van der Horst

Spa Rally: Strijd tussen Youngtimer-Oldtimer in Historic BRC

Spa Rally
Spa Rally
Het Historic Belgian Rally Championship (HBRC) is immens populair bij de fans en zal ook tijdens de Herock Spa Rally ontzettend interessant worden. Voormalig RACB National Team-rijder Gino Bux haalt dezer dagen zijn hartje op aan het stuur van een Ford Escort MK1, eigendom van corijder Steven Spittaels. Zijn zege in de East Belgian Rally 2018, waar hij de tenoren van de categorie klopte, spreekt boekdelen over zijn ambities.
In Spa moet de streekrijder het onder andere opnemen tegen Stefaan Prinzie en Sharon Vermeulen, in de iconische Opel Ascona 400, maar ook tegen Johnny Delhez en Vincent Duchesne, met hun Ford Escort MK2 één van de publiekslievelingen. De 'oudjes' moeten het echter misschien afleggen tegen de 'iets minder oudjes', ofwel de Youngtimers, zoals de nieuwe Ford Sierra Cosworth van Dirk Deveux, die zijn debuut tot Spa moest uitstellen, of de BMW M3 E30 van GuinoKenis, winnaar van de Rally van Haspengouw in Landen.

Heel wat outsiders liggen op vinkenslag om van een zwak moment van de favorieten te kunnen profiteren, zoals de Ford Escort MK2 van Patrick Deblauwe en Jonathan Lemaire, Jean-Michel Gerome en Noël Geilenkirchen, maar ook Arthur Kerkhove en Christophe Doublet, of de Porsche 911 van Jean-Pierre Lequeux en Ana Cervera. Wat Luc Pauwels en Jean-Marie Wilmotte betreft, die hopen allicht op lastige weersomstandigheden, aan het stuur van hun vierwielaangedreven Audi Coupé Quattro. Datzelfde geldt voor Michel Vandergeeten en Elisabeth Verschraegen, die met een zeldzame Lancia Delta HF Integrale in Groep N-versie aan de start staan. De prijs voor meest trouwe deelnemer aan historic-wedstrijden gaat zonder twijfel naar Pierre Jamin en René Beyers, eens te meer van de partij met hun onverslijtbare DAF 66 Marathon.

Pittige start voor het ‘Criterium’

Het is één van de nieuwigheden van de Herock Spa Rally 2019. Op zondag krijgen de deelnemers van het BRC (Belgian Rally Championship) en HBRC (Historic Belgian Rally Championship) het gezelschap van de ‘Criterium’-rijders, die de twaalf chronoritten van de slotdag zullen afwerken. En het minste wat we kunnen stellen, is dat de formule aanslaat. Het startveld beantwoordt volledig aan de spirit van deze rally-in-de-rally, met Renault Clio en Twingo, Peugeot 207, 205 en 106, Ford Fiesta, Citroën Saxo, Honda Civic, Toyota Yaris, Opel Astra, enz. Tuurlijk zijn er ook de onvermijdelijke Opel Ascona A en B, of nog de BMW E30. Noteren we ook nog een originele NSU Prinz TT op de deelnemerslijst.

Het is moeilijk om favorieten aan te duiden, maar toch citeren we de namen van Georges Beaupain (Twingo), Jonathan Georges (Clio), Raphaël Beaufort (Clio), Stéphane Grosjean (205 GTI), Jean-Michel Lacaille (Saxo), Cyril Panozzo (Ascona B), Nicky Thijs (BMW E36) of Francis Pesser (Ascona A), Anthony Lejeune (Clio) en nog vele anderen…
 
Het beste bewijs van het succes formule wordt geleverd door de 50 auto's die aan de start komen van het Criterium. Het wordt druk op de KP's!

Persbericht Spa Rally
 

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op donderdag 28 februari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Herock Spa Rally.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons