van der Horst

Spa: Cornelis/Stockmans gaan door op hun elan

Simtag Racing - Radical SR8
Simtag Racing - Radical SR8
Een maand geleden wonnen Fabrice Cornelis en Thomas Stockmans de Belcar eRacing Series in Zolder en zondag gingen ze door op hun elan in de Brezan 3 Hours of Spa, ditmaal voor rekening van Simtag Racing. Al kregen ze de zege deze keer niet cadeau. Ze hadden aan de meet vier seconden voor op Delahaye Racing Team by TX3 van Ugo de Wilde/Rocco Sibolleno. In tegenstelling tot de Zolder Touring Cup-race gisteren verliep de wedstrijd ditmaal wel zeer chaotisch.
Start Brezan 3 Hours of Spa
Start Brezan 3 Hours of Spa
De race startte al direct in mineur in de achterste gelederen. Scuderia Sim Racing was te snel weg en raakte daarbij nog een tegenstander, waardoor de helft van het GT4- en TCR-veld al direct op achtervolgen aangewezen was. Vooraan ging polesitter Rudolf Nagel met zijn SimRC Clubsport Radical alleen op pad. Daarachter kregen we wel een aantal gevechten om de tweede plaats, maar ook een paar ongevallen, waaronder tussen Fabrice Cornelis en de Scott by simRC Radical van Cédric Bollen. Hierdoor kreeg Rocco Sibolleno de tweede plaats in de schoot geworpen, wat later zelfs de eerste positie werd.

Nadat Nagel de leiding mooi had overgegeven aan Lukas Dolzer, verloor die laatste zijn verbinding, waardoor Nagel onverwacht weer in de wagen moest springen en zo de leiding kwijtspeelde. Het team kon nog dankzij een goede stint Nagel en van Patrick Jung uiteindelijk de derde plaats claimen. Vooraan de race ging het tussen Simtag Racing en Delahaye Racing Team by TX3. Alles wees in de richting van een zege van de Wilde en Sibolleno, tot ze onverwacht nog een pitstop afwerkten en zo de overwinning cadeau gaven aan Cornelis. Hoewel de Wilde sneller was in de laatste minuten, kwam hij net iets tekort voor de overwinning.

EMG Motorsport - Porsche 991 Cup
EMG Motorsport - Porsche 991 Cup
In Belcar 2 stond er geen maat op de EMG Motorsport Porsche van Boudewijn Kuster en Tommy Rau. Kuster nam al vanaf de start de leiding over van Jarno D'Hauw (JJ Motorsport Porsche) en reed de volle drie uur op kop. Achter de oranje Porsche ging het er in de beginfase nog stevig aan toe met onder meer een crash in Les Combes, waarbij sommige kanshebbers op achtervolgen aangewezen werden. Uiteindelijk was het Allied Racing Esports Belcar met Michael Pedersen en Elom Boccorh die op een tweede plaats eindigde, terwijl de laagste trede naar G-Drive Racing Eximia van Rob Tijssen en Pim Bouw ging.

Torque Freak Racing GT4 by Carrot - Porsche Cayman GT4
Torque Freak Racing GT4 by Carrot - Porsche Cayman GT4
Belcar 3 was een ander verhaal. Aangezien de helft van de GT4's geraakt werd bij de startcrash en er later nog een aantal wagens geraakt werd in de crash met Les Combes, raakten er maar twee wagens zonder problemen door de beginfase van de race. Uiteindelijk was de Torque Freak Racing GT4 by Carrot met Tim Claessens en Bram Reniers oppermachtig in deze klasse. De tweede in de uitslag en tevens winnaars gisteren, Flemish Simsports GT4 met Diego Haems, Senne Hulsmans en Hans Poelmans, kon het tempo niet volgen en eindigde op een minuut van de winnaars. Derde werd de Heli ABK-Racing Porsche van Maxime Van den Hove en Anthony Beeckman.

Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
De startcrash had eveneens een invloed op het wedstrijdverloop in Belcar 4. Polesitter Atilla Sipos (Simtag Racing) en Bram Van Putten moesten met een serieuze achterstand aan de race beginnen en Flemish Simsports TCR kon profiteren van die situatie. Toch werd het op het einde nog spannend voor het trio Anton Dupan-Kim Beheyt-Keanu Borgonjon, dat een sterke G-Drive Eximia TCR Audi van Van Putten en Ben Thaens met rasse schreden zag naderen, maar ze konden aan de streep opgelucht ademhalen met een tweede overwinning in evenveel dagen. Ook Dynamixx Simulator Red deed nog lang mee in de strijd voor de overwinning, maar na een crash met een Porsche Cup-wagen moest die genoegen nemen met een derde plaats.

Foto's: Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op zondag 24 mei 2020.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons