door tot Q2. Dat was niet het geval voor Lada-rijder James Thompson die met een 16de tijd op drie seconden van Tarquini begrijpelijk erg teleurgesteld was.

Lachende gezichten bij Honda
Lachende gezichten bij Honda
In een Q2 zonder veel animo, waarin iedereen voor slechts één run ging, liet Tarquini opnieuw meteen de snelste tijd optekenen. Deze keer stonden Monteiro en Michelisz wel maar 0.104"en 0.116" bij de ervaren Italiaan in het krijt. Het trio hoeft morgen in het eerste treffen zo te zien enkel weerwerk te verwachten van Yvan Muller, de enige Chevrolet-rijder die spijts 40kg extra ballast het tempo van de Honda's aan kon. Rob Huff,de best geklasseerde SEAT-vertegenwoordiger vertrekt pas als achtste, twee plaatsen beter dan de snelste BMW-rijder Tom Coronel. Major Tom kan niet tevreden zijn met een achterstand van 1.275" op Tarquini maar zal zich ietwat getroost weten nu hij in race 2 vanop de pole mag starten. Voor racewinnaar Michel Nykjaer zat er na een ongeplande rit door het grint slechts een twaalfde startplaats in.

UPDATE: Rob Huff werd na afloop tien plaatsen op de grid teruggezet wegens non conforme hoogte van diens SEAT Leon. Fernando Monje moet vijf plaatsen verder starten als straf voor zijn clash met James Thompson in Marrakech.

Uitslag Q1:

1 G.Tarquini Honda Civic 2:10.308 
2 T.Monteiro Honda Civic +0.599 
3 Y.Muller Chevrolet Cruze 1.6T +0.664
4 N.Michelisz Honda Civic +0.980 
5 T.Chilton Chevrolet Cruze 1.6T +1.027 
6 A.MacDowall Chevrolet Cruze 1.6T +1.230 
7 R.Huff SEAT Leon WTCC +1.291 
8 M.Nykjaer Chevrolet Cruze 1.6T +1.430 
9 P.Oriola SEAT Leon WTCC +1.628 
10 J.Nash Chevrolet Cruze 1.6T +1.680 
11 T.Coronel BMW 320 TC +1.992 
12 M.Bennani BMW 320 TC +2.055 
13 M.Basseng SEAT Leon WTCC +2.295 
14 F.Barth BMW 320 TC +2.302 
15 J.Thompson Lada Granta +2.333 
16 S.D'Aste BMW 320 TC +2.357 
17 C.Ng BMW 320 TC +2.583 
18 F.Monje SEAT Leon WTCC +2.613 (+ 5 plaatsen)
19 R.Münnich SEAT Leon WTCC +2.915 
20 F.Engstler BMW 320 TC +3.274 
21 M.Koslowskiy Lada Granta +4.592 

D. O'Young BMW 320 TC geen tijd
T. Boardman SEAT Leon WTCC geen tijd


Uitslag Q2:

1 G. Tarquini Honda Civic 2:10.773 
2 T. Monteiro Honda Civic +0.104 
3 N. Michelisz Honda Civic +0.116
4 Y. Muller Chevrolet Cruze 1.6T +0.168 
5 T. Chilton Chevrolet Cruze 1.6T +0.389 
6 A. MacDowall Chevrolet Cruze 1.6T +0.649 
7 R. Huff SEAT Leon WTCC +0.851 (+ 10 plaatsen)
8 J. Nash Chevrolet Cruze 1.6T +0.941 
9 P. Oriola SEAT Leon WTCC +1.109 
10 T. Coronel BMW 320 TC +1.275 
11 M. Bennani BMW 320 TC +2.084 
12 M. Nykjaer Chevrolet Cruze 1.6T +6.841 

Kampioenschap:

1. MULLER Yvan  90p
2. TARQUINI Gabriele  56
3. NYKJÆR Michel  51
4. CHILTON Tom   49
5. NASH James  43
6. ORIOLA Pepe 39
7. BASSENG Marc  28
8. MACDOWALL Alex  26
9. HUFF Rob 19
10. MONTEIRO Tiago  18
11. CORONEL Tom  12
12. MICHELISZ Norbert  7
13. ENGSTLER Franz  4
14. O'YOUNG Darryl 2
      D'ASTE Stefano  2
16. BARTH Fredy  1
     THOMPSON James  1
     NG Ka Ki Charles 1



Foto: FIA WTCC en Hans van Onsem




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 27 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakiaring.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons