Spa 200: Voorbeschouwing van de organisatoren
Hoe boeiend de Divisie 2 ook is, op dit moment lijkt alles de kant uit te gaan van de Peugeot 308 Racing Cup Semspeed van Semoulin-Semoulin-Heyninck, die een minieme voorsprong tellen van 60 punten op Damien Dussoul, de rijder-titularis van de Peugeot RCZ Cup #288. Die zal deze keer worden bijgestaan door Philippe Hortulanus. De twee andere topwagens van het merk met de leeuw zullen zich zeker laten gelden met de 308 Racing Cup #2 DRM van de Robiano-Dupont en de RCZ Cup #188 van Heinen-Hayot. Zij staan klaar voor de strijd. Te noteren: de komst van een tweede 308 Racing Cup, ingezet door Semspeed, voor de rookies Benoît Altruy en Charles Deknudt. Die zullen vooral komen om te leren en hun verdere toekomst voor te bereiden.
Maar er zal echte concurrentie zijn voor de Franse bolides met de Seat Leon Supercopa #15 van Lacroix, de BMW 120d van Maes-X, de Honda Civic 2.0 T van de Britten Camber-Gannon-Simmons, en vooral van de Seat Leon 2.0 T #444 van Verbeke-Smets, die we voor het eerst konden ontdekken op Assen. En opgelet, want de komst van een derde Peugeot 308 Racing Cup, de nummer #308, is al aangekondigd…
Blijft er nog de Divisie 1, waar het drummen zal worden. De Renault Clio Cup toonden zich het meest regelmatig op de voorste posten sinds het begin van het seizoen. Enkele veelbewogen wedstrijden lieten toe aan Patrick Van Billoen en Navric De Laet om met hun Honda Civic #6 de kop van het
kampioenschap in te nemen. Ze worden er geflankeerd door Charlier-Dupont-Zahnen, die meer dan ooit in vorm zijn met hun Clio Cup #28! Katsers en Ménage werden dit seizoen geregeld geplaagd door pech en ze hebben geen keuze meer als ze de titel willen ambiëren: ze moeten winnen, en hoe meer hoe beter! Ze tellen daartoe op hun geduchte, maar niet steeds zeer betrouwbare, Vauxhall Astra Coupé #777.
Volgend weekend zal de tegenstand weer komen van de Porsche Boxster #24 van Neutelers-Beeckman-Denis, terug van weggeweest en favoriet in de klasse D. En van de VW Golf III #31 van Declerck, traditioneel ook van de Renault Clio Cup #37 van Deger-Jeukenne-Borner-Debroux, de Honda Civic #53 van Franken-Libbrecht, zoals gewoontegetrouw de Suzuki Baleno ‘Junior’ #88 van Petralia-X, maar ook van de VW Golf III #102 van Jean-Marie en Aurélie Dehaye, vader en zoon, die we graag terugzien op dit hoge niveau. Voeg daarbij nog de Renault Clio Cup #110 van Massin-Santini en de Renault Clio Cup #510 van Duthoit-Franken, en je bekomt een mooie lijst aan gegadigden. Het veld wordt volgemaakt door drie wagens die in de klasse D zijn ingeschreven (als 2.5 liters), namelijk de BMW 325i ex-Clubsport #36 van Werckx-Werckx, de #66 van Denys-Eyckmans en de 325i E30 #41 van Gilson-Cesari.
Het wordt ook een prachtige strijd in de Klasse A van de Divisie 1 (1600cc), met een nieuw gevecht tussen de Honda Civic #3 van Deridder-Van Belle, de Honda Civic #48 van Van Mechelen-Businaro-Habran, de Honda Civic #148 van Ronveaux-Pons en de Renault Clio #69 van Van Kuijk-Leten. We kijken er alvast naar uit…
Langs de kant van de Britse deelnemers van het 750 Motor Club – Cartek Club Enduro Championship, zijn er drie categorieën, naargelang de verdeling gewicht-vermogen. Op de piste zullen we verscheidene BMW E36 en E46 zien, verder Seat Leon Supercopa, VW Scirocco, Honda Civic, Lotus Elise, Porsche 968…enz. Kortom, een explosieve cocktail die wat doet denken aan de Hundred Series by BGDC.
De deelnemers aan beide competities zullen een eerste maal de baan kiezen op vrijdag, tussen 09u30 en 10u30 voor 60 minuten aan vrije training. Dan volgt er een kwalificatiesessie van 45 minuten tussen 11u45 et 12u30 en de eerste race van 100 minuten tussen 16u20 en 18u00. De tweede race van 100 minuten is er op zaterdagochtend tussen 11u05 en 12u45.
BGDC Press
Tweet