van der Horst

SPA CLASSIC by Peter Auto: Festival van nostalgie, animatie en oldtimerraces

Group C Racing
Group C Racing
De 11de editie van de Spa Classic by Peter Auto was andermaal een voltreffer van formaat. Noem het gerust het Tomorrowland voor de oldtimer en autosportliefhebber. Spa Classic bood wat moois voor elke liefhebber: 400 unieke racebolides van de jaren 1950 tot jaren 2000 verzorgden de show op het circuit, netjes verdeeld over 9 plateau’s, terwijl diverse clubs de parkings binnen en buiten het circuit vulden met hun hebbedingen.
Uiteraard de klassiekers met verwachte namen als Porsche, Jaguar, Corvette, Lotus, Lamborghini, Morgan, Maserati, BMW, maar ook tal van multimerk clubs, exoten als de Diamler SP250 owners club of zelfs de Peugeot 205 GTI classic clubs lieten de liefhebbers zich een gans weekend met een gapende open mond rondlopen. Last but not least had organisator Peter gezorgd voor heus Automobilia Village met tal van animaties en shops van memorabilia, terwijl de rondzwervende Retronnettes op diverse plaatsen in de paddock zorgden voor gesmaakte optredens.
 
Endurance Racing Legends
Endurance Racing Legends
Smaken verschillen uiteraard, maar ondergetekende was het meest onder de indruk van de ENDURANCE RACING LEGENDS, de jongste telg uit de Peter Auto portofolio met GT’s en prototypes van de jaren 1990 tot begin 2000. Zo zagen we bijvoorbeeld de Riley & Scott MKIII uit 2002 waarmee Marc Goossens nog ooit onderweg was, maar ook een imposante Panoz Esperante GTR1 of de Bentley Speed 8, winnaar van LeMans 2003. Tijdens de kwalificaties op vrijdag kwam zelf een Porsche 911 GT1 uit 1997 op de piste, maar die verdween voor de rest van het weekend in de pit box of vrachtwagen. De eerste race op zaterdag kroonde de Nederlander David Hart tot winnaar met z’n Courage C60 LMP1 voor de MG EX264 LMP2 van Mike Newton en de Lucchini SR2 LMP2. De brullende Panoz V8 van Olivier Galant werd primus bij de GT’s. Tijdens de tweede manche moest David Hart vrede nemen met de tweede stek na een andere MG EX257 LMP2 van Christian Glasel, terwijl de IMSA Ford Mustang Cobra TA bij de start zwaar beschadigd werd. Cfr. fotoreeks.
 
Peugeot 905 Evo 1
Peugeot 905 Evo 1
Voor nog meer krachtpatserij zorgden de GROUP C RACING, de sportprototypes die het mooie weer verzorgden in de jaren 1982 tot 1993 met maar liefst 4 Jaguar XJR’s in de gekende Silk Cut-kleuren, terwijl McLaren F1-boss Zak Brown in actie kwam met een XJR10 in Castrol-outfit. De Group C’s waren traditioneel frele machines, dus noteerden we andermaal een afvallingsrace. Kwamen er in de eerste kwalificaties nog 29 wagens in actie, dan haalden er amper 16 de finish na tweede race op zondag. De Peugeot 905 Evo 1 geraakte zelfs niet verder dan de oefenritten. Overwinningen waren er voor de zaterdag voor de Porsche 962C van de Zwitser Philip Kadoorie, terwijl de Griek Lendoudis op zondag z’n Mercedes C11 (ex-Michael Schumacher) naar de zege stuurde.

Porsche 908
Porsche 908
Paradepaardje van Peter Auto is al jaren de CLASSIC ENDURANCE RACING, de CER1 over de periode 1966 tot 1974 met GT40’s, Porsche 908/910, Matra, Lola T70 en andere Chevrons en tal van Porsche Carrera’s in de GT-klasse en de CER2 over de periode 75 tot begin 1980, vlak voor de komst van de Group C, met de gekende Porsche 934 en 935, de BMW M1 Procar als GT’s en de TOJ’s, Osella & Chevrons als prototypes.

Niet enkel prototypes & GT’s zorgden voor het spektakel in Spa. Wie zaterdagavond tot 23u wou wachten zag ook de Ford Capri’s, Escort’s en BMW 3.0 CSL en 635 CSI GpA’s van de HERITAGE TOURING CUP in actie. Winst was er telkens voor de Ford Capri’s RS3100 van Maxime Guenat en Armand Mille, terwijl vader en zoon Breittmayer met hun BMW 3.0 CSL Batmobile mee op het podium mochten op zondagmiddag.

Nog op zaterdagavond verzorgden een 70-tal pré-66 GT’s en Sports, waaronder een 5-tal Cobra Daytona’s, de show in de 2u durende SIXTIES ENDURANCE. Had iedereen een Shelby Cobra 289 op het hoogste schavotje verwacht, dan zorgden de vele neutralisaties & FCY-situaties er uiteindelijk voor dat de Corvette C2 van GIPIMOTOR van Christophe van Riet en Fred Bouvy als verrassende winnaars uit de bus kwamen.

Porsche 917
Porsche 917
Volledigheidshalve vermelden we ook nog de PORSCHE 2.0 L CUP, met enkel pré 1966 2-liter 911 -modellen, de FIFTIES LEGENDS, de oudste wagens van begin jaren 1950 tot begin 1965 (Jaguar XK alsook C &D Type, Lister Costin, Aston Martin DB, Austin Healey , Porsche 356, MG A & B en zelfs een verdwaalde Mini Cooper), alsook THE GREATEST TROPHY, de voormalige Trofeao Nastro Rosso. Stuk voor stuk wedstrijden die een lust voor oog & oor waren. 

Last but not least waren er nog demo’s met F1-wagens – misschien het enige mindere puntje met slechts weinig bolides - en zagen we in één van de trackday demo’s zelfs een replica van een Porsche 917 in de legendarische Gulf-kleuren.

Neem zeker één kijkje in het foto-album en laat ons afspreken om samen af te tellen naar de editie 2024. Een afspraak om niet te missen. Spa-Classic 2023 - Peter Auto (www.peterauto.fr).

Foto's: Wilfried Geerts
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Stephan Lesuisse in Circuit Internationaal op vrijdag 19 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Classic.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons