van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Spa Euro Race: Nabeschouwing van de organisatoren (BMW Racing Cups)

BMW M235i Racing Cup
BMW M235i Racing Cup
De vierde afspraak van de BMW M235i Racing Cup en de BMW Clubsport Trophy, afgelopen zondag betwist over 125 minuten in Spa-Francorchamps, in het kader van de Belcar-race, heeft alle verwachtingen ingelost. Het deelnemersveld was bijzonder sterk en meer en meer internationaal, de race kantelde meermaals en de zege werd beslist na een eindsprint in beide categorieën.
Met niet minder dan twaalf M235i Racing Cup aan de start maakte de meest recente competitie voor identieke BMW-wagens zich op voor een prachtige race op zondag. Het deelnemersveld wordt alsmaar indrukwekkender en internationaler, aangezien niet alleen de inmiddels vaste waarden Jörg en Nicolas Otto, afkomstig uit Duitsland, aan de start stonden. Ook een Noors team, bestaande uit Roy Edland en Frode Egeland, en een Amerikaan, Ace Roby, schreven zich in en hebben zonder meer de meest aantrekkelijke merkencup uitgekozen om hun droom te verwezenlijken: een race betwisten op Spa-Francorchamps!
 
Toch waren het de vaste waarden uit de competitie die de voorposten van het klassement monopoliseerden, en naargelang de verschillende neutralisaties veranderde de leidersplaats meermaals van kamp. Guillaume Dumarey (PK Carsport), ongeslagen dit seizoen, leek zijn reeks voort te zetten… maar de laatste verschijning van de safety car zou de rijder van de #240 de zege kosten. “Volledig mijn fout”, legt Guillaume uit. “Ik maakte een schuiver terwijl ik het rubber aan het opwarmen was, en daardoor heb ik terrein verloren. De beslissing om de wedstrijd te beëindigen op slicks was bovendien ook verkeerd. Ik grijp deze keer naast de zege, maar wat een race!”
 
Aan het stuur van de #142 namen John Rasse en Niels Lagrange (VR/Qvick Racing) het cadeau met veel dankbaarheid in ontvangst… ook al verloren ze op een gegeven moment wat kostbare seconden. “Tijdens een pitstop beseften de mecaniciens dat ze… de verkeerde banden hadden gemonteerd”, leggen beide rijders uit. “Het juiste rubber moest uit de vrachtwagen gehaald worden en ondertussen bleef de klok natuurlijk lopen. In dit soort competities maken de details het verschil. Toch hebben we alles gegeven en uiteindelijk wonnen we met drie seconden voorsprong. Deze auto geeft blijk van een uitzonderlijke betrouwbaarheid, en deze strijd met het mes tussen de tanden zijn uitzonderlijk…”
 
De #235 van Bert Redant en Pieter Vanneste (Team Dejonckheere by Red Ant Racing) vervolledigde het podium in de Ardennen, op amper vijf seconden van de #240 de Dumarey, en drie… tienden voor de #34 van Erik Qvick en Tom Van Rompuy (VR/Qvick Racing), die dus net naast de bronzen medaille grepen! De ereplaatsen waren voor de Duitsers Otto-Otto (Captain Racing), Guido Werckx (JJ Motorsport), de Noren Edland-Egeland (Egeland Motorsport), de Amerikaan Ace Roby (Sorg Rennsport), maar ook de duo’s Tuytte-Verhaegen (Team Smartoys by Red Ant Racing), Vannerum-Vannerum-Behets (Vannerum Motorsport, tweemaal bestraft met een drive through voor overdreven snelheid in de pitlane), Beckers-Van Samang (MSE) en Van Hooydonk-Gillion (QSR Racing). Jeffrey Van Hooydonk was de auteur van een schitterende start die hem tot in de top 5 bracht.
 
Opnieuw de Donniacuo’s, maar…
 
De race van de BMW Clubsport Trophy was al even boeiend, en ook hier viel de beslissing in de slotfase, op vijf minuten van het einde, tussen de 3-Reeks van Bernard Claes en Benoît Philips enerzijds (#325 DZ Compétition) en het exemplaar van het trio Luigi, Giovanni en Lorenzo Donniacuo (#58 GD Racing) anderzijds. “Na de eerste pitstop begon ik aan een dubbele rijbeurt, zonder te begrijpen dat we in de Belcar verplicht zijn om tijdens de pitstop uit de wagen te stappen en opnieuw in te stappen”, legt Bernard Claes uit. “Resultaat: ik moest nog eens binnenkomen. Toch speelden we tot het einde mee voor de zege, het bewijs dat ik en Benoit het meest homogene duo vormen van de Clubsport Trophy. Tegen Lorenzo was het bij de herstart moeilijk om het voordeel te behouden. We zijn strijdend ten onder gegaan, maar nogmaals, wat een amusement!”
 
De nieuwe zege voor de #58 enkel en alleen toeschrijven aan de prestatie van Lorenzo Donniacuo, is te kort door de bocht, aangezien ook Giovanni en Luigi op niveau presteerden tijdens de race van 125 minuten. “Het geheim van deze wedstrijd was om zich tijdens de herstart in het leidende peloton te bevinden”, klonk het bij Luigi. “En daar zijn we ook in geslaagd. De topsnelheid van Lorenzo maakte het verschil in de laatste vijf minuten!”
 
Het podium in Francorchamps werd vervolledigd door Jimmy De Breucker en Bart Van Haeren (#57 QSR Racing), vertrokken vanop pole positie, een handvol seconden voor de #31 (MSTC) van Kobe Claes en Ricardo Teixeira, de Angolees uit Portugal, die de passie van de autosport ontdekte aan het stuur van een wagen dicht bij het seriemodel. Het trio Convents-Convents-Raymakers (#50 Convents) was goed voor de vijfde plaats, enkele seconden amper voor de #27 van de Nederlanders Sliphorst-Izelaar-De Jonge (Stichting Racing 4 Fun) en de #257 van Michiels-Janssens (QSR Racing). De uitslag werd volgemaakt door de #335 van Ceuppens-Van Doorslaer-Ceuppens (CK Mechanics) en de #45 van Horsthuis-Jordens. Het grootste schrikmoment van het weekend kwam op rekening van de #19 van Dewulf-Hessels (van der Horst Motorsport), die de race beëindigde… op de flank, na een contact met de bandenmuur in ‘Speaker’s Corner’! Zonder erg voor de rijder, gelukkig…
 
Na afloop van deze tweede afspraak in Francorchamps, zetten de BMW Racing Cups opnieuw koers richting Zolder, voor een vijfde confrontatie, nog steeds in het kader van de Belcar, tijdens het eerste weekend van juli…

BMW M235i Racing Cup & BMW Clubsport Trophy press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op zondag 12 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons