Spa 200: Maak plaats voor de grote finale
Afwezig is de MARC II Mustang VDS Racing Adventures, de wagen is nog niet hersteld van de technische averij die hij opliep in de Spa 240, maar ook de Porsche MM Racing, de laureaat in het kader van de SuperSpa. Het zijn dan de drie andere Porsches die zich opwerpen als de logische favorieten: de 992 GT3 Cup YDM-Racing van Evren Yondem en Jarne Geussens, de 992 GT3 Cup Speedlover Racing van Olivier Dons, Kurt Hensen en Philippe Wils (de nieuwbakken kampioen in de Porsche Sprint Challenge Benelux), en de 991 GT3 Cup PG Motorsport van Johan en Michael Van Peperzeel. De Duitse GT machines zullen in de klasse GT+ de degens kruisen met de MARC BMW V8 van Tom De Neef, Dick Mertens en Maurits Van Egdom, die zich twee weken geleden nog verzekerde van een mooi resultaat. Wat de titel betreft binnen deze categorie, daar blijft alles mogelijk tussen Dons-Hensen, Van Peperzeel-Van Peperzeel en, in mindere mate, De Neef-Mertens-Van Egdom. Dat belooft dus…
Ongetwijfeld zullen de GT4 meer dan ooit aan het feest zijn op het asfaltlint in de Ardennen. We denken uiteraard aan de steeds indrukwekkender lijkende Toyota GR Supra Roos Motorsport van Cedric Wauters en Patrick Dubois, en ook aan de Porsche Cayman Q1 Trackracing (het kampioenenteam in de Porsche Carrera Cup Benelux sedert afgelopen weekend) van Didier Rousseau en Nicolas Vandierendonck enerzijds, Eric Billiard en Quinn Van Hooydonk anderzijds. De rijdersbezettingen moeten nog worden bevestigd, aangezien in hetzelfde weekend er de finale is van de GT Cup Europe op het circuit van Monza, waar het team uit Maaseik nog aanspraak kan maken op enkele titels. Het zou misschien aan het duo op de Toyota toelaten om de titel weg te kapen…
In de klasse GT- zullen Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica beloond worden voor hun trouw aan de 100 Series by BGDC door een welverdiende kroon voor hun Porsche 996 GT3 Cup, een bolide die pas in de loop van het seizoen zijn opwachting maakte.
Ook voor Alain Boveroux ligt er een titel in het verschiet, die in de klasse E van de Divisie 2, met de heel mooie Alpine A110 Cup #50. Hij zal trachten om beter te doen dan de Peugeot 308 Racing Cup van Pierre Léonard en Fabrice Massin.
Het startveld in de klasse F (Divisie 2) zal het volgende weekend meer dan ooit verscheiden zijn. De welgekende BMW 130 GTR van Raf Peeters en Philippe Wouters kruist er de degens met de originele Mitjet 2 liter van Gautier Engisch en Philippe Wintgens, de nieuwe Honda Civic van Ricky Coomber, James Kaye en Zach Lucas, en ook nog de BMW Z4 van ‘Marathon Man’ Alain Van Tornhaut. De titel speelt tussen de twee Beierse bolides. Het is de rijder op de Z4 die beschikt over een interessante voordeel bij de start van deze finale.
De strijd om de zege zal nog maar eens intens zijn binnen de klasse B, die van de 2 liters in de Divisie 1. Voor aanvang van deze finale over 200 minuten leidt Guy Katsers (met Philippe Ménage) de dans binnen het kampioenschap met de Vauxhall Astra Coupé. Maar Yvan Muller en Gaël Frère enerzijds, en Thomas Vanloocke (met Jérémy Princen) anderzijds, behouden op hun Renault Clio Cup wagens alle kansen op de titel. Opletten ook voor die andere Clio, de #37 van Hervé Deger, Jérôme Heinen en François Jeukenne, die nog stokken in de wielen kan komen steken op het moment van de eindafrekening.
Het deelnemersveld van de Franco 200 wordt op dit niveau verder vervolledigd door de Fransen Edouard Audigane, Nicolas Klee en Dimitri Pivert (Renault Clio Cup), Philippe en Florence Hortulanus, samen met Yannick Rollin (Renault Clio Cup), Ricky Coomber, Mark Simmons en James Kaye (Honda Civic Type R), Patrick Asnong, Georges Pons en Frédéric Faucon (Renault Clio Cup), Robin Dries en Samuel Hilgers (Renault Clio Cup), en ook door Olivier Debroux, Michael Divoy en Eric Duthoit, pas terug uit de Tour de Corse Historique (Renault Clio Cup).
In de klasse A tenslotte, stevenen Rogier Van Kuyk en Thomas Leten (Renault Clio) af op een nieuwe titel en het ontbreekt hen dan duidelijk ook aan enige concurrentie binnen deze finale.
De ultieme confrontatie binnen de 100 Series by BGDC wordt afgewerkt op één en dezelfde dag, met de kwalificaties op zaterdag tussen 9u00 en 9u45 en de race tussen 12u00 en 15u20.
See you in Spa!
Persbericht Hundred Series by BGDC
Tweet