van der Horst

Spa Euro Race: Belgen schitteren in de Supercar Challenge

Traxx Racing Team - Alpine A110
Traxx Racing Team - Alpine A110
Er stonden verrassend veel wagens (47) aan de start van de derde manche van de Supercar Challenge op het circuit van Spa-Francorchamps, mede door de toevoeging van enkele deelnemers aan de Duitse P9 Challenge. Bij zowel de teams als de rijders was België goed vertegenwoordigd en ze kenden het nodige succes. John De Wilde won met een Porsche van Speedlover de eerste race en Chris Voet en Bart van den Broeck (Traxx Racing Team Alpine A110) waren tweemaal primus in de Sport divisie.
John De Wilde - Speedlover
John De Wilde - Speedlover
Speedlover schreef twee Porsche’s 911 GT3 Cup in voor de manche van de Supercar Challenge op het circuit van Spa-Francorchamps. Naast de wagen voor Wim Meulders en Rik Renmans schreef het team een tweede Porsche in voor John De Wilde. Deze laatste klokte de derde tijd van de deelnemers aan de Supercar Challenge in de eerste kwalificatie en moest op de grid vooral de GT3 bolides uit de P9 Challenge voor zich dulden. De Duitse GT3 bolides namen in het begin van de wedstrijd het voortouw maar een langere pitstop en wat geharrewar in de pits maakte dat zij terugvielen in het klassement. Na de pitstops kwam De Wilde aan de leiding en hij wist tot aan de meet Daan Meyer (BODA Racing BMW M6 GT3) achter zich te houden. Bij de tweede race stond  De Wilde op de vierde startplaats, maar in de race lieten de wagens uit de P9 Challenge zich niet meer verrassen. De Wilde sloot de race af op de vijfde plaats algemeen maar derde in de GT klasse van de Supercar Challenge.

Wim Meulders/Rik Renmans - Speedlover
Wim Meulders/Rik Renmans - Speedlover
De Porsche van Wim Meulders en Rik Renmans deelde bij de eerste race de vijfde startlijn met de zusterwagen van De Wilde. Zij wonnen twee plaatsen in de race en finishten als achtste algemeen en vijfde in de GT divisie. De Speedlover Porsche ging als negende van start in de tweede race, die werd afgesloten op de zevende plaats algemeen, vierde in de GT divisie.

 
Gilles Renmans - NGT Racing
Gilles Renmans - NGT Racing
Enigszins onverwacht bracht NGT Racing een Porsche 911 GT3 Cup aan de start voor Gilles Renmans. Die toonde zich onmiddellijk snel en reed de vijfde tijd, tweede in de GT divisie, in de eerste kwalificatie. Hij beëindigde de race op het podium met de derde plaats algemeen, maar was tevens tweede in de GT divisie na De Wilde. Gilles Renmans klokte de derde tijd in de tweede kwalificatie en was daarmee de snelste deelnemer uit de Supercar Challenge. In de race moest hij twee wagens uit de P9 Challenge voor laten maar ook de BMW M6 GT3 van Cees Wijsman, wat hem toch de tweede plaats in de GT divisie opleverde.
 
Patrick Engelen/Alain Berg - Mitjet
Patrick Engelen/Alain Berg - Mitjet
Patrick Engelen zakte naar de Ardennen af met een mooie gele Mitjet met Mercedes body, een wagen die hij deelde met Alain Berg. De wagen kwam uit in de SuperSport divisie, de klasse met het meeste deelnemers. Toch lukte de wagen de vijfde tijd in de klasse in de eerste kwalificatie en won nog een plaats in de race. Opnieuw klokte de wagen een vijfde chrono op zondag voor de tweede wedstrijd. Opnieuw haalden ze de finish, ditmaal als vijfde in de SuperSport divisie.

Mathias Beke/Didier Rousseau - Q1 Racing
Mathias Beke/Didier Rousseau - Q1 Racing
De Porsche Cayman GT4 CS van Q1 Racing met aan het stuur Mathias Beke en Didier Rousseau kwam uit in dezelfde SuperSport divisie. In de eerste kwalificatie behaalde de groene Porsche de negende tijd in zijn divisie. De zaterdagrace werd voltooid op de achtste plaats. Op zondagmorgen sloot de wagen de kwalificatie af op de dertiende plaats in de SuperSport divisie. In de race schoof de Porsche op naar de tiende plaats.


Steven Teirlinck/Yardi Hoogwerf - Team VDB
Steven Teirlinck/Yardi Hoogwerf - Team VDB
Steven Teirlinck vervoegde Yardi Hoogwerf op de Cupra TCR van Team VDB. De wagen zette een mooie vierde tijd neer in de SuperSport divisie op zaterdagmiddag. In de race verloor de Cupra een plaats aan de Mitjet en werd vijfde. In de tweede kwalificatie werd de zesde chrono neergezet. Ook in de tweede race werd de finish gehaald ditmaal op de achtste plaats in de divisie.

 
Erik Bruynoghe/Ken Martinussen - Porsche 964
Erik Bruynoghe/Ken Martinussen - Porsche 964
Een wagen die men eerder in de Historic races verwacht was de Porsche 964 die Erik Bruynoghe deelde met de Nederlander en preparateur Ken Martinussen. Ook deze wagen kwam uit in de SuperSport divisie. Een twaalfde chrono in de divisie was het resultaat in de eerste kwalificatie. De wagen reed de race uit maar eindigde achteraan in het klassement. De tweede race werd aangevat van op de veertiende plaats en afgesloten op de twaalfde plaats.

Pieter-Jan Lefevere - CP Motorsport
Pieter-Jan Lefevere - CP Motorsport
Pieter-Jan Lefevere stond dan weer aan de start met een BMW M240i DayVTec van CP Motorsport die uitkwam in de Supersport 2 divisie, waar vijf wagens ingeschreven stonden. Lefevere klokte de derde tijd op zaterdag en sloot de race af op dezelfde plaats. Ook de tweede race vatte Lefevre aan van op de derde plaats. De race werd opnieuw afgesloten met een klassepodium door als derde over de lijn te komen.
 
Chris Voet/Bart van den Broeck - Traxx Racing Team
Chris Voet/Bart van den Broeck - Traxx Racing Team
Het weekend begon niet goed voor Chris Voet en Bart van den Broeck, hun Alpine A110 kon in de eerste kwalificatie geen chrono neerzetten en zij moesten de race van achteraan de grid aanvatten. Maar dit verhinderde hen niet om de race af te sluiten als winnaars in de Sport divisie. In de tweede race stond de Alpine op de pole en klopte Voet en van den Broeck opnieuw de concurrentie die uitsluitend uit BMW’s bestond en wonnen opnieuw hun divisie.

Tom Werckx - JJ Motorsport
Tom Werckx - JJ Motorsport
JJ Motorsport probeerde nog eens hun geluk in de Supercar Challenge en schreef een BMW 330i in voor Tom Werckx die uitkwam in de Sport divisie. Werckx imponeerde met een derde chrono in de eerste kwalificatie. In de race miste de blauwe BMW net het podium, Werckx werd vierde. Opnieuw was er een derde tijd voor Werckx in de tweede kwalificatie, maar weer werd het podium net niet gehaald. Voor de tweede maal kwam de BMW als vierde onder de vlag door.

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Supercar Challenge op dinsdag 3 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons