van der Horst

Spa Prologue test: United Autosports snelste op maandagmorgen

Startveld 6H Spa 2021
Startveld 6H Spa 2021
Voor het eerst mag het circuit van Spa-Francorchamps de voorseizoenstesten van het WEC organiseren. Op maandag en dinsdag kunnen rijders en teams voor het eerst kennis maken met hun nieuwe wagen. In de morgensessie van maandag ging de snelste tijd niet naar een Hypercar maar naar een LMP2-bolide, de United Autosports Oreca 07 #22 van Phil Hanson/Filipe Albuquerque/Fabio Scherer. De sessie diende tweemaal onderbroken te worden voor een sortie op de Raidillon, tot tweemaal toe ging het daarbij om een Aston Martin Vantage GTE.
  • Powercars
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR10
Bij Toyota is men nog volop bezig met het ontdekken van de nieuwe Toyota GR10 Hypercar. De #8 van Brendon Hartley/Sébastien Buemi/Kazuki Nakajima reed niet meer dan 8 ronden en strandde op de achtste plaats. Met een chrono van 2:06.896. De #7 kwam niet verder dan twee trage rondjes. De enige andere bolide in de hoogste klasse is de Alpine A480 van Matthieu Vaxivière/Nicolas Lapierre/André Negrão, maar ook deze bolide kwam niet verder dan een dertiende chrono.

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR GTE
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR GTE
De snelste wagen op de piste was dus de United Autosports Oreca 07 #22 in 2:04.968 en ging zes Oreca’s LMP2 vooraf. De wagen van Racing Team Nederland klokte de tweede tijd. De Jota sport Oreca van Stoffel Vandoorne zette de zevende tijd neer net achter de Team WRT Oreca. In GTE Pro was de snelste chrono voor de Porsche #92 van Kévin Estre en Neel Jani. De AF Corse Ferrari 488 van James Calado en Alessandro Pier Guidi volgde met de tweede tijd. Voor Aston Martin eindigde de sessie in een slagveld met twee zwaar beschadigde wagens. Eerst ging Ben Keating (TF Sport) van de baan in de Raidillon waarna de sessie verschillende minuten werd onderbroken, waarna het Satoshi Hoshino (D'station Racing) was die op dezelfde plaats zijn wagen in de vangrails plaatste.

Foto's: FIA WEC, Arne Simons & Porsche Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op maandag 26 april 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons