van der Horst

Spa Racing Festival: Nabeschouwing van de organisatoren (BGDC)

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Hoewel men een pover en miezerig weekend had aangekondigd voor de Belgische Ardennen, bleven de weergoden ons goedgezind op zondag, voor de voorlaatste manche van de Hundred Series by BGDC. De Spa 200 werden er verreden in het kader van het Racing Festival, een evenement dat nauw aan het hart ligt van de automobielclub RAC Spa. Klokslag 14u20 lanceerde zich een peloton van bijna 40 bolides… zonder de Renault 21 Turbo nummer 21 van Danneels-Danneels-Gilot, die nog voor de start problemen kende met de ontsteking.
Vooraan moest men niet lang wachten om het eerste grote koersfeit mee te maken. De MARC BMW M2 V8 nr.340 van Tom Van Rompuy parkeerde zich langs de kant van de baan, slachtoffer van een oververhitte motor. De spectaculaire Domec RXC nr.7 van Yves Morel, ingeschreven in de klasse X, geraakte nauwelijks verder. Versnellingsbakproblemen dwongen hem tot stilstand voor een langere tijd. En voor de Seat Leon Supercopa nr.15 van Patrice Lacroix en Paul Lejeune waren het problemen met de remmen en daarna met de stuurbekrachtiging die hen van bij aanvang alle kansen ontnamen om te schitteren in de Divisie 2.
 
Zoals te verwachten viel, waren het de overgebleven bolides van de Divisie 3 die de kop van het algemene klassement monopoliseerden. De Porsche 997 GT3 Cup S Alméras Frères nr.71 van Martinet-Tremblay-Blugeon domineerden de eerste helft van de race, vooraleer te worden afgelost door de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures nr.58 van het duo van der Straten-Dupont. Naarmate de rondes vorderden was het de rode bolide met witte en blauwe strepen die het gat sloeg. Ze wonnen met meer dan 2 minuten voorsprong op de Porsche uit Frankrijk. De twee teams deelden de successen in de klasse S+ en G. 
 
Het eerste koersfeit dat betrekking had op een deelnemers van de Divisie 2, gebeurd zelfs al voordat de meeting op gang werd geschoten. De Seat Leon Supercopa nr.35 kende een technisch probleem tijdens de trainingen op vrijdag en Greg Vannetelbosch, Maxime Pasture en Olivier Kirten, de leiders in het kampioenschap, waren helaas gedwongen om forfait te geven. Dat volstond voor die andere rijders op een Spaanse wagen, de Seat Leon in ‘Eurocup’ versie van de Fransen Xavier Ranz en Julien Brichet, om de zege weg te kapen voor de (oudere) Supercopa nr.62 van Daniel Braun en Philippe Braekevelt. De BMW Compact nr.444 met M3 mechaniek onder de motorkap, van Manfred Verbeke en Denis Smets vervolledigde het podium terwijl de Volkswagen Golf V TDI Cup nr.521 van de Zwitser Andreas Kempf en de Nederlander Krant Mony de strijd wonnen in de Klasse E.
 
In de Divisie 1 tenslotte kwam het succes nogmaals toe aan een Peugeot RCZ Cup. Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot zetten hun goede vorm van Assen verder en domineerden de debatten met op het einde een zege en de overwinning in Klasse A16T. En het zou een dubbel zijn geworden van het merk met de leeuw in D1, maar een breuk van de turbo op de RCZ Cup nr.288 van Eric Dewaelheyns en Damien Dussoul, deed hen stranden in de eindfases van de wedstrijd. Dat was dan weer in het voordeel van de Vauxhall Astra Coupé nr.777 van Philippe Ménage en Guy Katsers, die de concurrentie in de Klasse B domineerden en met een zilveren medaille gingen lopen. De Renaults Clio Cup monopoliseerden natuurlijk de andere posities Het nummer 85 van de Nederlanders Yardy en Mick Hoogwerf kwam naar Francorchamps als leider in de D1. De Nederlanders gingen uiteindelijk voor aan de nr.10 van Gaël Frère en Patrick Asnong, de nr.81 van Nicolas Delencre (die de race op zijn ééntje uit reed) en de nr. 28 van Pierre Zahnen, Laurent Simon en Angélique Charlier. Die laatste was nog maar eens de snelste dame in de wedstrijd.
 
De vertrouwde toppers in de Klasse D, Alain Neutelers, Christophe Denis en Jean-Yves Beeckman kenden deze keer pech op hun Porsche Boxster nr.24. Zij stonden al heel vroeg in de wedstrijd stil langs de kant van de piste. Dat was allemaal in het voordeel van Matthieu Gilson en Fabian Cesari, die de champagne mochten ontkurken na een zege met de BMW E30 nr.41. Eenzaam rijdend binnen de Klasse A, maakte de Honda Civic nr.48 van Rudy Thiroux en Rodrigue Gillion er een punt van om midden het peloton van de 2-liter wagens te finishen.
 
Noteren we ook nog de aanwezigheid van de deelnemers aan de BMW Racing Cups, met een absolute overheersing van de nr.69 van Sandberg-Swanepoel-Kratz op de M235i Racing Cup, en een makkelijke zege voor de 325i nr.78 van Sliphorst-Claes-Izelaar in de Clubsport Trophy.
 
Het is op het circuit van Zolder dat de Hundred Series by BGDC zijn eindverdict zal kennen, op zaterdag 28 oktober, ter gelegenheid van de Zolder 200. Noteer deze afspraak alvast in uw agenda… 

BGDC Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 2 oktober 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Racing Festival.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons