van der Horst

Spa: Matthieu Vaxivière topt vrije trainingen

Matthieu Vaxiviere - Lotus
Matthieu Vaxiviere - Lotus
Matthieu Vaxivière (Lotus) was de snelste man op de piste tijdens de collectieve testsessies voor de Formule Renault 3.5 vrijdag op het circuit van Francorchamps. In de namiddag toen de wagens reden in low-downforce configuratie liet de Fransman een tijd van 1:59.620 optekenen. Tio Ellinas (Strakka Racing), die de snelste was in de morgensessie klokte de tweede tijd, Oliver Rowland (Fortec) sloot de top drie af.
Tio Ellinas - Strakka Racing
Tio Ellinas - Strakka Racing
De piste lag er nog lichtjes vochtig bij toen de Formule Renault 3.5 wagens voor de eerste maal in actie kwamen. Al vlug droogde de ideale rijlijn op en de rondetijden doken naar beneden. Daarna volgde een driestrijd tussenTio Ellinas, Pietro Fantin (Draco) en Matthieu Vaxivière, die door eerstgenoemde gewonnen werd in een tijd van 2:00.758. Sean Gelael (Carlin) was de beste rookie met de vierde tijd.

In de namiddag nam Vaxiviere weerwraak en topte de tabellen met een ronde in 1:59.620. Ellinas was opnieuw de taaiste tegenstander van de Fransman en was onder meer de eerste rijder die onder de grens van de twee minuten ging, maar hij moest uiteindelijk in Vaxivière zijn meerdere erkennen. Oliver
Pietro Fantin - Draco Racing
Pietro Fantin - Draco Racing
Rowland zette de derde tijd neer voor Nicholas Latifi (Arden Motorsport) en Beitske Visser (AVF), die men beiden niet zo ver vooraan verwachtte. De sessie werd kort voor het einde onderbroken na een sortie van Pietro Fantin, waarbij de wagen ernstige schade opliep. De low-downforce  configuratie lag mogelijk aan de basis van de crash en mogelijk wordt deze vanaf volgende manche dan ook niet meer gebruikt.

Foto's: Niels Vaeck
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule Renault 3.5 op vrijdag 29 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa-Francorchamps World Series.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons