van der Horst

Spa-Classic: Geslaagde tiende editie

Spa-Classic 2022
Spa-Classic 2022
Eigenlijk stond de tiende editie van de Spa-Classic gepland voor 2020, maar de COVID pandemie besliste daar anders over. Twee jaar kregen we Spa-Classic maar in 2022 vond dan eindelijk de tiende editie plaats en met succes. Veel wagens op de piste, meer dan 380, een mooie publieke opkomst van geïnteresseerd toeschouwers en op zondag ook nog eens mooi weer, meer was er niet nodig om er een geslaagde editie van te maken.
  • St. Paul
De Lola MG's pakten zo goed als alle bekers
De Lola MG's pakten zo goed als alle bekers
Peter Auto bracht negen series mee naar Spa die het publiek dertien races voorschotelden, verdeeld over zaterdag en zondag. De Endurance Racing Legends, proto’s en GT’s uit de jaren 90 van vorige eeuw en begin deze eeuw, openden de debatten met een eerste race zaterdagmorgen. Een race die gedomineerd werd door de twee Lola MG EX257, Christian Gläsel haalde het voor Mike Newton. De derde plaats was voor de imposante Panoz LMP van Jake Hill. We kregen dezelfde twee bolides op de twee eerste plaatsen in de tweede race die later op zaterdag verreden werd. De Panoz Esperante van Olvier France werd derde en eerste GT.

Vincent Gaye - Ferrari 275 GTB
Vincent Gaye - Ferrari 275 GTB
Daarna was het de beurt aan de Greatest’s Trophy een serie die openstaat proto’s en GT’s uit de jaren 50 en begin 60. Vincent Gaye kwam met zijn Ferrari 275 GTB als eerste over de finish maar een penalty voor het overschrijden van de tracklimits sloeg hem terug in het klassement waardoor de zege ging naar de Bizzarrini 5300 GT van Dirk en Leon Ebeling. Populair bij het publiek zijn de wagens uit de Group C serie, wagens die we in Le Mans zagen tussen 1982 en 1993. Deze race zorgde daarbij nog voor extra voldoening bij de Belgische toeschouwers want landgenoot Christophe d’Ansembourg (Jaguar XJR-14) won de race terwijl Eric van de Poele (Spice SE89C) primus was in de C2 klasse.

Heritage Touring Cup
Heritage Touring Cup
De Sixties’ Endurance (GT’s voor 1966 en proto’s voor 1963) serie kende een groot succes met meer dan 80 wagens aan de start waaronder ook enkele bestuurd door landgenoten. Christophe van Riet en Frédéric Bouvy (Shelby Cobra 289) vertrokken als favorieten maar de Duitser Urs Beck (Shelby Cobra 289) had de versterking ingeroepen van Ralf Kelleners. Deze laatste leidde de Duitse Cobra naar de eerste plaats voor de Cobra van de Belgen. De Heritage Touring Cup (Touring Cars van 1966 tot 1984) sloot de dag af met een race van een uur met start om elf uur ’s avonds. Het waren de Ford Capri’s die er de boventoon voerden en beslag legden op het volledige podium met Mark Farmer voor Yves Scemama en Maxime Guenat.

Christian Bouriez - Bizzarrini 5300 GT
Christian Bouriez - Bizzarrini 5300 GT
Na een wisselvallige zaterdag kregen we op zondag mooi en warm weer. De 2.0L Cup (Porsche’s 911 van voor 1966) opende de debatten met een zege voor de Britten Andrew Smith en Oliver Bryant. Daarna volgde de tweede race voor de Greatest’s Trophy en ditmaal ging de zege naar Christian Bouriez (Bizzarrini 5300 GT), die een grote voorsprong had op de Porsche 904/6 Carrera GTS van Afschin Fatemi. De Heritage Touring Cup mocht op zondag een tweede race over een uur afwerken en weer stond er geen maat op de Capri’s die weer de drie eerste posities inpalmden met Maxime Guenat voor Adrian Willmott en Yves Scemama.

Group C Racing
Group C Racing
Ook de Group C Racing bolides kregen een tweede race aangeboden. Nadat we even een Porsche 962 aan de leiding kregen nam Christophe d’Ansembourg (Jaguar XJR-14) al snel het voortouw en won ook de tweede race terwijl Eric Van de Poele en Éric de Seynes het opnieuw haalden in de C2 klasse.


Classic Endurance Racing 2
Classic Endurance Racing 2
De Classic Endurance Racing 2 (GT’s en Proto’s 2L van einde seventies en begin eighties) schotelde het talrijk opgekomen publiek een wedstrijd vol incidenten voor, waarbij de safety car niet minder dan driemaal moest uitrijden. De race mondde uit in een bitsig duel tussen Maxime Guenat (Lola T286) en Yves Scemama (Toj SC304) waarbij beide wagens elkaar raakten in de busstop chicane maar alsnog hun weg verder konden zetten en als eerste en tweede over de streep kwamen. Beide rijders werden echter bestraft waardoor de zege naar Philippe Scemama en zijn imposante Lola T600 ging.

Classic Endurance 1
Classic Endurance 1
De race voor de Fifties Legends, de naam zegt het zelf wagens van bekende merken uit de jaren 50, werd gewonnen door de Lotus XI van Guillaume Peeters voor de TVR Grantura MK III van Eugène Deleplanque. De Classic Endurance 1 (GT’s en proto’s van 1966 tot 1974) sloot het weekend af. Het was de groene Lola T70 van vader en zoon Hart die de debatten leidde in het begin van de race alvorens de wagen kreeg af te rekeken met technische panne. Alexander Furian wist met zijn Chevron B19 de overige “dikke” Lola’s te grazen nemen en won uiteindelijk voor de Lola T70 van Tony Seiler en de Lola T212 van Serge Kriknoff. Noteren we ook de tweede plaats in de GTA klasse van oud Le Mans winnaar Eric Helary die een Ford GT40 deelde met Christophe Ddelachaux.
 
L'Arbre qui tue
L'Arbre qui tue
Maar het gebeuren beperkte zich niet enkel tot wat er op de piste gebeurde. Naast de piste verzamelden de verschillende uitgenodigde autoclubs enkele honderden klassieke- en exceptionele wagens. In de paddock was er een Automobile dorp opgericht waar allerlei animaties en activiteiten plaats vonden. Een DJ zorgde voor gepaste muziek waar er naast de stands met boeken, autobenodigdheden, kunstwerken en kleding ook plaats was voor een barbier en een tattoo shop. Wie dorst had gekregen bij dit warme weer kon naast de talrijke drankstandjes natuurlijk ook terecht bij de bar van “L’arbre qui tue”.

Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op maandag 23 mei 2022.
  • Shopa

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons