Spa GT Open: Nabeschouwing van de organisatoren op de Qualifying Long Race
Door in laatste instantie de pitlane op te zoeken, bleef de Opel Astra aan de leiding rijden, toen Fred Caprasse achter het stuur plaatsnam. Maar de teamgenoot van Pierre-Yves Corthals kon niets tegen een ontketende Tiago Monteiro, die het stuur had overgenomen van Stéphane Lémeret. De sympatieke sterrijder uit het WTCC reed iedere ronde dichter naar de Opel-man toe en haalde het uiteindelijk met zeventien seconden van Fred Caprasse, die in de laatste ronden werd gehinderd door een haperende versnellingsbak.
« Racen op het circuit van Francorchamps kun je niet weigeren,» klonk de Portugees met Franse roots. « Deze Honda Civic TCR is zeer aangenaam om te besturen en ik heb mij opperbest vermaakt tijdens deze mini-endurance. Maar mijn voorkeur gaat uit naar het zuivere sprintwerk waar je volgas kan racen. Ik kijk dus uit naar zondag! »
Door de VW Golf GTI TCR van het Delahaye Racing naar de 3de plaats te loodsen maakte de jonge Romain de Leval het goede werk af dat was aangesneden door teamgenoot Alexis Van De Poele. Drie verschillende merken op het podium en de vierde plaats voor de vierde speler met Denis Dupont en Sam Dejonghe in de SEAT van het RACB National Team. Op amper twee seconden volgden ex-karter Benjamin Lessennes en Renaud Kuppens op een 5de plaats in de tweede Honda Civic TCR van het Boutsen Ginion Racing. De broers Edouard en Guillaume Mondron (SEAT), Amaury Richard en Didier Van Dalen (VW), Steve Vanbellingen en David Dermont (VW) en het duo Cédric Cherain-Loris Cencetti (SEAT) waren goed voor de 6de tot de 9de plaatsen.
Meerdere ploegen kenden tegenslag. Zo kwamen Jamie Vandenbalck en Tom Coronel (de motor van de SEAT gaf tijdelijk niet het volle vermogen af), Ronnie Latinne en Maxime Potty (remproblemen), Loris Hezemans en Vincent Radermecker (niet altijd het volle vermogen) of nog Frédéric Bouvy en Kevin Balthazar (VW) niet voor in het verhaal van de Long Race.
Op zondag staan er vier sprints op het programma. De eerste start volgt om 11h15 voor Race 1 over 20 minuten. Na een hergroepering achter de Leading Car is er een rollende start voor Race 2. In de namiddag volgt een gelijkwaardig scenario voor Race 3 en 4, maar met de tweede rijder achter het stuur, en gaan om 17u10 van start.
Op basis van de snelste rondetijden in de QLR staat Tom Coronel in de #11 SEAT van het Bas Koeten Racing op “pole position” voor Race 1. De Nederlander neemt daar plaats naast de #10 SEAT van het Ferry Monster Auto van Vincent Radermecker. Op rij twee vinden we de #2 SEAT Delahaye Racing met Guillaume Mondron en de #18 Honda Boutsen Ginion voor Tiago Monteiro.
In Race 3 is de “pole” voor de #23 Opel Astra DG Sport Compétition met Pierre-Yves Corthals, met naast hem de #5 Honda Boutsen Ginion met Renaud Kuppens. Achter deze twee auto’s volgen Stéphane Lémeret in de #18 Honda Boutsen Ginion en Amaury Richard in de #3 VW Golf Delahaye.
Voor hen die nog twijfelden aan het verschil tussen de Make the Grid-Qualifying en de startopstelling van de sprintsraces: het waren de snelste ronden en dus de stuurmanskunst die daar het verschil maakten.
Uitslag Qualifying Long Race :
1.Lemeret-Monteiro, Honda Civic TCR, 22 ronden; 2. Corthals-Caprasse, Opel Astra TCR, 17’’081 ; 3. Van de Poele-de Leval, VW Golf TCR, 23’’789 ; 4. Dejonghe-Dupont, SEAT Leon TCR, 34’’719; 5. Lessennes-Kuppens, Honda Civic TCR, 36’’782; 6. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR, 50’’332 ; 7. Richard-Van Dalen, VW Golf TCR, 1’00.043 ; 8. Vanbellingen-Dermont, VW Golf TCR, 1’36’’162; 9. Cherain-Cenetti, SEAT Leon TCR, 1’45’’029; 10. Vandenbalck-Coronel, SEAT Leon TCR, 2 ronden; 11. Latinne-Potty, SEAT Leon TCR, 3 ronden; 12. Hezemans-Radermecker, SEAT Leon TCR, 3 ronden; 13. Bouvy-Balthazar, VW Golf TCR, 8 ronden.
Kronos Events press
Tweet