Spa 240: De Porsche MM Racing en de GT4 in de schijnwerpers
Meer had men op de Porsche 992 GT3 Cup MM Racing van Mick, Tom en Steve Meurrens niet nodig om een lange, dominante race af te werken die zou resulteren in een stevige overwinning na vier uren koersen. Binnen de klasse GT+ ging de Duitse bolide voor aan de MARC BMW V8 van Tom De Neef, Dirk Mertens en Maurits Van Egdom. Die eindigden de wedstrijd op een mooie zesde plaats algemeen. De derde plaats binnen de klasse was voor de Ligier JS2R0 van Eric De Doncker, die werd bijgestaan door zijn zonen Harry en Scott, die over de finish ging op een dertiende eindplaats.
Ver achter de winnende Porsche waren het de teams die GT4 bolides inzetten, die zich toonden. De Toyota GR Supra GT4 Roos Motorsport van Patrick Dubois en Cedric Wauters bleek nogmaals in het voordeel in de openingsfase van de wedstrijd, maar liep al snel aan tegen een Drive Through, wat zich vertaalde in tijdsverlies. Dat gaf dan weer kansen aan de Porsche Cayman GT4 Q1 Trackracing van Didier Rousseau en Nicolas Vandierendonck, die een mooie race afwerkten en de leiding namen op driekwart wedstrijd om uiteindelijk één ronde voorsprong te vergaren op de Japanse bolide. Deze twee teams vervolledigden trouwens ook het algemene podium, en gingen binnen hun klasse voor aan de BMW M4 GT4 Cool Pandelaar Motosport van de Nederlanders Charles Zwolsman Jr en Chiel Jan Heistek. Minder succes kende de tweede Porsche Q1 Trackracing. Eric Billiard en Quinn Van Hooydonk moesten een twintigtal ronden prijsgeven terwijl ze in de pitgarage stonden met een techniscch probleem.
De BMW M240i heeft de reputatie om zich uitstekend te gedragen in deze endurance-wedstrijden, en onderscheidde zich nogmaals. Nederlanders Michael en Noah Hermans finishten in de wedstrijd op een vierde plaats algemeen, als winnaars van de klasse GT-, voor die andere Beierse bolide, de BMW M2 C5 van hun landgenoten Peter Eversdijk en Jos Koster. Een handvol rondes verder in het klassement vindt men de Porsche 996 GT3 Cup van Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica, die het podium van deze klasse mooi vervolledigde.
De laureaten binnen de Divisie 2 (klasse E), de Cupra TCR van Yardy Hoogwerf en Steeve Teirlinck, hadden zelfs nog aanspraak kunnen maken op een betere plaats dan de vijfde positie in het algemene klassement. Een uitstapje in de gravelbak na 90 minuten wedstrijd besliste daar echter anders over. Het Nederlands-Belgische duo legde na dat feit een foutloos parcours af, en gingen comfortabel voor aan de Alpine A110 Cup van Alain Boveroux en Armand Fumal. Die eindigden zelf een handvol seconden voor de turbogeblazen Honda Civic van de Britten Ricky Coomber en Zach Lucas. Van bij aanvang van de wedstrijd kwam de Peugeot 308 Racing Cup van Fabrice Massin en Pierre Léonard terecht in de gravelbak en ze zagen elke kans op een goed resultaat verloren gaan.
De BMW 130 GTR van Philippe Wouters en Raf Peeters eindigden de wedstrijd op de 21ste plaats van het algemene klassement, als winnaars van de klasse F in de Divisie 2. Ze waren er sneller dan de BMW Z4 van Alain Van Tornhaut, die in de slotfase van de race nog van de baan raakte, en de BMW M3 E36 van Petra Carlier en Hervé Duelz.
Zoals de traditie het wil was de strijd voor de zege in de klasse B van de Divisie 1 intens. De Renault Clio Cup van Yvan Muller en Gaël Frère en de Vauxhall Astra Coupé van Guy Katsers en Philippe Ménage kregen zelfs allebei, met enkele minuten tussenpauze, een Drive Through toebedeeld! Het was echter nog maar eens de onaanraakbare Astra die het laatste woord had. Ze eindigden met één ronde overschot op de snelste van de Clio wagens. Het podium van de klasse werd vervolledigd door de lokale helden in deze wedstrijd: Robin Dries en Samuel Hilgers (Clio). Die eindigden in dezelfde ronde als Muller en Frère. Verder in het klassement volgden de Renault Clio Cup van Patrick Asnong, Georges Pons en Fred Faucon, en de Honda Civic van Van Billoen, De Laet en Cagnina enerzijds, en die van Simmons en Mullen anderzijds. De zaken lagen ingewikkelder voor de Clio van Deger, Ernst, Heinen en Jeukenne, en ook voor die van Vanloocke en Princen. De BMW E90 Clubsport van Finders eindigde zijn wedstrijd dan weer in de bandenmuur op de Raidillon na drie kwartier wedstrijd.
Rogier Van Kuyk en Thomas Leten haalden een nieuwe overwinning in de Klasse A. Zij bleven gemakkelijk voor aan de Suzuki Swift van Michiels, Peeters, Praet en Vervaet.
De voorlaatste manche van het seizoen zit er nog maar amper op, en de teams van de 100 Series by BGDC zijn al volop in de weer met de voorbereidingen op de traditionele grote finale van het seizoen. Die staat ook geprogrammeerd op het circuit van Spa-Francorchamps, in het voorprogramma van de 24H2CV/C1, binnen minder dan twee weken. Actie verzekerd!
Persbericht Hundred Series by BGDC
Tweet