van der Horst

Spa Euro Race: Nabeschouwing van de organisatoren (zaterdag)

Spa Euro Race
Spa Euro Race
De echte aftrap van deze Spa Euro Race 2016 werd gegeven met de eerste wedstrijd van de Renault Clio Cup Central Europe. En naar goede gewoonte brachten de kleine bommetjes uit Frankrijk meteen een leuk spektakel, met dertig minuten deur-aan- deurgevechten.
  • STX Motorhomes
Na een neutralisatie als gevolg van een aanrijding in de eerste ronde, in de zogenaamde ‘Pif Paf’, gingen de lichten weer op groen met de ervaren Sebastiaan Bleekemolen in de spits van het peloton. Bleekemolen werd in de openingsfase nog bedreigd door Dino Calcum, kampioenschapsleider in de Clio Cup Central Europe, maar die werd al snel het slachtoffer van een lekke band. De Nederlander kon nadien wegrijden van de concurrentie en zegevieren voor een andere Nederlander, Melvin De Groot, en de restauranthouder uit Knokke, Stephan Polderman, goed voor drie rijders van de Clio Cup Benelux op het podium.
 
Een lichte motregen zorgde voor delicate omstandigheden bij de start van de eerste manche van de Porsche GT3 Cup Benelux en Central Europe. De gevolgen lieten zich raden, met een zware crash voor vier wagens tijdens de eerste doortocht op de Raidillon. Een kwartier tikte voorbij terwijl de wrakken (de auto van Marcin Janos was het meest geraakt) uit de weg werden geruimd. Er stonden nog dertien minuten op de klok en Dylan Derdaele profiteerde van een slechte gok van Dylan Pereira (pitstop voor regenbanden) om het ruime sop te kiezen, voor de Pool Peter Parys en de Duitser Patrick Eisemann. Pierre Piron, auteur van een spectaculaire inhaalrace en de beste wedstrijdronde, kwam voorbij de zwart-witgeblokte vlag op een onverwachte vierde plaats, voor de Duitser Wolfgang Triller en een uitstekende Romain Degeer, die vanop de twintigste startplaats het Benelux-podium vervolledigde.
 
Een peloton van een dertigtal verschillende Lotus ging vervolgens van start onder een dreigende hemel voor de eerste race van de Lotus Cup en Lotus Elise Trophy. Adam Mackay (Lotus Exige V6 CupR) werd in de eerste hectometers de loef afgestoken door Ryan Savage (Lotus 2-Eleven), maar even later zou hij definitief het commando overnemen. De Brit had uiteindelijk een marge van bijna tien seconden op Savage, terwijl Adam Knight (Lotus Exige V6 CupR) de laatste podiumplek voor zijn rekening nam.
 
Boeiend, dat was de eerste manche van de Supercar Challenge powered by Pirelli zonder twijfel. Het peloton van 42 wagens nam de start op een droge baan, maar na amper tien minuten maakten de regendruppels hun opwachting. Op hetzelfde moment ging de BMW Z4 van Eric Van den Munckhof van de baan op de top van de Raidillon, zonder erg voor de rijder evenwel. De Renault RS01 ingeschreven door de Spanjaarden van Monlau Competicion domineerde ondertussen de wedstrijd. Na afloop van zestig minuten wedstrijd plus een ronde, wonnen Jurgen Smet en José Manuel Perez-Aicart met een bonus van 25 seconden op de Ligier JSP3 van het trio Dontje-Van Eerd-Lammers. De originele Puma RT van Henk Thuis kwam als derde over de meet. De Belgen maakten op zaterdag indruk tegen hun grotendeels Nederlandse concurrentie. Zo waren Nicolas Vandierendonck en Manu Van de Ryse (Porsche 991 Cup) goed voor een briljante tweede plaats in GTB. In de Sport-divisie zegevierden Chris Voet en Bart Van den Broeck in hun Peugeot RCZ met een voorsprong van vijf seconden op de BMW M235i Racing Cup van de familie Vannerum. De Porsche Cayman GT4 van Delahaye Racing bestuurd door het Franse duo Viron-Bordet zesde werd in zijn klasse, en dat bij het debuut van de wagen. De Supersport-divisie kwam op naam van de ex-WTCC BMW M3 E90 van Bas en Joris Schouten.
 
De tweede manches staan zondag op het programma vanaf 10.20u, met de twee uur en vijf minuten van het Belcar Endurance Championship vanaf 15.40u.

RAC Spa/Spa Euro Race press

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op zaterdag 11 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons