Slovakia Ring: Zege voor Jan Versluis in race 1

Bij de start van de race werd het meteen een dragrace naar de eerste bocht tussen Jan Versluis en Bob Herber. In de eerste bocht was het hierna Jan Versluis die de beste lijn had en hierdoor de eerste positie kon pakken. Achter de twee Ferrari’s had Jan Storm een goede start. De BMW-coureur schoof vanaf de vijfde positie door nar de derde plaats. Jan Versluis kon in de eerste ronden zijn eerste plaats behouden, maar Bob Herber drong flink aan bij de Ferrari-coureur. Ook Jan Storm was snel onderweg, want hij bleef in de eerste ronden niet ver achter op beide koplopers.

Jan Storm kon zijn goede start van de race in de beginfase geen vervolg geven. De BMW-coureur moest namelijk na een paar ronden een pitstop maken omdat hij een lekke band had opgelopen en viel hierdoor terug toch achter de fel vechtende groep.
Deze groep leverde rondenlang een spannend gevecht om de derde plaats. Zumbrink probeerde de hele tijd om aan Geddie voorbij te gaan, maar slaagde hier niet in. De Volvo-coureur kreeg op zijn beurt Hoevenaars achter zich aan, die na een paar ronden een inhaalactie waagde op Zumbrink. Hoevenaars slaagde er in om de vierde plaats van Zumbrink over te nemen en kon een ronde later ook met een knappe inhaalactie de derde plaats van Geddie overnemen.
Achter Hoevenaars ging het gevecht tussen deze groep verder door. Geddie bleef onder druk staan van Zumbrink en Grouwels, waarbij Zumbrink weer het haasje werd. Ditmaal lukte het Grouwels namelijk om aan de Volvo voorbij te gaan. Bij aanvang van het pitstopwindow kwam dit gevecht ten einde, omdat Geddie meteen naar binnen ging en Grouwels en Zumbrink vrij baan gaf.
Door de resultaatseconden was Peter Hoevenaars na de pitstops achter Martin Lanting en Roger Grouwels terecht gekomen. Hierachter reden Jan Storm en Henry Zumbrink waar van dit tweetal Zumbrink de strijd voortijdig moest staken. Met nog een kwartier te gaan parkeerde Zumbrink namelijk zijn Volvo in de pitstraat. Problemen met de aandrijving bleken voor zijn voortijdige opgave te hebben gezorgd.
Na de pitstops had Jan Versluis de eerste positie nog steviger in handen gekregen. Achter Versluis was het nu Glynn Geddie die op de tweede positie lag. Glynn had het stuur overgenomen van zijn vader Jim en noteerde razendsnelle rondetijden, waarmee hij de snelste man op de baan was. Geddie liep dan ook in op Versluis, maar werd in zijn opmars belemmerd omdat hij van de wedstrijdleiding een drive through kreeg. Geddie bleek namelijk een seconde te kort stil te hebben gestaan tijdens de pitstops.

In de laatste ronden werd het nog uitermate spannend wie er de tweede plaats op zou gaan eisen. Die was namelijk in handen van Martin Lanting, maar Glynn Geddie was zeer snel onderweg en meldde zich in de slotfase van de race wederom aan de staart van de Ferrari 458 GT2. Een spannend gevecht volgde, dat uiteindelijk in de allerlaatste bocht werd beslist. Geddie plaatste zijn McLaren naast de Ferrari van Lanting, waarna Lanting naar buiten schoot en op het vuile gedeelte terecht kwam. Lanting schoot hierdoor rechtdoor in het grind en gaf de tweede plaats hierdoor aan Geddie. Lanting kon wel zijn weg vervolgen en eindigde toch nog op een mooie derde plaats. Aan Jan Versluis ging dit alles voorbij, hij pakte met uiteindelijk dertig seconden voorsprong de overwinning.

Van der Kooi bleef hierna sterk rijden. De Lotus-coureur kon aanhaken bij enkele snelle deelnemers uit de Super GT-divisie zoals Peter Hoevenaars en Roger Grouwels en kon hierdoor meteen een gat slaan tot zijn achtervolger Bordet. Bordet liep op zijn beurt elke ronde iets uit op Martin Short.
Bordet kon echter niet lang van de tweede plaats genieten. Na een tiental ronden schoot de Volvo-coureur namelijk de grindbak in waarmee hij veel plaatsen verloor. De tweede plaats kwam hierdoor in handen van Martin Short gevolgd door Craig Wilkens, Steve Vanbellingen en Wim Lumbeeck.
Ook na de pitstops was het Jan van der Kooi die op de eerste plaats lag, maar uiteindelijk lukte het hem niet om de overwinning binnen te halen. Met nog twintig minuten te gaan kwam Van der Kooi namelijk met technische problemen stil te staan langs de baan.

In de GTB-divisie bleven de posities bij de start van de race ongewijzigd. Michael Wretschko had hier met zijn KTM de beste start, gevolgd door Werner van Herck, Jurgen van Hover en Gerard de Jong. Wretschko en Van Herck konden hierna na een paar ronden uitlopen op van Hover en De Jong, die onderling wel fel met elkaar in gevecht waren.
Dit gevecht werd na een paar ronden en gevecht om de tweede positie in de klasse, omdat Van Herck na zes ronden zijn Mazda met technische problemen langs de baan moest parkeren. Bj dit gevecht kreeg Gerard de Jong niet veel later de tweede plaats in zijn schoot geworpen, omdat Van Hover spinde en hierdoor veel tijd verloor.

Tweet