van der Horst

Spa 200: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Veel schoon volk voor de terugkeer van de Hundred Series by BGDC op het circuit van Spa-Francorchamps. Met de deelnemers van het Britse 750MC kampioenschap in versterking, zagen we ongeveer 70 wagens op de Ardeense piste. Onder hen enkele comebacks en onuitgegeven bolides voor deze prestigieiuze meeting in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup.
D4: een mooie Amerikaanse steelt de show

Met zijn gespierde lijnen en het karakteristieke motorgeluid van over de grote plas, deed de Ford Mustang TA2 #43 de mensen opkijken. Starten vanop een eerste plaats in de Divisie 4 was niet genoeg voor Gérard Bonjean en Michaël Blanchemain. Zij getroosten zich de luxe om hun allereerste race over 100 minutes, gehouden op vrijdagnamiddag, ook nog eens te eindigen aan de top van de rangschikking. Deze 100% Franse bemanning won de Divisie 4 met voorsprong op de BMW M235i Racing Cup #32 van Denys en Emilien Buffet en de Ford Mustang #9 van Olivier Hermans en Dirk Mertens.

D3: de inhaaljacht van de Mégane!

De MARC Focus V8 #58 VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten viel op door zijn afwezigheid in de Ardennen. En dat maakte de zaak van de andere Silhouette wagens. Zij konden zich uitleven. De Renault Mégane Silhouette #10 van Divoy-Asnong-Frère lanceerde zich vanuit de diepten van de startgrid op vrijdag na een moeilijke kwalificatie. Maar ze reden een epische inhaalrace tot de hoogste regionen van het klassement om zo een eerste overwinning van het seizoen binnen te halen. De mooie gele wagen had het laatste woord, voor de SolutionF TC06 van Duchesne-Duchesne-Valette-Larose.

D2: de Peugeot heerschappij doorbroken!

De Divisie 2 kende al een eerste schok tijdens de kwalificaties. Terwijl ze al de pole position hadden gezet binnen hun categorie en in het algemene klassement, kwam de Peugeot RCZ #188 van Heinen-Hayot in botsing met een andere deelnemer en ging zwaar in de muur! Een forfait was onvermijdelijk voor het duo op de Franse coupé, die compleet werd vernield bij de klap.

We zagen hem voor het eerst in de Assen 200: de Seat León 2.0L Turbo #444. En uiteindelijk deed die er niet zo lang over om een eerste gouden medaille binnen te halen in de Divisie 2. Manfred Verbeke en Denis Smets zetten van bij het begin de Peugeot clan schaakmat en wonnen niet allen hun klasse, ze waren ook nog de beste van alle klassen door elkaar! Het was de eerste keer dat de Peugeot wagens werden verslagen dit seizoen.

De strijd voor de tweede positie speelde tussen de 308 #2 van Dupont-Smits en de 308 #226 van Semoulin-Semoulin-Heyninck. Met een Drive Through voor de eerste en een contact, gevolgd door een probleem met de stuurbekrachtiging op de tweede wagen, hadden de beide Franse machines geen gemakkelijke race. Het werd uiteindelijk de bolide van DRM Motorsport, een andere Peugeot 308 Racing Cup, die als tweede eindigde van de D2 met 3 luttele seconden voorsprong op zijn Semspeed tegenhanger, die wel de klasse F won.

Het vijftal aan de kop werd volledig gemaakt door de 308 #308 van Altruy-Deknudt die een veelbelovend debuut maakte in de Hundred Series by BGDC en de BMW 120d #101 van Maes-Van Asch die zegevierde in de Klasse E. De Peugeot RCZ #288 van Hortulanus-Dussoul had het niet onder de markt en eindigde buiten klassement omdat er geen 60% van de afstand werd afgelegd.

D1: Honda ondanks de Porsche

Het was al snel duidelijk dat de strijd in de Divisie 1 zou gaan tussen een bolide van de klasse D en een bolide van de klasse B. De Porsche Boxster #24 van Denis-Neutelers slaagde erin om het eerste deel van 100 minuten af te sluiten aan de kop, maar problemen met de wegligging op zaterdag weerhielden hen van een zege in de klasse en in de divisie.

Het was een bolide van twee liter cilinderinhoud die met de hoofdprijs ging lopen. Navric De Laet en Patrick Van Billoen wonnen al in Magny-Cours en plaatsten hun Honda Civic Type-R #6 voor de BMW 325i Clubsport #66 van Denys-Eyckmans, winnaars in de klasse D, en de Porsche. De Top 3 van de Klasse D werd trouwens vervolledigd door de BMW 325i Clubsport #36 van Werckx-Werckx. 

Twee onuitgegeven Volkswagen Golf III stonden in de belangstelling gedurende dit weekend. De #31 van Nicolas Declerck legde het eerste segment van 100 minuten af aan de leiding van de Klasse B, vooraleer te worden verraden door de mechaniek op zaterdag. De #102 van Jean-Marie en Aurélie Dehaye hield zich sterk en eindigde op een tweede plaats binnen de klasse. De Renault Clio III Cup #510 van Duthoit-Franken vervolledigde de top 3.

In de Klasse A, waar de wagens met de kleinere motoren van dit kampioenschap zitten, haalde de Honda Civic VTI #48 van Van Mechelen-Businaro-Habran een derde opeenvolgende overwinning voor de opzittende Honda Civic EG9 #188 van Ronveaux-Hoeymakers-Pons en de Renault Clio #69 van Van Kuyk-Leten.

In de Divisie 1 vielen zoals gewoontegetrouw brokken. Tussen de ongelukkigen van deze vijfde manche de Renaults Clio III Cup van Charlier-Simon, Deger-Jeukenne-Debroux-Börner en Massin-Santini-Boeykens, allen slachtoffers van ongevallen. Verder de Vauxhall Astra Coupé #777 van Katsers-Ménage (technische panne), de Suzuki Baleno #88 van Petralia-Do-Stordeur (tandheugel stuurinrichting) en de Honda Civic EP3 #53 van Franken-Libbrecht (technische panne).

 De deelnemers van de Hundred Series by BGDC gaan nu een pauze van drie maanden tegemoet voordat ze terugkeren naar ditzelfde circuit van Spa-Francorchamps ter gelegenheid van de Franco 200. Die zal plaatsvinden op zaterdag 6 oktober als voorprogramma van de 24 Uren 2CV.

Persbericht BGDC

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 9 juli 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting The 25 Hours VW Fun Cup.
  • Powercars

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons