van der Horst

Spa Rally: Een niet te missen afspraak!

Spa Rally
Spa Rally
Drie weken na het startschot in Haspengouw slaat het Belgian Rally Championship 2019 zijn tenten op in Spa, voor een tweede en langverwachte manche. Het niveau van het nationale kampioenschap is allicht het hoogste sinds jaren, waardoor de motivatie bij iedereen de hoogte ingaat, het enthousiasme bij de fans hoge toppen scheert en een pronostiek heel lastig wordt...
Met de overwinning in de Rally van Haspengouw op zak wil Kris Princen aan het stuur van de Volkswagen Polo R5 uit de ateliers van BMA maar wat graag een tweede zege op rij behalen. In Landen bleek de Duitse bolide de nieuwe referentie. Patrick Snijers wil er in Spa dan ook graag gebruik van maken om veel punten te scoren, om zo een voortijdige opgave in de Haspengouwrally te doen vergeten. En Cédric Cherain, die in Landen de VW Polo R5 van THX Racing bestuurde? Hij weet dat hij in Spa aan de start zal staan, voor een rally die hem in het verleden uitstekend bleek te liggen. Zal dat aan het stuur van een Polo R5 zijn? Een Skoda R5? Antwoord binnenkort..

Hoewel de Polo de hiërarchie wat overhoop lijkt te halen, blijkt de Skoda Fabia R5 nog altijd de meest populaire wagen in deze door iedereen geapprecieerde categorie. Adrian Fernémont, een andere pechvogel in Landen en vorig jaar winnaar in de Spa Rally, hoopt zichzelf op de erelijst op te volgen, terwijl ook Ghislain de Mévius zal proberen de tenoren onder druk te zetten. Cédric De Cecco trekt in de Herock Spa Rally dan weer zijn seizoen 2019 op gang. Hij neemt het onder andere op tegen jongeren Amaury Molle en Renaud Herman, die zich aan het stuur van een Fabia R5 willen laten opmerken. Verder noteren we bij de Skoda-rijders ook Vincent Prégardien, die zijn leerproces aan het stuur van de Tsjechische bolide verder zet.

Maar misschien wordt de grootste bedreiging voor Kris Princen wel de Citroën C3 R5 van Guillaume de Mévius. De rijder van het RACB National Team moest in Landen veel te vroeg de strijd staken, waarna hij zo snel mogelijk zijn deelname in Spa bevestigde, kwestie van voor de lastige WRC2-verplaatsing naar Corsica nog wat kilometers op te doen.
In R5 noteren we verder nog Armand Fumal, die zich aan het stuur van zijn DS3 vooral wil amuseren, Joachim Wagemans, aan het stuur van een welbekende Peugeot 208 T16, maar ook Pieter-Jan Michiel Cracco met de Ford Fiesta R5.

De melodieuze Flat Six galmt door de Ardense bossen

Hoewel de bolides uit de R5-categorie de 'top of thebill' van het Belgian Rally Championship (BRC) vormen, twijfel niemand er aan dat het seizoen 2019 ook zal worden gekleurd door de geluid van de 'Flat Six'! In de RGT-categorie zullen er in Spa immers heel wat Porsches 997 GT3 aan de start staan. Zo is er John Wartique, voormalig rijder in de GP3 Series en de Porsche Supercup in het voorprogramma van de Grand Prix F1, die zich heeft ingeschreven met Arnaud Lardinois. Francis Lejeune, een andere streekrijder, luistert de wedstrijd van organisator DG Sport op in gezelschap Grégory Antoine. Ook Pascal Gaban maakt een opgemerkte comeback, met Jean-Pierre Delmelle in het rechterzitje en in een Porsche die wel eens heel hard vooruit zou kunnen gaan. Ook een Porsche voor Romain Delhez en GérômeBollette, die hun wagen haalden bij Gunther Monnens en vast van plan zijn om bij hun terugkeer in het Belgisch kampioenschap van zich te laten spreken. Fred Bouvy is ondertussen nog druk bezig met het monteren van een nieuwe 997 GT3, waarvan het debuut in Spa gepland is, met André Toubon aan zijn zijde.

Er zal op alle vlakken strijd te noteren vallen, want in het spoor van de toppers en de snelste Porsches bevinden zich ongetwijfeld de Mitsubishi Lancer EvoX van ex-circuitrijder Steve Vanbellingen, de Evo9's van Pierre Hubin en Jean-Pierre Destrument, maar ook de gierende Fiat Punto S1600 van Stephan Hermann, nu met Jean-Marc Bodarwe als corijder. In de RC3-categorie neemt de Italiaanse bolide het op tegen de DS 3 R3T van Michiel Becx en Harry Bouillon en de Renault Clio van Raphaël Lahaye.

De bolides in de R2-categorie worden zonder twijfel aangevoerd door de twee Opel Adam R2 van Grégoire Munster en Nederlander Timo Van der Marel. Dat wordt een spannend duel, met als scherprechters ThibaudMazuin (Peugeot 208 R2), Kristof Lombaerts (Opel Adam R2), Laurent Cravillon (Peugeot 208 R2), Tobias Brüls (Peugeot 208 R2), zonder de amazones Julie Devalet en Romy Servais (Skoda Fabia R2) te vergeten. 

Schoon volk voor de Spa Rally Classic

De Spa Rally Classic wordt op zaterdag 16 maart in het spoor van de Herock Spa Rally (BRC & HBRC) afgewerkt, en belooft een mooie strijd tussen de tenoren van de Regularity 65 km/u. Op een maand voor de start prijken er al een dertigtal teams op de ver van volledige deelnemerslijst. De favorieten vechten nu al om een plaatsje in de schijnwerpers, en er zitten enkele voor de liefhebbers bekende namen bij, zoals Etienne Baugnée en Benoît Remion (Ford Escort MK1), Alexandre Delhez en Benoît Deflandre (Ford Escort MK1), Denis Bernard en Yves Thirionet (VW Golf 1), Damien Chaballe en Yves Delvenne (BMW 323i E21), Georges Chalsèche en BaptiseGengoux (Opel Manta S/R), Alain Dominiczak en Alexandre Dessauvage (TriumphDolomite Sprint), Jean-Claude Kauffman en Jean-Marc Piret (Toyota Celica 4WD), GaëtanMonseur en David Hanquet (BMW 325i E30), Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Grégory Penders en Patrick Lienne (Peugeot 205 GTI), GaëtanSchoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1), François Destrée en Fred van Rijckevorsel (Volvo Amazon), Hervé van Rijckevorsel en Serge Gandry (Volvo 121), Lambert Liégeois en Olivier Richardeau (Porsche 911), Filip De Munck en Kristof Vermant (Lada VFTS), André Neutelers en Guy Hardenne (Saab 99), Didier Defays en Philippe Pirot (BMW 1602), Marcel Laval en Francis Dozo (Opel Kadett GT/E), Nadine Michaux en Guy Burniat (Ford Escort MK1), Laurent Molle en Julien Lhoest (BMW M3), en nog vele andere even goede rijdersduo's.

Eén van de charmes van de Regularity in het algemeen en de Spa Rally Classic in het bijzonder is het gevarieerde startveld, dat de nostalgici meer dan ooit zal aanspreken.  Renault 8 Gordini, Simca 1000, MG B GT V8, Skoda 110R, Alfasud Ti, DAF 55 Coupé Marathon, Fiat 124 Abarth, er is voor elk wat wils! En dan willen we de zeer gesmaakte Saab Sonett van een zekere… François de Spa niet vergeten, die aan de start komt met Dominique Dufrasne als corijder.

De kers op de taart is het resultaat van de vriendschapsrelatie tussen de Legend Boucles @ Bastogne en de Spa Rally, die heeft geleid tot de aanwezigheid van een zekere Pierre Delettre, die in zijn VW Golf GTI de te duchten Eric Chapa als corijder krijgt, en zijn zoon Pierre-Louis ‘Pilou’ Delettre, die in het gezelschap van Pierre Wyzen hoopt zijn originele Autobianchi A112 Abarth te laten schitteren! Herinneren we er nog even aan dat Florian en Carolane Jupsin aan de ene kant, en Christian Jupsin en Yves Grosjean aan de andere zich tijdens het eerste weekend van februari van hun beste kant lieten zien tijdens de klassieker in Bastogne.

Persbericht Spa Rally



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op donderdag 28 februari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Herock Spa Rally.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons