Spa: Twee podia voor Tim Joosen en Ichiban
Ondertussen is de Tatuus een toonbeeld van betrouwbaarheid geworden gezien deze op acht wedstrijden al zevenmaal aan de finish stond. Eenmaal kon er niet worden gestart toen het gas bleef hangen tijdens de trainingen en de wagen in de muur ging.
Tim Joosen: “Het waren voor mij de eerste meters met de Tatuus op Spa en tijdens de vrije training was het nog wat zoeken naar de ideale set up en balans. Deze twee podiumplaatsen zijn niet alleen de verdienste van de piloten, maar ook van de topmeccano’s van Ichiban die opnieuw een schitterende job deden".
Eerst werd de endurance race gereden over een uur wedstrijd, terwijl de sprint ditmaal over 45 minuten ging. Met een vijfde chrono tijdens de kwalificaties kon Joosen na de start twee posities winnen en hij gaf de Tatuus in derde positie over aan Glenn Haverals, die deze plaats kon behouden en zodoende was het eerste podium van het weekend een feit.
De Sprint race, die voor de gelegenheid werd opgetrokken van 30 naar 45 minuten, was zonder verplichte pitstop en ook hier mocht Tim Joosen vertrekken vanuit vijfde positie. De wedstrijd was vroeg in de voormiddag op een koude en natte piste. Toch gokte Tim, net als enkele andere piloten, op slicks, maar in het begin van de race was dit niet bepaald de beste keuze. Luc De Cock werd het slachtoffer van een aanrijding en trok zonder het zelf te beseffen een oliespoor op de natte ondergrond. Tim kreeg een drive through aan zijn broek wegens inhalen onder geel en zat op dat moment in vierde positie. Pas tijdens de laatste 12 minuten van de race kwam er een droog spoor en kon de Antwerpenaar alle registers open trekken. Hij stoomde op richting de tweede plaats en dus stond Joosen en de Tatuus van Ichiban voor de tweede maal op het podium tijdens eenzelfde raceweekend.
Tim Joosen: “We hebben een plaats gewonnen in de tussenstand en komen dichter op de top 2 in het kampioenschap. Er zijn nog 32 punten te verdelen en we gaan zodoende met volle moed richting de finale races in Assen. Ik ben tevreden met de stand van zaken en zeker omdat dit de eerste maal was dat ik met de Tatuus actief was op Spa. In de snelle bochten is de wagen waanzinnig baanvast, Raidillon en Blanchimont kon ik vol in zes pakken, terwijl ik ook in de dubbele linkse niet moest afschakelen naar vijfde versnelling, waanzinnig gewoon. Alleen in de korte bochten verliezen we wat aan tractie tegenover de Norma die ik ken van de 24 Hours of Zolder. Hiervoor moet de achterkant van de wagen iets zachter komen te staan en daar gaan ze bij Ichiban dan ook werk van maken. Verder niets dan lof en ik kon met een tevreden gevoel terug huiswaarts. Assen is een circuit dat me goed ligt, dus ik kan niet wachten om de finale races af te werken. We gaan onze huid duur verkopen, want er is nog progressie mogelijk met de Tatuus en ook in het kampioenschap kunnen we nog zeker een plaats winnen. Niets is al beslist.
Foto's: Ichiban Racing
Tweet