van der Horst

Spa Rally: Loix leidt na eerste lus

Freddy Loix - Skoda Fabia S2000
Freddy Loix - Skoda Fabia S2000
Freddy Loix bewijst opnieuw dat hij met de Skoda Fabia S2000 perfect kan wedijveren met de R5’s of de rallywagens van een nieuwere generatie. Hij won in Spa twee van de drie KP’s en staat aan de leiding na de eerste lus over drie KP’s. Kris Princen is momenteel de enige die het moordend tempo van Loix kan volgen. De rest van het veld volgt reeds op een aanzienlijke achterstand.
De eerste KP van deze nieuwe wedstrijd op de kalender was voor Cédric Cherain, die voor de start van plan was om het de andere favorieten knap lastig te maken. Op de 9 km lange proef van Ster-Rivage was de Citroën rijder 8/10 sec. sneller dan de Mitsubishi Lancer WRC van Chris Van Woensel en 9/10 dan de Peugeot 208T16 R5 van de winnaar van de Haspengouw Rally, Kris Princen. Loix moest 1,9 seconden toegeven, terwijl Verschueren de top 5 afsloot op 4,9 sec. van de eerste leider.

Loix pakte de tweede KP voor zijn rekening en nam meteen de koppositie over van Cherain die pas de twaalfde chrono draaide en naar de negende plaats verhuisde in de tussenstand. Ook Van Woensel en Verschueren verloren belangrijke seconden.

Op de eerste doortocht op de Clementine duwde Loix nog eens extra door en zette opnieuw de snelste chrono op de tabellen voor Princen en een erg regelmatige Casier die zijn eerste wedstrijd van het seizoen rijdt in zijn Ford Fiësta R5.

Loix dus leider na de eerste lus terwijl Princen volgt op 3,6 tellen. Casier staat momenteel derde op 28,5 seconden terwijl Verschueren en Allard (Skoda WRC) vierde en vijfde staan op bijna 40 seconden. Cherain is ondertussen opnieuw opgeklommen naar de zesde plaats of één plaats beter dan Pieter Tsjoen in de Citroën DS 3 R5. Snijers, Van Woensel en Grooten volgen nog net binnen de minuut.

Foto: BFO BRC



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op vrijdag 13 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Rally.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons