van der Horst

Spa Rally: Voorbeschouwing van de organisatoren

Belgian Rally Championship
Belgian Rally Championship
Met twaalf R5's en een pak WRC's, A8 en R-GT aan de start is de rekening snel gemaakt: een dikke twintig wagens zullen in de komende Spa Rally om de belangrijkste plaatsen strijden. Hoewel er enkele namen bovenuit steken zullen de gokkers het niet makkelijk hebben...
Ere wie ere toekomst: Freddy Loix - regerend Belgisch kampioen, winnaar van de eerste Spa Rally en van de seizoensopener in Haspengouw - lijkt op 18 en 19 maart de te kloppen man. Zijn snelheid is gekend, net zoals zijn ervaring en koersdoorzicht die hem toelaten om zijn inspanningen perfect in te delen. Zijn Skoda Fabia R5 - nu uit de ateliers van het Franse 2C Compétition - kent hij door en door, net zoals het hele gamma Michelin-banden. 'Fast Freddy' is bovendien een meester in het bepalen van de juiste afstellingen. Kortom, wie zaterdagavond in Spa op het hoogste podiumtrapje wil staan zal hem moeten kloppen!

De musketiers
De favoriet kloppen, dat is de ambitie van Kris Princen. Die paar seconden die hij in Landen te kort kwam om te winnen, die wil de rijder van de Peugeot 208T16 R5 in Spa niet meer laten liggen. Te duchten op natuurlijke en technische chronoritten, gemotiveerd zoals nooit tevoren, Kris wil in de thuisrace van preparateur DG Sport Compétition de zege veroveren. Om dat te doen is de officiële vertegenwoordiger van Peugeot België-Luxemburg vast van plan om van bij de start zijn rivaal onder druk te zetten.

Vincent Verschueren, derde titelkandidaat aan de start in Spa, boekte vorig jaar enorm veel vooruitgang. Hij wist zich zelfs meer dan eens op gelijke hoogte van zijn oudere rivalen te hijsen. Zoals hij op de Haspengouwse proeven wist te bewijzen heeft Verschueren de Skoda Fabia R5 van GoDrive snel onder de knie gekregen en staat hij klaar om van de kleinste kans te profiteren om een groot succes te boeken.

Net zoals bij de Musketiers van Alexandre Dumas zijn de drie favorieten met... vier. Cédric Chérain tekent in extremis immers ook present. Al is zijn hoofddoel om zoveel mogelijk kilometers af te leggen met de Ford Fiesta R5 Evo van D-Max, kwestie van zijn WK-campagne voor te bereiden, toch zal de man uit Soumagne zich voor eigen supporters niet tevreden stellen met een tweederangsrol.

Talrijke challengers
Achter dat kwartet is het dringen geblazen in het peloton van de challengers. Dat wordt aangevoerd door de twee leden van het Citroën Belux Junior Team, Kevin Demaerschalk en Guillaume Dilley. De twee juniors beginnen hun seizoen aan het stuur van de DS3 R5 (respectievelijk uit de ateliers van J-Motorsport en Burton Racing) en moeten hun wagens dus nog onder de knie krijgen. Toch zal hun talent ze allicht toelaten om zich op de chronoritten van de Spa Rally te bewijzen, wat ze mogelijk een ereplaats oplevert.

Nog andere rijders komen eveneens met een DS3 R5 aan de start, met het doel zich in de kijker te rijden: de Nederlander Bob De Jong maakte al indruk in de Haspengouw, Tom Van Rompuy en de in de Landen snel opgegeven Philippe Stéveny, zonder Armand Fumal te vergeten, die voor het eerst met de 4x4 aan de start komt.

Tenslotte staan er in de Spa Rally ook twee vrijbuiters aan de start, wiens prestaties met aandacht zullen worden gevolgd. Ze zouden de bestaande hiërarchie wel eens overhoop kunnen halen. Xavier Bouche beschikt over een Skoda Fabia R5 van BMA en Cédric De Cecco maakt zijn debuut 'bij de groten', aan het stuur van de ex Peugeot 208T16 R5 van DG Sport Compétition.

Zes DS3, drie Skoda Fabia, twee Peugeot 208 en een Ford Fiesta: geef toe dat de affiche van de koninginneklasse van de Spa Rally er aantrekkelijk uitziet, ook al omdat er nog de Mini JCW (in RC2-versie) van Guino Kenis kan worden bijgevoegd.

Marc Duez met een Porsche van Romain Dumas
Bij de andere deelnemers - zeker die in RC1 - die vooraan verwacht worden zijn er twee rijders die trouw blijven aan de Skoda Fabia WRC: Eric Cunin en Benoît Allart. Deze laatste heeft na een veel te korte editie 2015 nog een revanche te nemen in Spa. Ook de Mitsubishi Evo - in al zijn uitvoeringen - behoudt zijn adepten, met onder andere Michael Albert en Anthony Martin (Evo 9 Groep A).

Tenslotte zijn er nog de Porsches, al sterk aanwezig in BHRC en VHRS, die ook in de 'moderne' rally van zich zullen laten spreken dankzij Francis Lejeune - ook hij wil de slechte herinnering van 2015 uitwissen - en Frédéric Bouvy, allebei ingeschreven op de immens populaire 997. Ze vormen een ideale referentie voor Marc Duez, die zich net voor afsluiten heeft ingeschreven op een derde 997, rechtstreeks uit de ateliers van Romain Dumas: "Ik krijg Jean-Michel Gérôme aan mijn zijde in de Porsche, die af en toe door Romain wordt bestuurd," legt Marc uit. "Hij is trouwens van plan om naar Spa te reizen om de operatie te overzien."

Het moge duidelijk zijn: het kruim van het Belgische rallywereldje zal op 18 en 19 maart om de overwinning strijden. Nog maar een paar nachtjes slapen!

Spa Rally Press
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op vrijdag 11 maart 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Rally.
  • VR Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons