Spa Euro Race: Ward Sluys en Bas Schouten pakken ook zege in race 2

De lichten gaan uit en de race is gestart. We zien Donald Molenaar een zeer goede start maken en hij weet de leiding te behouden. Bas Schouten gaat in La Source helemaal wijdt, maar kan alsnog aansluiten op de tweede positie. John de Wilde had niet net zo’n goede start als gisteren en verliest enkele posities net als Mark van der Aa. Bob Herber en Daan Meijer schuiven door naar posities drie en vier.

Ollie Taylor behoudt de leiding in de Supersport 2 divisie, voor Kevin Clark en Kris van Kelst. In de Sport divisie zien we Rob Nieman die een super start heeft gemaakt en hij komt als eerste door na de eerste ronde, voor Chris Voet en John van der Voort.
Vooraan moet Molenaar zijn leidende positie verdedigen tegen de aanvallende Schouten wat een paar mooie beelden oplevert. Een aanval van Schouten op Molenaar slaagt en Schouten neemt dan ook de leiding over in de race.Nu Schouten voorbij is gestoken, noteert hij nog snellere rondentijden en iedere ronde groeit het gat. Roger Grouwels is daarachter met een opmars bezig en weet Herber een plek terug te verwijzen naar de vijfde positie.
Van den Munckhof wordt voorbij gegaan door De Borst en Olij en wordt terug verwezen naar de derde positie. Niet veel later weet Olij ook nog De Borst in te halen en pakt daarmee de koppositie. In de Sport divisie is Voet inmiddels de bumper genaderd van de Clio van Nieman en hij zoekt een gaatje, maar Nieman weet de Clio voor de Peugeot te houden, zelfs tot aan de pitstops.
Olij duikt als leider in de Supersport 1 divisie de pitstraat in vlak voordat het pit window open gaat met mogelijk een technische probleem. De Borst krijgt dan weer de leiding in handen en hij heeft best een ruime voorsprong op de achtervolgende Van den Munckhof, Benjamin van den Berg en Kanaroglou voordat de pitstops beginnen.

Halverwege de race is de leiding van de DRDO-klasse in handen van Peter Koelewijn, welke zijn BMW nog altijd voor de bolide van Daan van Kuijk en Floris Dullaart weet te houden.
Na de pitstops zien we dat Martin de Kleijn die nu achter het stuur zit van de Febo Seat nog altijd op de eerste positie rijden, voor Robert van den Berg, Kosta Kanaroglou en Luuk van Loon. Kanaroglou zit nog beter in zijn ritme dan de net ingestapte Van den Berg en gaat hem voorbij en neemt de tweede positie over. Olij is na de pitstops terug gevallen naar de vijfde positie.
In de Sport divisie is het nog altijd Nieman die zijn Clio voor de Peugeot van Bart van den Broeck heeft weten te houden. Bart Drost rijdt daarachter op de derde positie voor Sandra van der Sloot, welke wel snellere rondetijden weet te noteren dan haar voorligger.
Schouten heeft gegeven wat hij had tot aan de pitstops om zijn voorsprong groot genoeg te maken voor de langere pit stop die ze moesten maken om nog altijd als leider in de race verder te gaan. Ward Sluys zit nu achter het stuur en moet de BMW M4 Silhouette naar de finishvlag sturen. Daarachter is het Meijer op de tweede positie voor Koen Bogaerts en Patrick Lamster. Roger Grouwels valt na de pitstops verder terug en lijkt een lekke band te hebben.
Problemen voor Robert van den Berg die zijn auto naast de baan moet parkeren. Achter de leidende De Kleijn jaagt Luuk van Loon op de Ginetta van Kanaroglou om de aansluiting te vinden en een plek te winnen. Daarachter is het Henry Zumbrink die ook snel onderweg is en naar voren wil. Ollie Taylor en Michael Smith hebben er samen de vaart goed inzitten en zijn de nummers een en twee van de Supersport twee divisie na de pitstops.
Vooraan in het GT veld zien we dat Lamster het lastig heeft en moet verdedigen ten opzichte van Bob Herber en John de Wilde. Beide Porsche weten hem tien minuten voor het einde van de race in te halen.
De Kleijn houdt nog altijd stand in de Supersport 1 divisie. Daarachter heeft Luuk van Loon inmiddels de Ginetta van Kanaroglou ingehaald en rijdt nu op de tweede positie. Ook Zumbrink is Kanaroglou inmiddels genaderd en zal voor het einde van de race een poging proberen te wagen.
Dan vijf minuten voor het einde van de race probeert Bogaerts Meijer in te halen, maar op het verkeerde punt op de baan. Hij schiet van de baan en komt in de muur terecht en daarna tot stilstand midden op de baan met een flinke schade. De wedstrijdleiding besluit over te gaan tot een full course yellow wat betekent dat de snelheid er even uitgehaald wordt om het puin veilig op te ruimen.
Als de groene vlag weer gezwaaid wordt zien we dat Herber, welke op de derde positie rijdt, zijn plek moet verdedigen tegenover de aanstormende John de Wilde welke nog wat extra’s over heeft aan het einde van de rit.
In de Supersport 1 divisie is Zumbrink nog een plek naar voren gegaan door Kanaroglou in te halen. Daarachter in de tweede Supersport divisie is het nog altijd Taylor welke voor Michael Smith en Adam Hayes rijdt.

Martin de Kleijn weet de Febo Seat als eerste thuis te brengen en hij mag de overwinning gaan vieren met Dennis de Borst en het team. Ronald van Loon en Luuk van Loon pakken de tweede plek voor Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink en maken zo het podium van de Supersport 1 divisie compleet.
Ollie Taylor wint opnieuw de Supersport 2 divisie, voor Michael Smith en equipe Adam Hayes en Kevin Clarke. Een volledig Engels podium in Spa Francorchamps.
Rob Nieman staat op de hoogste trede van het Sport divisie podium. Hij heeft de hele race aan de leiding gelegen en mag de champagne openen en drinken. Chris Voet en Bart van den Broeck worden tweede, voor John van der Voort en Sandra van der Sloot.
De DRDO klasse wordt gewonnen door Peter Koelewijn en op dit podium zien we Daan van Kuijk op de tweede plek en derde worden uiteindelijk Emile Drummen en Ronald Friederich.
Supercar Challenge powered by Hankook
Tweet