van der Horst

Spa: Dubbel voor Jan Van Elderen in bloedhete arena van Spa

Start Race 2
Start Race 2
Na de twee races van het weekend is Jan Van Elderen met de meeste aantal bekers huiswaarts gekeerd. Van Elderen was er met zijn pijlsnelle Ford Sierra Cosworth RS500 tijdens het eerste raceweekend van de Belcar Historic en Youngtimer Cup op Circuit Zolder niet bij. Hij doet nu wel een mooie inhaalbeweging in Klasse 4 waarin Dirk Van Rompuy na een sterke prestatie de nieuwe leider wordt na de mindere prestatie van Ervertjan Alders.
  • Powercars
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS 500
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS 500
De tweede race begon met Van Elderen die opnieuw naar de leiding snelde, gevolgd door ondermeer de BMW van Van Rompuy en de Real-Porsche van Luc Moortgat terwijl zijn teammaat Pierre-Yves Paque achteraan moest starten na pech in race 1.


Pechvogel Luc Moortgat
Pechvogel Luc Moortgat
Moortgat die in race 1 een indrukwekkende inhaalrace lukte na pech in de kwalificatie en van de 35ste startplaats door het peloton kliefde naar de derde plaats, kreeg opnieuw pech met het gaspedaal en moest vroegtijdig naar de kant. Ploegmaat Pierre-Yves Paque deed beter en ditmaal was het zijn beurt om zich een weg naar voor te banen. Hij werd zeer knap tweede algemeen achter Van Elderen en won zodoende de Klasse 3 voor Eric Nulens.

Eric Nulens voor John Timmermans en Tom Laureyns
Eric Nulens voor John Timmermans en Tom Laureyns
Nulens dus tweemaal tweede en doet binnen het kampioenschap de beste zaak. Hij werd de winnaar van het weekend inzake puntenoogst en komt terug in het zog van Moortgat en Paque.



Gentleman's Fair - Mercedes 190 16V EVO2
Gentleman's Fair - Mercedes 190 16V EVO2
In Klasse 4 stond voor aanvang van de Spa Summer Classic de BMW van Evertjan Alders aan de leiding met het trio Van Rompuy, Bruynoghe & Gentleman’s Fair ex aequo op de tweede plaats. Alders kende een off-weekend terwijl Dirk Van Rompuy na Van Elderen en de Lancia Van Timmermans het beste scoorde in zijn BMW M3 E30.
Gentleman’s Fair pakte na de eerste race even het roer over in Klasse 4 met een derde plaats na Van Elderen en Guy Fastres en nipt voor Van Rompuy. In de tweede race lag Van Rompuy dan weer mooi derde na Van Elderen en Timmermans, maar voor de snelle Mercedes 190 Evo2. In het slot van de wedstrijd ging de motor van de Mercedes echter stuk en verloor de onfortuinlijke West-Vlaming nog kostbare punten. Dirk Van Rompuy komt zodoende mooi aan de leiding in Klasse 4 en uiteraard verstevigt hij zijn leiding in 4C voor wagens tussen 1801 en 2500cc.
Dirk Van Rompuy - BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy - BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy: “Ik ben zeer tevreden met het resultaat en de vooruitgang die we boekten, maar de concurrentie is bijzonder zwaar in de Klasse 4 en de Groep 4C. Veel piloten hadden pech en ook bij mij sloeg de angst me om het hart toen reeds in het begin van de tweede wedstrijd de servopomp uitviel. En in deze weersomstandigheden is dit echt geen lachtertje. Vandaar dat ik de Lancia Integrale van Timmermans niet kon bijhouden. Van Elderen is outstanding met de Sierra Cosworth maar rijdt net als Timmermans wel in de Groep 4D waardoor de puntenschade beperkt blijft”.
Tom Laureyns - VW Golf
Tom Laureyns - VW Golf
Van Erik Bruynoghe werd ook veel verwacht, maar de snelle Hasselaar kreeg reeds tijdens de eerste race problemen met de oliepomp en moest de handdoek in de ring gooien. Tom Laureyns reed twee knappe races met de VW Golf, werd tweede na Van Rompuy in het dagklassement en rukt op naar de derde plaats in de tussenstand binnen Klasse 4 en Groep 4C. In, 4B & 4C leiden respectievelijk Cooreman (Honda Civic) en Timmermans (Lancia Delta Integrale) de dans.

Geebelen versus Martens
Geebelen versus Martens
In Klasse 1 voor FIA gehomologeerde Historics scoorde de Porsche 911 van Luc Geebelen tweemaal net beter dan Marc Vandendijk in de Lotus Elan. Geebelen leidt na twee weekends en vier races de Klasse met een kleine voorsprong van acht punten op Vandendijk.


Andreas Fricke - Renault Alpine A110
Andreas Fricke - Renault Alpine A110
Beide heren moesten in Spa wel eenmaal hun meerdere erkennen in de Renault Alpine A110 van de Duitser Andreas Fricke. Maar deze was er niet bij in Zolder waardoor hij op een voorlopige derde plaats staat. Het is nu maar de vraag of ex kampioen Fricke de rest van het seizoen zal rijden binnen de Belcar Historic Cup.


Dieter Kuijl - Ford Capri
Dieter Kuijl - Ford Capri
In Klasse 2 waren de BMW 2002 van Fick en de Ford GT40 van Emiel De Weerdt in Zolder de grote puntenpakkers en ook in Spa deden ze het niet slecht. Maar de snelsten waren De Corvette van Luc Branckaerts en de Ford Capri van Dieter Kuijl. Floris Fick blijft aan de leiding in Klasse 2, maar Emiel De Weerdt zit hem met de machtige Ford GT40 op de hielen, terwijl een oerregelmatige Roessle tracht aan te klampen in zijn Ford Escort MK2. De vierde en de vijfde plaats op amper twee punten van
Emiel De Weerdt - Ford GT40
Emiel De Weerdt - Ford GT40
Roessle worden gedeeld door de Opel Kadett van Jos Laudus en de Triumph TR3A van vader en zoon Mahieu. Guy De Baer leunt in de tweede Ford GT40 dicht aan bij de voorlopige top 5, maar voelt de hete adem in zijn nek van Branckaerts en Kuijl die zoals reeds vermeld de sterkste waren in Spa.


Foto's: Bravo Racing / MRP
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Youngtimer Cup op dinsdag 2 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons