van der Horst

Spa 240: De Porsche MM Racing en de GT4 in de schijnwerpers

MM Racing - Porsche 911 GT3 Cup
MM Racing - Porsche 911 GT3 Cup
De 100 Series by BGDC vierde de terugkeer van de competitie onder een stralende zon op Spa-Francorchamps, met een wedstrijd van 240 minuten in het kader van de SuperSpa. Het duurde niet lang voordat de race kantelde in het voordeel van Porsche MM Racing en de beste wagens binnen de klasse GT4…
Binnen de rangen van de snelste bolides van de 100 Series by BGDC ging de wedstrijd gauw in een stroomversnelling tijdens de Spa 240. De auteurs van de pole position, Johan en Michael Van Peperzeel, zagen hun Porsche 991 GT3 Cup al de geest geven van bij de aanvang van de wedstrijd met kapotte versnellingsbak. Een uur later was het de MARC II Mustang VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten en Nicolas Busschaert die de handdoek in de ring moesten werpen als slachtoffer van mechanische pech. 
 
Meer had men op de Porsche 992 GT3 Cup MM Racing van Mick, Tom en Steve Meurrens niet nodig om een lange, dominante race af te werken die zou resulteren in een stevige overwinning na vier uren koersen. Binnen de klasse GT+ ging de Duitse bolide voor aan de  MARC BMW V8 van Tom De Neef, Dirk Mertens en Maurits Van Egdom. Die eindigden de wedstrijd op een mooie zesde plaats algemeen. De derde plaats binnen de klasse was voor de Ligier JS2R0 van Eric De Doncker, die werd bijgestaan door zijn zonen Harry en Scott, die over de finish ging op een dertiende eindplaats.
 
Didier Rousseau/Nicolas Vandierendonck - Q1 Trackracing Porsche Cayman GT4
Didier Rousseau/Nicolas Vandierendonck - Q1 Trackracing Porsche Cayman GT4
Ver achter de winnende Porsche waren het de teams die GT4 bolides inzetten, die zich toonden. De Toyota GR Supra GT4 Roos Motorsport van Patrick Dubois en Cedric Wauters bleek nogmaals in het voordeel in de openingsfase van de wedstrijd, maar liep al snel aan tegen een Drive Through, wat zich vertaalde in tijdsverlies. Dat gaf dan weer kansen aan de Porsche Cayman GT4 Q1 Trackracing van Didier Rousseau en Nicolas Vandierendonck, die een mooie race afwerkten en de leiding namen op driekwart wedstrijd om uiteindelijk één ronde voorsprong te vergaren op de Japanse bolide. Deze twee teams vervolledigden trouwens ook het algemene podium, en gingen binnen hun klasse voor aan de BMW M4 GT4 Cool Pandelaar Motosport van de Nederlanders Charles Zwolsman Jr en Chiel Jan Heistek. Minder succes kende de tweede Porsche Q1 Trackracing. Eric Billiard en Quinn Van Hooydonk moesten een twintigtal ronden prijsgeven terwijl ze in de pitgarage stonden met een techniscch probleem.
 
Michael Hermans/Noah Hermans - BMW M240i
Michael Hermans/Noah Hermans - BMW M240i
De BMW M240i heeft de reputatie om zich uitstekend te gedragen in deze endurance-wedstrijden, en onderscheidde zich nogmaals. Nederlanders Michael en Noah Hermans finishten in de wedstrijd op een vierde plaats algemeen, als winnaars van de klasse GT-, voor die andere Beierse bolide, de BMW M2 C5 van hun landgenoten Peter Eversdijk en Jos Koster. Een handvol rondes verder in het klassement vindt men de Porsche 996 GT3 Cup van Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica, die het podium van deze klasse mooi vervolledigde.
 
De laureaten binnen de Divisie 2 (klasse E), de Cupra TCR van Yardy Hoogwerf en Steeve Teirlinck, hadden zelfs nog aanspraak kunnen maken op een betere plaats dan de vijfde positie in het algemene klassement. Een uitstapje in de gravelbak na 90 minuten wedstrijd besliste daar echter anders over. Het Nederlands-Belgische duo legde na dat feit een foutloos parcours af, en gingen comfortabel voor aan de Alpine A110 Cup van Alain Boveroux en Armand Fumal. Die eindigden zelf een handvol seconden voor de turbogeblazen Honda Civic van de Britten Ricky Coomber en Zach Lucas. Van bij aanvang van de wedstrijd kwam de Peugeot 308 Racing Cup van Fabrice Massin en Pierre Léonard terecht in de gravelbak en ze zagen elke kans op een goed resultaat verloren gaan.
 
De BMW 130 GTR van Philippe Wouters en Raf Peeters eindigden de wedstrijd op de 21ste plaats van het algemene klassement, als winnaars van de klasse F in de Divisie 2. Ze waren er sneller dan de BMW Z4 van Alain Van Tornhaut, die in de slotfase van de race nog van de baan raakte, en de BMW M3 E36 van Petra Carlier en Hervé Duelz.  
 
Guy Katsers/Philippe Ménage - Vauxhall Astra Coupé
Guy Katsers/Philippe Ménage - Vauxhall Astra Coupé
Zoals de traditie het wil was de strijd voor de zege in de klasse B van de Divisie 1 intens. De Renault Clio Cup van Yvan Muller en Gaël Frère en de Vauxhall Astra Coupé van Guy Katsers en Philippe Ménage kregen zelfs allebei, met enkele minuten tussenpauze, een Drive Through toebedeeld! Het was echter nog maar eens de onaanraakbare Astra die het laatste woord had. Ze eindigden met één ronde overschot op de snelste van de Clio wagens. Het podium van de klasse werd vervolledigd door de lokale helden in deze wedstrijd: Robin Dries en Samuel Hilgers (Clio). Die eindigden in dezelfde ronde als Muller en Frère. Verder in het klassement volgden de Renault Clio Cup van Patrick Asnong, Georges Pons en Fred Faucon, en de Honda Civic van Van Billoen, De Laet en Cagnina enerzijds, en die van   Simmons en Mullen anderzijds. De zaken lagen ingewikkelder voor de Clio van Deger, Ernst, Heinen en Jeukenne, en ook voor die van Vanloocke en Princen. De BMW E90 Clubsport van Finders eindigde zijn wedstrijd dan weer in de bandenmuur op de Raidillon na drie kwartier wedstrijd.
 
Rogier Van Kuyk en Thomas Leten haalden een nieuwe overwinning in de Klasse A. Zij bleven gemakkelijk voor aan de Suzuki Swift van Michiels, Peeters, Praet en Vervaet.
 
De voorlaatste manche van het seizoen zit er nog maar amper op, en de teams van de 100 Series by BGDC zijn al volop in de weer met de voorbereidingen op de traditionele grote finale van het seizoen. Die staat ook geprogrammeerd op het circuit van Spa-Francorchamps, in het voorprogramma van de 24H2CV/C1, binnen minder dan twee weken. Actie verzekerd!             

Persbericht Hundred Series by BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 8 oktober 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons