Spa Racing Festival: Strijd tot de finishvlag in Sport divisies, Ligier LMP3 domineert
Als de lichten uitgaan gaan de heren coureurs op het gas en zien we dat Max Koebolt in de Ligier en Oliver Campos Hull een slechte start hebben en plekken verliezen. Henk Thuis en Henry Zumbrink weten te profiteren en rijden na de eerste ronde op de eerste twee posities. In de GTB divisie is het Yann Penlou die de eerste positie heeft gepakt, voor Chris Mattheus en Bob Herber.
Een goede start had Dennis de Borst die als eerste van de Supersport deelnemers uit La Source komt en richting de bekendste bocht Eau Rouge kan gaan. Hij rijdt voor Benjamin van den Berg, Priscilla Speelman, Marcel van de Maat en Aart-Jan Ringelberg. In de tweede ronde is Kevin Clarke, welke niet zo’n beste start had, ook aangesloten bij deze groep en waagt een aanval bij Ringelberg aan het einde van het rechte stuk. In La Source komen ze in contact met elkaar, maar gelukkig kunnen beide auto’s door, al verliezen ze wel tijd op hun voorliggers.
In de Sport divisie is het Toon Rutgers die de leiding heeft genomen, voor Bart van den Broeck en Kim Troeijen. Bart Drost heeft enkele plekken verloren bij de start en ligt op de vierde positie met direct achter hem Carlijn Bergsma en de Clio van Stan van Oord.
Na drie ronden heeft Max Koebolt zijn slechte start al goedgemaakt en rijdt hij weer vooraan het veld. Daarachter houdt Thuis stand ten opzichte van zijn bumperklever Zumbrink. Yann Penlou weet sterke tijden neer te zetten en rijdt zelfs voor de Mosler van Berry van Elk en de Ginetta Nissan LMP3 van Jean Pierre Lequeux op de eerste plaats in de GTB divisie. Om de tweede positie wordt geknokt door Mattheus en Herber en ook Tom Wrigley meldt zich in dit gevecht met zijn Porsche 991.
Dennis de Borst weet een gaatje te slaan naar zijn achtervolgers, die allen druk met elkaar in gevecht zijn. Speelman ligt nog altijd op de tweede positie, voor Van den Berg, Clarke, Ringelberg, Van de Maat en Van der Munckhof. Ronald van Loon heeft een gaatje moeten laten naar zijn concurrenten. Het is druk in sommige bochten en we zien verschillende positiewisselingen. Door een klein foutje van Van den Berg konden de overige deelnemers allen aan hem voorbij gaan, maar hij weet wel de aansluiting te behouden. Foutjes kunnen dus niet gemaakt worden.
Een grote stofwolk zien we dan plots bovenop Eau Rouge en we zien dat de Porsche van Jos Jansen een paar pirouetjes maakt voordat hij licht in contact komt met de bandenstapels. Gelukkig komt hij met de schrik vrij en kan hij met een paar krasjes op de bumper wel zijn race vervolgen.
Na twintig minuten gaat het pit window open voor de Sport divisies. Vlak voor de bus stop chicane haalt Clarke de Lotus van Speelman in voor de tweede positie, maar duikt ook gelijk de pitstraat in voor de reguliere pitstop. Ook Ringelberg duikt de pitstraat in net als een paar seconde later ook Van den Berg en Van Loon om het stuur over te geven aan hun tweede rijder.
In de GTB divisie is Herber zijn derde plek verloren aan Wrigley in de Porsche, daarvoor rijden nog steeds Penlou en Mattheus op de eerste twee posities. Nog voor de pitstraat open is voor de GT divisies, zien we Berry van Elk zijn Mosler de pitstraat insturen en stilzetten. Veel meer positiewisselingen zien we niet in de GT divisies voordat het pit window behalve dat Aart Bosman een plek weet te winnen op de Porsche van Olivier Montgermont.
Na de pitstops ligt de Febo Seat met nu Martin de Kleijn achter het stuur nog steeds aan de leiding. Daarachter is het Kevin Clarke, Eric van den Munckhof en Peter Scheurs welke het stuur heeft overgenomen van Marcel van de Maat. En in de Sport divisie zien we dat Chris Voet met de Peugeot RCZ de leiding heeft, voor Harold Wisselink die het stuur heeft overgenomen in de BMW130i en Niels Kool in de BMW135i. Strijdend om de belangrijke punten die aan het einde van de race te verdelen zijn.
Dan zien we Robert van den Berg zijn BMW132i langs de baan parkeren met een lekke rechter achterband, zijn race komt vroegtijdig tot een einde. Clarke heeft zijn pitstop niet conform reglement uitgevoerd en zal een drive through penalty moeten ondergaan wat betekent dat hij zijn tweede plek zal gaan verliezen.
Na de pitstops van de GT divisies, zien we in de SuperGT divisie dat Henry Zumbrink de leiding heeft overgenomen van Henk Thuis, welke nog wel tweede positie in handen heeft voor Kosta Kanaroglou en Marc Ueberecken. De stand in de GTB divisie is ook zo goed als ongewijzigd en rijdt Yann Penlou nog steeds aan de leiding, voor Ward Sluys die nu het stuur in handen heeft van de BMW M4 Silhouette. Marcel van Berlo ligt nu op de derde positie, voor Bob Herber en Joe Tuckey in de Porsche 991.
In de Supersport zien we ook positiewisselingen. Scheurs heeft inmiddels de leiding overgenomen van De Kleijn en ook Van den Munckhof en Luuk van Loon rijden snelle rondetijden en komen dichterbij aan de Seat. Er ontstaat een mooi gevecht waarbij Van den Munckhof niet veel later even kort moet afhaken maar Van Loon weet wel voorbij te gaan aan de Febo Seat. Daarachter vindt Jan van der Kooi aansluiting bij Van den Munckhof op de vierde positie. Van den Munckhof moet dan opnieuw gaan verdedigen en zijn BWM zo breed mogelijk te maken om de kleine snelle Lotus achter zich te houden. Na een gevecht weet Van der Kooi toch een gaatje te vinden en kan Van den Munckhof voorbij gaan en de vierde positie opeisen.
Ondertussen rijdt de Ligier LMP3 met nu Nigel Melker achter het stuur strakke rondetijden en onbedreigd aan de leiding van het algemene startveld. Zumbrink, Thuis en Kanaroglou volgen op een ronde achterstand. In de GTB divisie is er een wisseling geweest om de derde positie. Herber had de bumper van Van Berlo gevonden en na korte strijd, moest Van Berlo Herber laten gaan. Herber rijdt dan opnieuw op de derde positie van het GTB veld, achter Penlou en Sluys.
In de Sport divisie zien we nog altijd een zeer leuke strijd om de eerste positie van Voet, Kool en Wisselink. Zij rijden al rondenlang samen over het circuit Spa Francorchamps en zullen de strijd voortzetten tot aan de finishvlag. De heren zullen elk foutje afstraffen en zijn er dus op gebrand om de concurrent in een foutje te dwingen. Om de vierde positie wordt gestreden door Van Oord en Wim Lemmens die het stuur had overgenomen van Kim Troeijen.
Waar de strijd in de Sport divisies duren tot de finishvlag, veranderd er niets meer in de hoogste divisies van het veld. Max Koebolt en Nigel Melker finishen met hun Ligier LMP3 als eerste overal met een zeer ruime voorsprong. Daarachter pakt Henk Thuis, die Henry Zumbrink toch nog heeft weten in te halen de eerste positie en de meeste punten in de SuperGT divisie. Als derde finishen Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull die goede zaken doen voor het kampioenschap.
In de GTB divisie is de winst voor Yann Penlou welke de race van begin tot aan het einde heeft gedomineerd. De Belgen Ward Sluys en Chris Mattheus finishen als tweede en Bob Herber mag op de laatste trede van het podium plaatsnemen. Marcel van Berlo eist de vierde positie op na een mooie race gereden te hebben.
Van Loon heeft in de laatste ronden nog gekeken of Scheurs een gaatje liet, maar die had zijn stuur stevig in handen en de BMW volledig onder controle. Aan een touwtje gingen de drie strijders over de baan in de laatste ronde en het verschil tussen de nummer één en drie was op de streep maar anderhalve seconde. De winst gaat naar Marcel van de Maat en Peter Scheurs voor Ronald van Loon en Luuk van Loon op de tweede positie en Dennis de Borst en Martin de Kleijn op de derde positie. De top vijf wordt volgemaakt met Jan van der Kooi en Priscilla Speelman welke nog voor Eric van den Munckhof eindigden.
In de Sport divisie was het verschil ook zeer klein aan het einde van de race. Chris Voet en Bart van den Broeck pakten hier de overwinning, nadat Chris Voet het tweede deel van de race continue in zijn spiegels twee BMW’s zag rijden. Bart Drost en Niels Kool pakten uiteindelijk de tweede positie voor Harold Wisselink en Toon Rutgers. Op enige achterstand eindigde Kim Troeijen en Wim Lemmens op een mooie vierde positie en Stan van Oord pakt de punten van de vijfde positie.
Supercar Challenge pb Pirelli
Tweet