van der Horst

Soulet: "Nieuwe Bentley veel makkelijker te besturen dan vorige generatie"

Maxime Soulet
Maxime Soulet
De grote blikvanger in de paddock van Monza is het competitiedebuut van de nieuwe Bentley Continental GT3. Maxime Soulet is een van de zes piloten die morgen het potentieel van het nieuwe strijdwapen van de Engelse constructeur mag tonen rond de atypische Italiaanse snelheidstempel. Autosport.be ging aan het einde van de dag vragen aan onze landgenoot hoe de voorbereidingen zijn verlopen en wat de verwachtingen zijn voor de eerste wedstrijd en het nieuwe seizoen.
Bentley Team M-Sport - Bentley Continental GT3
Bentley Team M-Sport - Bentley Continental GT3
"De wagen is veel makkelijker te besturen dan de eerste generatie", steekt Soulet van wal. "De oude wagen was niet van de poes. We hebben de wagen echt ontwikkeld met het oog op de amateur." Een duidelijk indicatie dus dat de Britse constructeur ditmaal meer wagens wil verkopen aan klantenteams, iets wat tot dusver niet echt gelukt is. "De tweede generatie heeft veel meer tractie en de voorkant luistert beter. In het algemeen gedraagt de nieuwe Continental zich meer neutraal, wat ook veelbelovend is voor de bandenslijtage. Ook voor de piloot is het veel aangenamer vertoeven binnenin. Voorheen kwamen we wel eens compleet afgepeigerd uit de wagen."

Hoeveel kilometers de nieuwe Continental GT3 de voorbije maanden heeft getest, wou onze Franstalige landgenoot niet kwijt, misschien net omdat het een hallucinant cijfer is. "Naast het gebruikelijke testwerk hebben we ook drie grote uithoudingstesten afgewerkt van elk 30 uur, waaronder heel wat nachtwerk."

Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
"We hebben een minder goede Balance of Performance toebedeeld gekregen dan waar we op gehoopt hadden, vooral op het gebied van de motor. We verstoppen ons niet met het oog op de 24 uren van Spa, wat uiteraard nog altijd ons grote doel is. Voor SRO is het natuurlijk ook niet makkelijk om deze nieuwe wagen correct in te schatten, dus zowel Bentley als SRO leren al doende.

"Met een top tien zouden we alvast tevreden zijn dit weekend. Ik denk dat Ferrari nog steeds de favoriet is hier in Monza, net als de Lamborghini. Met de GRT Lamborghini #63 moet je altijd rekening houden. Verder is het nog wat in het duister tasten. Na de kwalificaties zullen we al heel wat wijzer zijn."

Soulet is dit jaar ook actief in de Pirelli World Challenge in de Verenigde Staten. "Racen in de Verenigde Staten is totaal verschillend", gaat hij verder. "Voor mij is het ook een terugkeer naar Pro-Am, dus dat is even wennen. Maar het is altijd leuk om iemand met raad en daad bij te staan. Ook het afwisselen tussen de oude en nieuwe bolide is best een uitdaging. Ik amuseer me echt daar, alles is er wat meer relax."

Foto's: Martijn Wouters, Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op zaterdag 21 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons