van der Horst

Spa Rally: voorbeschouwing van de organisatoren (2)

Nog drie keer slapen en de Herock Spa Rally 2017 gaat van start. Zestien chronoritten (vier op de eerste avond, twaalf ‘s anderendaags), goed voor iets meer dan 200 km. tegen de klok. Dat zou moeten volstaan om het verschil te maken, in een rangschikking die allicht zal worden gedomineerd door de rijders uit de RC2-klasse. Een korte troepenschouw, in willekeurige volgorde, van de kandidaten op de overwinning en de ereplaatsen.
PRINCEN-KASPERS (SKODA FABIA R5): de winnaars van de openingsmanche in Landen wisten hun nieuwe bolide uit de ateliers van BMA meteen onder de knie te krijgen. Kris kent het terrein waar hij in… 2001 wist te winnen heel goed en is één van de favorieten.

VERSCHUEREN-HOSTENS (SKODA FABIA R5): Vorig jaar kwamen ze een aantal keer heel dicht bij de overwinning, en de voormalige kampioen bij de Historics liet enkele overtuigende prestaties optekenen, vooral in de Condroz. Zet hij met de mooie rode Skoda van het Go Drive team de laatste stap? Waarom niet?

ABBRING-TSJOEN (PEUGEOT 208T16 R5): Pieter Tsjoen zou bij zijn twee overwinningen die hij in Spa als rijder wist te veroveren graag nog een derde toevoegen, maar dan als co-rijder. Dat is niet eens onmogelijk: de 208T16 R5 en Kevin Abbring zouden zich op het Ardense parcours – technisch en beter passend bij rijders met een sterke stuurslag – beter thuis moeten voelen dan op de chronoritten in Haspengouw, waar de topsnelheid en acceleratie uit haakse bochten een grotere rol speelden.

CHERAIN-DELMELLE (CITROËN DS3 RRC): Hij kon niet niét er bij zijn… De Luikenaar heeft hemel en aarde bewogen om aan de start te komen van de rally die hem het nauwst aan het hart ligt, een rally met een natuurlijk profiel, waar hij zijn kwaliteiten helemaal tot zijn recht kan laten komen. Als de mechaniek heel blijft, wordt het opletten voor Cherain!

DE CECCO-HUMBLET (PEUGEOT 208T16 R5): op een terrein dat hij goed kent en hem ligt begint Cédric in Spa aan een programma van drie rally’s met het ‘Leeuwtje’, een wagen die helemaal bij hem past. Zonder het van de daken te schreeuwen hoopt hij op een top-3… en dat behoort zeker tot de mogelijkheden.

DEMAERSCHALK-EELBODE (CITROËN DS3 R5): dit ex-lid van het RACB National Team wordt tot één van de meest talentvolle Belgische jongeren gerekend en heeft – net als het team van J-Motorsport – een revanche te nemen in Spa. Vanaf hij de R5 onder de knie krijgt kan hij vooraan meedraaien en voor een podiumplaats gaan.

DILLEY-PRÉVOT (SKODA FABIA R5): hij werd op een Hyundai verwacht, maar uiteindelijk komt de vice-kampioen van 2015 aan de start met een Fabia uit de ateliers van BMA. Vorig jaar bleek hij met een R5 heel performant, maar hij zal in de eerste plaats het ritme moeten terugvinden en het rijgedrag van zijn bolide onder de knie moeten krijgen. Zijn tijden zouden KP na KP beter moeten worden.

ALLART-FERNANDEZ (SKODA FABIA R5): als hij de pech van Spa 2016 en van de recente Haspengouwrally weet te vermijden kan de jongeman uit Marche voor een plaats in de top-5 (of beter) gaan. Wel opletten voor de gevolgen van een soms onstuimige rijstijl.

DEBACKERE-BOSTOEN (SKODA FABIA R5): de jongedame uit Wervik voelt zich beter op de Vlaamse wegen, maar kan zich ook in Spa van haar beste kant laten zien. Vooral haar ervaring is daar een grote troef. En ze wil belangrijke punten scoren voor het kampioenschap.

FERNEMONT-MAILLEN (FORD FIESTA R5): telkens hij zijn R2 inruilt voor een R5 maakt de Fiesta-specialist indruk door het gemak waarmee hij zich weet aan te passen en door zijn snelheid. De rijkwaliteiten van zijn bolide – de Evo-versie van Bernd Casier – zouden hem moeten toelaten om zijn talent in Spa volledig tot zijn recht te laten komen. Een aangename verrassing is zeker niet uit te sluiten.

FUMAL-LOUETTE (CITROËN DS3 R5): de snelste informaticus van het land keert terug uit zijn pre-pensioen om aan het stuur van zijn eigen wagen zijn hartje op te halen. Meer nog dan zijn rivalen zal hij ritme moeten opdoen, want zijn vorige rally is al vele maanden geleden.

MAEYAERT-SNAET (FORD FIESTA R5): zoals heel wat rijders voor hem (Vincent Verschueren bijvoorbeeld) waagt deze historics-specialist – met een Escort RS – de stap en maakt hij kennis met een moderne vierwielaandrijver. Hij kan rekenen op de ervaring van zijn corijder om zo progressief het ritme op te drijven, zonder daarbij stappen over te slaan.

LIM-WYDAEGHE (HYUNDAI I20 R5): na een campagne met een R2 zet dit Koreaans-Belgische duo zijn leerschool aan het stuur van een recente 4x4 verder. Het doel is om een maximum aan kilometers af te leggen, op een heel ‘leerrijk’ parcours en vast te stellen waar ze zich situeren tegenover de Belgische tenoren. Eerste indicatie: het duo finishte achtste bij hun eerste wedstrijd in het Duitse rallykampioenschap.

ALBERT-MERGNY (SKODA FABIA WRC): deze lokale specialisten zijn de enige rijders die aan de start komen met een WRC en hopen van de power van hun bolide gebruik te maken om de hond in het R5-kegelspel te zijn. Ze hebben zich goed voorbereid door de rallysprint van L’Homme te winnen, een ASAF-wedstrijd.

KENIS-VANOVERSCHELDE (MINI JCW): de BMW-dealer zorgt voor een sympathieke en originele toets door met deze Mini, gebouwd volgens de RRC-regels, aan de start te komen. In de Haspengouwrally werd hij vijfde en zette hij twee keer tijden in de top-5 neer, een herhaling van dat resultaat zou Kenis uiterst blij maken.

DE VERRASSING…: Alle tot nu toe vermelde teams komen aan de start met een vierwielaangedreven machine. Maar zij zullen niet de enigen zijn die een gooi doen naar een ereplaats, zeker als er in een typisch lenteweertje gereden wordt. Op de droge zullen de rijders in de GT-categorie zeker hun woordje kunnen meespreken. Er staan vier Porsches 997 GT3 aan de start, want Marc Duez-André Leyh sloten zich in extremis aan bij Frédéric Bouvy-Jean-Louis Hottelet, Patrick Snijers-Luc Bouchat en Jochen Claerhout-Piero Vandeputte. Met de wagen van Tim Van Parijs hopen de ‘Duze’ en zijn maat het spektakel te verzekeren… en bij de regroups voor de sfeer te zorgen!

Spa Rally Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op dinsdag 14 maart 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Rally.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons