van der Horst

Slovakia Ring: Nicky Catsburg bevestigt met tweede pole, andermaal voor Michelisz

Nicky Catsburg - BRC Racing Hyundai i30 N
Nicky Catsburg - BRC Racing Hyundai i30 N
Met een tweede pole voor de derde race op zondag, liet Nicky Catsburg er alvast in qualifying geen twijfel over bestaan de snelste man op de Slovakia Ring te zijn. Net als in de kwalificatiesessie voor race 1 ontzegde de Nederlander ook nu zijn BRC Racing Hyundai-teamgenoot Norbert Michelisz de pole door de Q3-chrono van de Hongaar met 107/1000sten scherper te stellen. Ware het niet dat Esteban Guerrieri zijn Honda Civic voor race 3 op P5 kwalificeerde, dan hadden we met Ma Qinghua (Alfa Romeo) en Daniël Haglöf (Cupra) op P3 en P4 precies dezelfde top 5 gehad als in de kwalisessie voor race 1. Rob Huff strandde in Q2 op P10 en vertrekt in race 2 eveneens vanuit polepositie. Niels Langeveld redde met een zevende tijd de eer voor Audi en Comtoyou, Frédéric Vervisch wist zich in de nog deels natte Q1-sessie niet voor Q2 te kwalificeren en vertrekt in races 1 en 3 vanuit vijftiende stelling.
  • Footprints
Tom Coronel - Comtoyou Racing Cupra
Tom Coronel - Comtoyou Racing Cupra
Een fikse regenbui net voor de start van Q1 zorgde voor een deels natte baan en zadelde teams en rijders met een moeilijke bandenkeuze op. Omdat de baan erg snel opdroogde zou dra blijken dat vier slicks en een juiste timing de sleutel tot succes waren.  Meer dan tien verschillende rijders prijkten in de slotminuut bovenaan de tijdtabel maar uiteindelijk lukte Catsburg de snelste tijd voor Daniël Haglöf en Esteban Guerrieri. Nogal wat toppers bleken niet het juiste loterijbiljet in hun bezit te hebben en vielen uit de Q2-boot. Onder hen Azcona, Tarquini, Farfus, Vernay, Muller en ook Vervisch die met nog dik twee minuten op de klok nochtans de snelste tijd naast zijn naam had staan. Tom Coronel, eerder op de dag goed voor P5 (voor race 1) leek ook nu op weg naar een prima uitgangspositie tot een van de velg afgelopen band er anders over besliste. De zwaar teleurgestelde DHL-piloot moet zondag tweemaal als allerlaatste aanzetten.

Esteban Guerrieri - All-Inkl.Com Honda Civic TCR
Esteban Guerrieri - All-Inkl.Com Honda Civic TCR
Slechts één Audi (Niels Langeveld) en één Lynk&Co (Thed Björk) stootten naast telkens twee Hyundai's, Cupra's, Honda's, VW's en Alfa's door naar de Q2-sessie die op een zo goed als droge baan werd verreden. Van de best geklasseerden tekenden enkel puntenleider Girolami, diens Honda-merkgenoot Guerrieri en Björk present maar andermaal was het Catsburg die de sessie als snelste afsloot voor Guerrieri, Ma, Haglöf en Michelisz. Rob Huff had het geluk op P10 te eindigen en gaat in race 2 vanop de pole van start. Girolami staat hierin naast de Brit op de eerste startrij, de tweede rij wordt door Comtoyou-rijders Aurelien Panis en Niels Langeveld ingepalmd.


Nicky Catsburg - BRC Racing Hyundai
Nicky Catsburg - BRC Racing Hyundai
Met Catsburg en Michelisz telde Hyundai twee vertegenwoordigers in de shoot out met vijf en hadden ook Alfa,Cupra en Honda nog één vinger in de Q3-pap. Michelisz kwam als eerste aan de beurt en zijn 2:09.746" bleek te hoog gegrpen voor Ma, Haglöf en Guerrieri. Catsburg verkoos als laatste van start te gaan en verbeterde ook nu de tijd van de Hongaar die eens te meer naast een lonkende pole greep.

In de puntenstand blijft de top 5 ongewijzigd. Norbert Michelisz wipt over Mikel Azcona naar P6. Catsburg pakt tien punten en maakt vier plaatsen goed.

Morgen, wanneer de motoren de omloop onveilig maken, krijgen teams en rijders een dagje vrij. De vijandelijkheden hernemen zondag om 10u45 met race 1, race 2 start om 15u15 gevolgd door de afsluitende confrontatie. Op de dag des Heren wordt zeker in de voormiddag regen voorspeld, dat belooft...

Slovakiaring - Uitslag Q1
Slovakiaring - Uitslag Q2
Slovakiaring - Uitslag Q3
Kampioenschap:


Foto's: Florent Gooden/DPPI en David Noels



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 10 mei 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons