van der Horst

Spa Rally: Voorbeschouwing van RC4 en Historics

Spa Rally
Spa Rally
Een mooie strijd in RC4. Met acht teams aan de start belooft de strijd in de RC4 klasse een mooie strijd te worden, ook al omdat vijf rijders tegelijk de zege bij de Juniors zullen nastreven. Drie duo’s hebben hun keuze op de Peugeot 208 R2 laten vallen. Amaury Molle (Junior – met Xavier Portier als corijder) zou van zijn in de Monte-Carlo opgedane ervaring kunnen gebruik maken. Toch zal hij moeten opletten voor twee andere rijders die met een 208 aan de start komen: de Duitstalige Tobias Brüls (Junior – met Armani Hepp als co) en de Luxemburger Steve Fernandes (in het gezelschap van zijn landgenoot Steve Kirfels).
De concurrentie wordt aangevoerd door de Opel Adams van Grégoire Munster (Junior – corijder nog niet gekend) en Sébastien Jacquemin-Stéphane Grogna. Noteren we nog dat het merk met de Blitz ook kan rekenen op de Tsjechische tandem Erik Cais-Ondrej Krajca, die aan de start komen met een Adam Cup in NCM-versie.

In R2 zijn er nog drie andere constructeurs vertegenwoordigd: Ford kan rekenen op Jean Dilley (Junior)-Romain Leclerc om de  Fiesta te laten schitteren, streekrijders Georges Beaupain-Bernard Gillet beschikken over een Renault Twingo terwijl Thibaud Mazuin (Junior)-Kevin Fernandez met hun Skoda Fabia hun sterke start in de Haspengouw willen bevestigen… om zo de kop van het kampioenschap te nemen.

HBRC: ALS DE KAT VAN HUIS IS…

Paul Lietaer werd aangekondigd als titelkandidaat bij de Historics (HBRC), maar miste zijn seizoensstart in de Haspengouw en schreef zich niet in voor de Herock Spa Rally. Dat moet een heel open strijd opleveren tussen de enige Porschist en zijn tegenstanders met Ford, BMW of Audi. André Lausberg – nog steeds met zoon Guillaume als corijder – stond in 2017 op het podium van de Herock Spa Rally en finishte recent ook als tweede in de Legend Boucles. Deze keer wil hij op het hoogste podiumtrapje finishen. Met zijn Porsche 911 beschikt over een te duchten wapen, in welke omstandigheden dan ook, maar de man uit Verviers weet hij op zijn beste niveau zal moeten presteren om de maat te nemen van de Ford Escort-rijders, of dat nu gaat om Raphaël de Borman, Geoffrey Leyon, Thierry de Latre du Bosquau, Vincent Prégardien of Patrick Deblauwe, allemaal vast van plan om de favoriet een hak te zetten.

De scherprechters in het duel 911-Escort worden allicht de BMW’s M3 E30 van Tom Van Rompuy en Jean-Louis De Roeck, en de Audi’s Quattro van Luc Caprasse en Luc Pauwels. Verder vallen ook enkele voortrekkers van dichtbij te volgen, zoals de Renault 5 GT Turbo de René Marin, de Peugeots 205 GTi van Guy Grosjean en Christopher Mathieu, of nog de Opel Kadett GSi van Vincent Steven.

VHRS: MOEILIJKE PRONOSTIEK

In BRC en HBRC gaat het om snelheid, maar in de Herock Spa Rally heeft ook de regularity altijd zijn plaats gehad. Het enige verschil: de klassementsproeven worden Regularity Tests (RT) waar de samenwerking tussen rijder en navigator perfect hoort te zijn. Belgen zijn uitstekend in deze discipline en heel wat tenoren zakken naar Spa af. Een pronostiek opstellen is dan ook niet makkelijk.

Op papier mogen we Gaëtan Schoonbroodt-François Gehlen (Ford Escort RS, winnaars in 2016), Daniel Reuter-Christian Bernard (Porsche 914, laureaten een jaar eerder), Etienne Baugnée-Benoît Rémion (Ford Escort RS, derde in 2017), Alexandre Delhez-Eric Chapa (Ford Escort RS), Jacques Fievez-André Lys (Audi 80 GLS), Dirk Van Rompuy-Claude Debue (Opel Ascona A), de Fransen Jérôme Ambrosini-Montgomery Abel (Audi 80 GTE), Patrice Simon-Dominique Dufrasne (Porsche 944) en andere Gaëtan Monseur-David Hanquet (BMW 325i) voorin verwachten. Maar regularitywedstrijden zorgen nogal dikwijls voor verrassingen. Het zou dus best kunnen dat enkele outsiders de blikvangers weten te verschalken…

Spa Rally Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op zondag 4 maart 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Rally.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons