van der Horst

Spa: Dubbel podium voor Stienes Longin en Nicolas Saelens

PK Carsport - Stienes Longin en Nicolas Saelens
PK Carsport - Stienes Longin en Nicolas Saelens
Tijdens het vierde raceweekend van de Fanatec GT2 European Series, afgelopen weekend op het circuit van Spa-Francorchamps, wisten Stienes Longin en Nicolas Saelens met hun Audi R8 LMS GT2 bij beide races naar een podiumplaats te rijden. Ook de andere Audi uit de ateliers van PK Carsport, die van Peter Guelinckx en Bert Longin, had op dat podium horen te staan, maar een lekke band besliste daar anders over.
Een thuisrace, dat is voor elke rijder en elk team wat bijzonder. De troepen van PK Carsport waren dan ook vastbesloten om in Spa-Francorchamps goed uit de hoek te komen. In de eerste race leken ze daar uitstekend in te slagen.

PK Carsport - Peter Guelinckx/Bert Longin
PK Carsport - Peter Guelinckx/Bert Longin
“Door uitstekend teamwork lag ik in de slotfase van die eerste wedstrijd op een tweede plaats, met Stienes in de andere Audi op een derde”, vertelt Bert Longin. “De KTM die voor ons reed was in de omstandigheden die er zondag heersten te snel voor ons, maar een dubbel podium (dat zou het vijfde op zeven races zijn geweest, red.) zat er zeker opnieuw in. Tot ik kort voor het eind achteraan lek reed. Allicht het gevolg van de vele scherpe steentjes die uit de nieuwe grindbakken langs het circuit op het asfalt terecht waren gekomen. Wat er ook van zij, we moesten tevreden zijn met een zesde plaats.”

Zo finishten Stienes Longin en Nicolas Saelens tweede in die eerste race, en in de tweede race op zondagnamiddag deden ze het met een derde plaats bijna even goed.

“Het resultaat van hard en intensief werken”, wist Stienes Longin. “Inspanningen die we al sinds het weekend voordien (toen de Audi van Guelinckx en vader en zoon Longin de Belcar-manche won, red.) aan het leveren zijn, en die hebben nu hun vruchten afgeworpen. De wagen was perfect. Dit was ons beste weekend van het seizoen, zeker weten.”

“En eigenlijk hadden we ook in die tweede race een plaatsje hoger moeten finishen”, voegt Nicolas Saelens er aan toe. “Maar omdat aan de geluidsnormen moest worden voldaan, werd de race plots met tien minuten ingekort. Hadden we de volledige racetijd kunnen afwerken, dan waren we zeker nog voorbij de Brabham geraakt.”

Voor Peter Guelinckx en Bert Longin werd die tweede race een tegenvaller. “Mijn schuld”, geeft Bert Longin onomwonden toe. “Ik hing niet zo ver achter de leiders toen ik aan het eind mijn stint in de fout ging. Even door de grindbak en het voordeel van een pitstop zonder straftijd ging zo helemaal verloren. Zo werd een vijfde plaats ons deel.”

“Dit moet het meest ontgoochelende raceweekend uit mijn nog jonge carrière zijn geweest”, voegt Peter Guelinckx er aan toe. “Maar dat hoort ook bij autosport. Lady Luck stond duidelijk niet aan onze zijde. Toch vallen er ook positieve punten te noteren. Zo hadden we in de eerste race altijd op het podium moeten staan. En voor mezelf kon ik tot mijn tevredenheid vaststellen dat ik in Francorchamps ten opzichte van vorig jaar een pak sneller ben geworden. Dat zijn vaststellingen waar we ons voor het vervolg van het seizoen moeten aan optrekken. Dit is verre van afgelopen.”

Stienes Longin en Nicolas Saelens
Stienes Longin en Nicolas Saelens
In de tussenstand prijken Stienes Longin en Nicolas Saelens nog steeds aan de leiding, maar die eerste plaats moeten ze nu wel delen met KTM-rijder Stefan Rosina. Met nog twee meetings (goed voor vier races en een maximum van 104 punten) te gaan volgen Peter Guelinckx en Bert Longin nu op 21 eenheden van de leiders.

De volgende meeting in de Fanatec GT2 European Series wordt op 17-18 september in het Spaanse Valencia afgewerkt, maar eerst (op 13-14 augustus) staat nog het hoogtepunt van het Belcar Endurance Championship op het programma, de 24 Uur van Zolder. Daarover binnenkort meer!

Racemail Press Team
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 25 juli 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Speed Week.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons