Spa Euro Race: Voorbeschouwing van de organisatoren
“Wegens het overlappen van de kalenders van de Legend Cars Cup en de Fiesta Cup en het feit dat ik eerder had toegezegd voor de Legends Cars, kon ik niet ingaan op het aanbod van Vanspringel, maar de afspraak was gemaakt dat het dit jaar mijn beurt zou zijn,” licht David, die voor den brode werkzaam is als carrosserieverantwoordelijke bij Vanspringel Automobiles in Waver, toe.
Ter voorbereiding van het voor Vanspringel Motorsport tweede seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup kreeg David uitvoerig de gelegenheid kennis te maken met de 150 pk-rijke Fiesta.
“Omdat de tests niet optimaal verliepen, hadden wij ons voorgenomen om te proberen de eerste twee races vol te maken en zo voldoende ervaring op te doen. Hoewel wij werden geplaagd door een motor die niet het volle pond gaf – en die nadien diende vervangen te worden -, was de balans toch goed: wij brachten de twee auto’s zonder kleerscheuren aan de eindmeet en scoorden belangrijke punten. Op technisch vlak kan je de Fiesta niet vergelijken met wat ik heb gekend in de Clio Cup – meer vermogen, sequentiële versnellingsbak – maar op de piste wordt er voor elke plaats geknokt en, niet onbelangrijk, er wordt zeer fairplay gereden. Dat laatste heeft naar mijn bescheiden mening veel te maken met het feit dat er heel wat jonge, niet zo ervaren rijders aantreden en zij nog niet bepaalde trukken van de foor uithalen. Op dat vlak was ik zeer onder de indruk van het doen en laten van Hanne Terium. Zonder die pech in de tweede race had zij er opnieuw met kop en schouders bovenuit gestoken.”
Met vader Xavier en oom Didier die zich in de gouden jaren van de Procar-sprintracerij in de kijker reden, was de ondertussen 27-jarige David voorbestemd om in hun voetsporen te treden.
“In 2006 heb ik mijn vader getrakteerd op een gepast verjaardagsgeschenk: een test voor mij in de toenmalige succesrijke Formule Renault 1.6,” grinnikt David. “Ik vond dat het tijd werd dat ik indoorkarting verruilde voor iets ernstiger en zo heb ik in 2007 deelgenomen aan de FR 1.6. Nadien ben ik dan uitgeweken naar de Clio Cup en later Legends Cars en bovendien nam ik ondertussen tien keer deel aan de 25 Hours VW Fun Cup.”
Alvorens vorig jaar via de Fiesta Cup de draad op te nemen met de merkenracerij, was Philippe Huart in een vorig leven lang één van de hoofdrolspelers in dezelfde Clio Cup, tekende drie keer voor een seizoen in de Mégane Trophy, ging nadien twee jaar aan de slag in de MINI Challenge en dan vergeten we bijna dat allereerste seizoen in de Procar-Peugeot 309 Challenge in 1990!
“Het was een droomweekend,” blikt Philippe terug op zijn recentelijk wedervaren in de Ford Fiesta Sprint Cup onder de vlag van Belgium Racing/Ford Peerlings. “Ik beleefde twee fantastische races, waarin voor elke meter hard en sportief werd gestreden. Vooral in Race 1 stond de Fiesta Cup borg voor een kwalitatief hoogstaand spektakel. In Race 2 kon ik na de start David (De Saeger) in de dubbele rechtse verschalken en daarop had ik een sterk en sportief gevecht met Hanne Terium. Na een geslaagd inhaalmanoeuver pakte ik de 3de plaats over. Twee ronden verder ging zij van de baan en neutraliseerde de safety car de race. In de herstart kwam ik vermogen te kort en kon enkel de 3de plaats behouden. Ook over het teamwerk niets dan lof. Jan Gabriëls en de volledige ploeg van Belgium Racing zijn tot het uiterste gegaan om hun debuut in de Fiesta Cup tot een goed einde te brengen. Het is zalig om in zo’n context te mogen aantreden!”
Nog meer dan David De Saeger is Philippe goed geplaatst om de Ford Fiesta Sprint Cup te vergelijken met wat hij kende in zijn zeer rijk en kleurvol autosportleven.
“Het is ongelooflijk wat zo’n Fiesta, anno 2019, biedt aan race- en rijplezier. Vooral als je weet dat men erin is geslaagd om 150 pk te puren uit een 1.000 cc! In de jaren tachtig kon je dat soort vermogen enkel terugvinden in een goed geprepareerde Civic VTEC 1.600cc en veel vroeger waren we in de wolken over 130 pk voor een tweeliter-Alfa GT! Ik ben bovenal onder de indruk van de baanvastheid van de Fiesta ST-Line: in de bochten kan je tot het uiterste gaan, die auto geeft geen krimp! En precies daar kan je door laat in de remmen te gaan het verschil maken met je tegenstanders. Ja, het zal jullie niet verbazen dat ik in de Ford Fiesta Sprint Cup aanprijs als de ideale autosportformule…”
Over één zaak zijn De Saeger en Huart het alvast eens: zij zijn vastbesloten om opnieuw plaats te nemen op het podium en het liefst één of twee treden hoger dan wat het geval was op Circuit Zolder…
Naast de vertrouwde gezichten – met opnieuw Bert Longin in de #24 FordStore Feyaerts - is het in Spa uitkijken naar het debuut van Bart Versluys, de BV die in een derde Fiesta van het verenigde Ford Peerlings/Belgium Racing komt proeven van de Ford-merkenracerij en er is tevens de eerste uitstap van Gilles Vervisch, broer van Frédéric, in een derde Fiesta van Niels Lagrange by FordStore Morren Motor. Hij is de vijfde Junior in de strijd met La Terium, Giovanni Van Lil, Nathan Vanspringel en teammaat Alexander Borgmans.
Na een eerste gezamelijke race op Circuit Zolder, delen de Belgische en Nederlandse deelnemers deze keer zowel de vrije trainingen, kwalificaties als de twee races van telkens dertig minuten. Samen op de piste, maar nog steeds gescheiden Belgische en Nederlandse klassementen. Tenzij voor de Dutch Belgian Super Star, waarvoor aan de eindmeet van de gezamelijke races punten worden gegeven aan de Top 20 finishers, ongeacht voor welk kampioenschap zij écht strijden.
Het is voor de Ford Fiesta Sprint Cup een tweedaagse meeting met op zaterdag 22 juni om 9u00 de eerste vrije training van dertig minuten en een tweede gelijkaardige vrije sessie om 11u50. De dag wordt afgesloten met de kwalificaties, goed voor twintig minuten snelle ronden afhaspelen. Op zondag 23 juni verschijnen de schier dertig Fiesta’s klokslag 12u20 aan de start voor Race 1 en de Fiesta’s sluiten ook de dag af met Race 2 om 16u05.
Kampioenschap:
Overall: 1. B. Longin 43; 2. Herremans 34; 3. De Saeger, Huart 28; 5. Van Lil 20; 6. Cox 17; 7. H. Terium, N. Vanspringel 16; 9. T. Feyaerts 15; 10. Borgmans 12; 11. D. Derdaele 11
Junior Ford Fiesta Sprint Cup: 1. G. Van Lil 20; 2. H. Terium, N. Vanspringel 16; 3. Borgmans 12
Ford Dealer Team Championship: 1. #24 FordStore Feyaerts 40; 2. #32 Ford Van den Bossche 34; 3. #98 Ford Peerlings nv Pelt; #25 Vanspringel Automobiles Wavre 28; 5. #4 FordStore Feyaerts Aarschot, #29 Vanspringel Automobiles Brussels 20; 7. #14 Ford Motor Morren 16; 8. #99 Ford Peerlings nv Pelt 11.
Dutch Belgian Super Star (na 1 race): 1. D. Pijl 20; 2. B. Longin 19; 3. Herremans 18; 4. De Wit 17; 5. Youri Verswijveren/Jorn Boertien 16; 6. Koen 15; 7. Huart 14; 8. Grouwels 13; 9. Caresani 12; 10. D. De Saeger 11; 11. D. Derdaele 10; 12. Sieljes 9; 13. B. Rappange 8; 14. Van Lil 7; 15. Benschop 6; 16. Cox 5; 17. Bezuur 4; 18. Di. De Vos/Dim. De Vos 3; 19. Feyaerts 2; 20. Vanspringel 1
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet