Snelste prototype-teams zijn voor behoud normtijd

Prototypes willen normtijd behouden
Prototypes willen normtijd behouden
Met een wedstrijd over 125 minuten viel vorig weekend het doek over het Belcar Endurance Championship 2016. Net als vorig jaar, stond het nationale kampioenschap open voor zowel prototypes als onder andere GT's, waarbij die eerste groep niet onder een referentietijd mocht tijdens de wedstrijd. De beslissing om een normtijd in het reglement op te nemen was voer voor veel discussie, maar bizar genoeg ventileerden enkele verantwoordelijken van de proto's op het podium een mening die niet gericht was op het neersabelen van de normtijd, in tegendeel.
Tim Joosen
Tim Joosen
Aan het podium van de Belcar-manche in het kader van het American Festival zagen we bij racewinnaar en kampioen Deldiche Racing vanzelfsprekend niets dan tevreden gezichten. Toch was Tim Joosen in de Norma M20 FC onder de normtijd gedoken tijdens de wedstrijd, terwijl het team uit Ternat voor de start aangaf die situatie te allen koste te willen vermijden. "Het was echt niet gemakkelijk", lachte Tim Joosen. "Je bent zo geconcentreerd bezig in de wagen, dat je soms echt moet opletten."

Luc de Cock & Tim Joosen
Luc de Cock & Tim Joosen
Teamgenoot Luc De Cock sprong de Antwerpenaar bij. "Je moet je hoofd erbij houden, want als je in het begin van de ronde verkeer tegenkomt, moet je nog fel trappen om überhaupt aan de normtijd te geraken. De normtijd is fantastisch, als je ziet hoe hij strategisch van belang blijft en de proto's scherp houdt. Noteer alvast maar, wij zijn er volgend jaar opnieuw bij, we zullen onze titel verdedigen!"

Stienes Longin/Amro Al-Hamad/Thomas Piessens/Sven Van Laere - Bas Koeten Racing
Stienes Longin/Amro Al-Hamad/Thomas Piessens/Sven Van Laere - Bas Koeten Racing
Eén meter naast Luc De Cock, stond Bas Koeten, verantwoordelijke achter het gelijknamige raceteam welke een Wolf GB08 inzette voor Stienes Longin, Sven Van Laere en Thomas Piessens. Onze Noorderbuur pikte geheid in op de uitspraken van zijn concullega's. "Die normtijd is niet simpel! Maar, net als Luc zegt, wij zijn absoluut geen tegenstanders van de normtijd; het houdt de concurrentie scherp en zorgt ervoor dat de proto's geen ronden voorsprong kunnen nemen. Wat ons betreft, hebben wij een zeer leuk jaar achter de rug en kijkend naar deze laatste wedstrijd, was er voor de start nog veel mogelijk. Niemand kon eigenlijk een steek laten vallen. Er wordt dus veel gezegd en geschreven over de normtijd, maar de kern van de zaak is dat wij persoonlijk helemaal geen problemen hebben met ons te houden aan een normtijd! Meer zelfs, het is die normtijd die het kampioenschap interessant maakte..."

Bas Koeten Racing - Wolf GB08
Bas Koeten Racing - Wolf GB08
Gezien deze, toch wel onverwacht positieve, reacties enerzijds en het feit dat het Belcar-reglement aldus Circuit Zolder voor drie jaar vastligt, is de kans zeer groot dat we ook volgend jaar prototypes zullen zien racen in het Belcar Endurance Championship waarbij de heren piloten zich aan een normtijd moeten houden. Daarenboven zorgt de puntentelling in het kampioenschap (waarbij de puntenbuit in de klasse harder meetelt dan de algemene score) er voor dat geen van de prototypes zich een slecht resultaat kan veroorloven. Zowel de concurrentie binnen de klasse als deze bij bijvoorbeeld de Porschisten bij de GT's ligt op vinkenslag...

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & Georges De Coster

 

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Trophy op maandag 17 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting American Festival.

  • Powercars